För att göra en lång historia kort försöker jag bara ta med det viktigaste.
Vi har haft ett fönsterbytarföretag som gjort fönsterbyten hemma.
vi stötte på problem och står nu med ett tre/fjärdedels projekt avklarat.

Fönstren måttades upp och allt vart klart och förberett inför kontrollmätning utav snickaren som skulle utföra arbetet. som gav tummen upp, de fönstren som nu har problem skulle bara kapas och de nya fönstren kilas in utan större problem men att vi skulle ha i åtanke att väggen skulle se tunn ut då fönsterkarmen "gick hela vägen upp" och visade vad han menade men att det inte skulle bli några problem.

Allt stämde och processen kickade igång. När leveransen utav fönster anlänt skulle fönstermontören kontaktas och vi fick då veta att man helt plötsligt bytt företag som skulle montera.

problemet som uppstått är att fönstret använder sig utav den bärande konstruktion som "karm" till fönstret. (som tack och lov de nya montörerna sett annars kanske vi fått en överraskning i vinter om det låg tungt med snö på) all cred till detta företag som visade stor yrkesskicklighet och varit fantastisk under processen,

Vi kommer alltså inte kunna sätta in de beställda fönstren utan att göra en större åverkan på huset och där vi står just nu kan vi inte lägga ytterligare 30-50 papp för att lösa detta bekymmer.

eftersom det inte är vi som har gjort missen utan det är en av deras mellanhänder som lovat för mycket borde vi väl rimligtvis kunna häva den delen av köpet inklusive arbetskostnaden för detta? Eller står vi här och måste köpa ut fönster som vi inte vet när vi kommer kunna installera.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt beskrivningen av problemet men jag tolkar det som att ni fått fönster med fel mått? För normalt brukar man väl fästa fönsterkarmen i en bärande konstruktion?

Men om den firman ni anlitat måttat fel eller beställt fel så får väl firman åtgärda detta genom beställa nya fönster med rätt mått?

• Gilla
husägare27
  • Laddar…
Gäller detta alla fönster eller ett av många? Om det är ett av många kanske ni kan förhandla om detta fönster. Där kan uppgörelsen var alltifrån hävning till att ni betalar fullt pris plus åtgärd.

Som sagt, oklart hur man skall tolka första inlägget.

Men min tolkning är att ni har ett avtal med fönsterbytarföretaget, och bara med dem?

I så fall är det irrelevant om felet har gjoirts av dem direkt, eller av någon av deras underentreprenörer.. Ni har ett avtal om att de skall leverera och montera ett antal fönster, och jag antar till fast pris (?). Då skall de också göra det. Oavsett vilka misstag deras underentreprenörer ställt till med.

M Maledictus skrev:
Jag förstår inte riktigt beskrivningen av problemet men jag tolkar det som att ni fått fönster med fel mått? För normalt brukar man väl fästa fönsterkarmen i en bärande konstruktion?

Men om den firman ni anlitat måttat fel eller beställt fel så får väl firman åtgärda detta genom beställa nya fönster med rätt mått?
Fönstren beställdes utifrån att karlarna gick att plocka ut, varken säljaren eller snickaren såg att det var en bärande konstruktion.

M Masthugg skrev:
Gäller detta alla fönster eller ett av många? Om det är ett av många kanske ni kan förhandla om detta fönster. Där kan uppgörelsen var alltifrån hävning till att ni betalar fullt pris plus åtgärd.
4 monteringen kvar av totalt 15
I avtalet så skall fönster bytas i befintligt hål när fönster/karm tagits bort mot den befintliga utsidan.

husägare27 husägare27 skrev:
Fönstren beställdes utifrån att karlarna gick att plocka ut, varken säljaren eller snickaren såg att det var en bärande konstruktion.
Man anlitar ju proffsen för att det ska bli rätt. Det är ju deras fel som missat det och då får dom stå för det.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
R
1: vem har du beställt fönster och byte av dom av? Är det ett o samma företag?
2: har dom några reservationer/friskrivningar i avtalet?
3: var det bara 4st av fönsterkarmar som var bärande?

husägare27 husägare27 skrev:
problemet som uppstått är att fönstret använder sig utav den bärande konstruktion som "karm" till fönstret. (som tack och lov de nya montörerna sett annars kanske vi fått en överraskning i vinter om det låg tungt med snö på) all cred till detta företag som visade stor yrkesskicklighet och varit fantastisk under processen,
Det byggdes en del hus av denna typen på 70-talet, det var väl någon typ av fabrikstillverkad byggsats, en kompis som bodde i Småland råkade ut för en liknande sak men han jobbade i byggbranschen och löste det mha folk på firman där han jobbade.

nu förstår jag inte , skall någon annan betala för att ni har en hustyp där karmarna är en del av den bärande konstruktionen?
kostnaden för att avväxla med limträ hade ni ju fått oavsett

E egge80 skrev:
nu förstår jag inte , skall någon annan betala för att ni har en hustyp där karmarna är en del av den bärande konstruktionen?
Fönsterföretaget och deras expert har slarvat som inte har upptäckt detta.

Karrock
E egge80 skrev:
Nej, inte om de hade satt in mindre fönster.

Är det en råvind en icke inredd vind ovanför så brukar en snickare ofta kunna förstärka takstolarna ganska snabbt och lätt och då bör det inte kosta så mycket extra.
Du kanske bör fråga en snickare om det är möjligt att göra så istället för en mer omfattande konstruktionsförändring.
Vad som gäller beror på vad ni ingått för avtal, har du läst vad som framgår i avtalet om sådant finns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.