Vi har en IVT Greenline HE C9 och jag blir inte riktigt klok på hur man ska reglera när det är golvvärmeslingor med en rumsgivare kopplad till varje slinga. Desse golvvärmeslinger är kopplade i två olika golvvärmecentraler vilka inte är hopkopplade med pannan (vad jag kan se). Dock går det en grön nätverkskabel från dessa centraler men jag inte kan hitta var den kommer fram, den kommer iaf inte fram i pannan för i pannan är det bara en krets installerad. In i pannan kan jag inte se att det finns mer än strömkabel och kabel till utegivaren.

Utifrån dessa förutsättningarna, ska jag köra pannan som om jag "bara" har en utegivare, ställa in önskad rumstemperatur på pannan, låta kurvan styra resten samt sätta samtliga rumsgivare på max för att se till ventilerna är max öppna eller ska jag reglera på termostaterna?

I manualen står det att "Termostatventiler i radioatorer och golvslingor kan kan påverka värmesystemet negativt genom att de bromsar upp flödet och på så vis måste värmepumpen kompensera med en högre temperatur. Om termostatventiler finns installerade bör de öppnas helt förutom i tex sovrum eller andra utrymmen där en lägre temperatur önksas." Det är här jag upplever det som förvirrande då det inte anges om detta gäller anläggningar med enbart en krets som enbart arbetar utifrån värmekurva och utetemperatur.

Lite bilder kan underlätta.

Generellt:
Hela radiatorkretsen/golvvärmeslingorna ska/bör justeras in med förinställningen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga.

En termostat/ställdon bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.

Innertemperaturen bör regleras genom att ändra framledningstemperaturen, å den regleras med centrala reglersystemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Lite bilder kan underlätta.

Generellt:
Hela radiatorkretsen/golvvärmeslingorna ska/bör justeras in med förinställningen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga.

En termostat/ställdon bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.

Innertemperaturen bör regleras genom att ändra framledningstemperaturen, å den regleras med centrala reglersystemet.
Här kommer en bild. Dessa två matas från garaget, via en kulvert så det är bara en krets mellan golvvärmecentralerna och pannan. Ställdonen har sedan förbindelse med rumsgivare i olika rum. De gröna kablarna som kommer ut från styrenheterna är de som jag inte har någon aning om var de tar vägen, förutom att de inte går till pannan, vilket borde betyda att huset ska värmas med öppna ställdon utifrån börvärde.

För övrigt såg jag igår att värmekurvan verkade helt off i jämförelse mot vad som stod i manualen och när jag gick in i installatörsläget upptäcker jag att ärthjärnan som installerat pannan inte ändrat till att det är golvvärme utan den har angett radiatorer, med följd att det skickats ut alldeles för varmt vatten i golvvärmen. Hoppas rören inte tagit skada av det. Max framledningstemp på radiatörer är mycket högre än för golvvärma.

• Uppvärmningssystem med rör, ventiler och en eldistributionenhet i ett tekniskt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt vilken modell är det på reglersystemet för golvvärmen, en ROTH är det iaf.
Är det bara den där gv-fördelaren?
Nätverkskablarna kan gå till mediaskåpet eller till en masterenhet.

Är alla slingor injusterade så att det är rätt flöde/tryckfall över varje slinga?

Är slingorna rätt injusterade och värmepumpen är rätt inställd så att det blir lagom varmt i framledningen så går det att ta bort ställdonen om man vill, men det är onödigt och dumt, dät är bättre att ställa in rumsgivarna till strax över den rumstemperatur det blir i rummet normalt, för då kommer ställdonen bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.