Skall sätta igång med projekt isolera övervåning och har fastnat lite kring hur man gör kring skorstenen.
Det är ju superviktigt att få ångspärren tät överallt, men man kan ju knappast tejpa fast den runt pipan. :confused:

Någon som har koll på hur man gör med isolering och plast där skorstenen kommer gå genom taket?
Jag skall alltså lägga isolering i takbjälkarna och inte isolera upp till nock.

Såhär ser det ut idag:

IMG_3090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
amakh1905
  • Laddar…
Dom fem närmsta centimeterna runt skorstenen ska isolerad med stenulsmatta (eller annan brandklassad isolering), utanför brandisoleringen kan sedan vilken isolering som helst användas. Brandisoleringen ska gå ner till underkant av innertaket den täcks sedan av täckplåten.

Ok, och plasten till ångspärren tejpar man då mot bjälklaget under täckplåten och lämnar ett "hål" utan plast där stenullsmattan är?

S
Tycker det verkar konstigt med så stort utrymme utan plast jag. Min vind från 1969 är fruktansvärt slarvigt plastad, och i alla glipor är det svart i isoleringen, smuts säger de flesta eftersom det svarta nästan uteslutande sitter på varma sidan.

Jag vet inte själv. Men jag vet att minsta spikhål i plasten innebär svart isolering

Med det menar jag inte att det ska gå plast emot skorsten, men jag antar att det finns någon sorts lösning, precis som det finns lösningar för hur man gör runt ventilationsrör osv.

• Gilla
DMJfavjaj1
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd...

Ska själv plasta och isolera runt rökröret på vår övervåning till helgen. Hur löser man bäst övergången från plasten till rökröret?

Jag löste det till slut så att jag på en firma som säljer och installerar kaminer köpte en värmetålig gummimatta med ett hål i som passade kring röret. Fick givetvis göra ett snitt i gummimattan för att få den runt röret. Gummimattan fäste jag och tätade med aluminiumtejp mot röret och tejpade även igen det utskurna snittet med algtejp.
Fäste sedan ångspärrplasten i gummimattans utkant med ångspärrtejp.
Är inget proffs, med det verkade funka och hålla. :)

• Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset!

S Skalhamn skrev:
Jag löste det till slut så att jag på en firma som säljer och installerar kaminer köpte en värmetålig gummimatta med ett hål i som passade kring röret. Fick givetvis göra ett snitt i gummimattan för att få den runt röret. Gummimattan fäste jag och tätade med aluminiumtejp mot röret och tejpade även igen det utskurna snittet med algtejp.
Fäste sedan ångspärrplasten i gummimattans utkant med ångspärrtejp.
Är inget proffs, med det verkade funka och hålla. :)
vad är algtejp för något?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.