Behöver bygga en plats för vedförvaring och har funderat på dessa alternativ. 220m2 varmt. ETASH30 med 1500l akvaterm

1. Befintligt pannrum finns i gaveln av garagebyggnaden. Bygga ut ett snedtak och spika panel utvändigt? Klyva utanför och rada in veden när den torkat. (Inte lagligt att förvara ved på det viset, isåfall behövs sektionering när det är frågan om bränsleförråd)

2. Vedbod på 4x4meter. Byggs cirka 15meter från pannrummet. Bär in ved till pannrummet enligt behov. Klyva utanför och stapla in direkt. Borde torka inuti när ventilationen är tillräcklig.

3. Bygga en bur med tak av pressenning. Klyva in dit direkt och på med taket. Bära ved manuellt till pannrummet efter behov.
Vedbod under konstruktion med träpaneler och vedhög, i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild lånad.
Vedbod byggd av timmer med traditionellt snedtak, placerad i en skogsmiljö.
Skapa konto

Bild lånad

Över hundra läsare men inget svar.

Hur många gånger vill du hantera varje vedklabbe innan du eldar upp den?

• Gilla
maghall
  • Laddar…
C
Nummer 3. Minsta möjliga hantering av veden manuellt. Gör bara tillräkligt stort för att få plats med all ved

• Gilla
maghall
  • Laddar…
C
Ombyggt lastbilsflak fyllt med vedträn och en kapmaskin framför på gräsmark.
Skapa konto

Själv använde jag ett ombyggt lastbilsflak, Gjorde veden annan plats och när jag behövde den så tog hela flaket hem

• Gilla
maghall och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bygga en högre vedbod med tak och ha transportören invändigt och bygg rejält stort så du slipper stapla veden.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
En kompis har en rejäl vedbod med högt i tak så transportören hår in i ett hål lr lucka högt upp. Bara lada in veden och lätt att plocka när man kör in en skottkärra lr annat lämpligt

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Har du plats o stor dörr in till pannrummet är det smidigt att köra in ved med pallyftare.
Gjut en platta så du kan rulla in ved

Alla har nog lite olika förutsättningar så man kanske inte alltid får det man vill.
Detta är vår lösning. En luftig vedbod med fyra fack, 2*2*2=8 m3 travad ved i varje fack.
Vi gör av med 13-16 m3 travad ved (två fack) per år. Så detta räcker i ca 2 år.
Veden fälls under perioden dec-feb, kapas, klyvs och staplas i mars. Sen ligger den kvar tills den ska eldas med. Luckorna hänger vi på när veden är torr för att skydda mot regn och snö. Baktill finns ingen vägg, utan den travade veden är vägg. Hängränna baktill skyddar mot regn.
En gång i veckan, lördag eller söndag morgon, kör vi normalt in ved i pannrummet för en veckas behov. Där ligger det redan en trave från förra veckan som nu är varm och torr som eldas kommande vecka. Detta gör att vi har alltid torr, varm ved att elda med, så vi slipper den råhet som finns på ved direkt utifrån, speciellt på vintern. Det är stor skillnad att elda en vedbit med 18% is mot en med 18 % 20 C varmt vatten...
Två personer bygger en luftig vedbod med fyra fack i en skoglig miljö, vedboden är öppen på baksidan.
Skapa konto
Röd vedbod med öppna fack i skogsmiljö, kapad ved syns till höger, skuggor från träd på grusväg.
Skapa konto

• Gilla
Jope09 och 1 till
  • Laddar…
Verkar genomtänkt men varför bygga så litet så du måste trava veden ?

Jag upplever att det torkar bättre om det är travat. Då blåser det lättare igenom än om det ligger i en stor hög. Har tagit idén från Norge där en vedeldare byggt ett brett men grunt förråd för att få det att torka bra. Och så gillar jag att trava ved ;-)
Och jag får en bra överblick över hur mycket jag har. En trave (2 m3 ) är ungefär en månad. Så första facket har fyra travar aug-sept, okt, nov o dec. Nästa fack ska då räcka jan, feb, mars och april. Sen tar solfångarna över. Och jag kan börja fylla på igen.
Ska dock bygga en mindre variant på samma tema 4m * 2 m där jag ska torka kaffeved/kaminved. För jag har lovat svärson och broder att även förse dem med ved för deras trivselkaminer framöver.

Fäller man på vintern och kapar på våren är torkningen inget problem vi brukade hos mina föräldrar fylla ca 3.5 meter högt och ca 5 meter brett och säkert 7 meter långt och torkar utan problem. Min far var väldigt emot att jag skulle ha veden på rus just på grund av torkningen men efter några körde han likadant som jag gjorde dvs på rus.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.