Hej! Fick installerat solcellspaneler 2201 och igår rensade jag hängrännor och såg då att alla takpannor i nedersta raden där "krokar" till skenorna knäckt samtligga takpannor som säckat ihop.Betongpannor läckt och papp nytt 2017 så inte beroende av dåliga pannor
Verkar som krokar ligger på pannor och inte fästa i läckten ,men svårt att se.Kontaktade installatören som gett 10 års garanti på hela jobbet och som sa att "det såg inte bra ut" och skulle skicka montörer.Avståndet mellan krokarna är ca 120-130 cm.Ni som vet vad som gäller för montage,är detta för långt avstånd mellan krokar ,tänker på tyngd från snölast samt kan väl inte vara godkänt att lägga krokar på pannorna istället för att slipa ur pannan i topp och fästa kroken i regel ,vet nu inte säkert hur detta är gjort.
Kan ju vara så illa att det runnit vatten under pannorna sedan 2201 och hur har detta påverkat taket.Tacksam för synpunkter samt om man skall kräva ny papp,läkt och pannor på engagerad del?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är precis vad jag förväntar mig att pannorna knäcks när lasten leds ner i pannorna. De takkrokarna är väl mest tänkta för länder som saknar snö, Italien och Spanien. Lasten från solcellspaneler och snö på dem ska ledas ner i takstol eller i bärläkten, inte ner i pannorna. Takkrokarna ska inte ens få nudda pannorna. Att dessutom välja att sätta sådana takkrokar så glest som 120 cm är vågat av installatören.
 
F
A Arnodt skrev:
Det är precis vad jag förväntar mig att pannorna knäcks när lasten leds ner i pannorna. De takkrokarna är väl mest tänkta för länder som saknar snö, Italien och Spanien. Lasten från solcellspaneler och snö på dem ska ledas ner i takstol eller i bärläkten, inte ner i pannorna. Takkrokarna ska inte ens få nudda pannorna.
Jag installerade Esdec krokar för 4 år sen. Installerat av mig själv med god kontroll och helt enligt instruktionerna. Jag har exakt noll knäckta pannor.
 
Nu har jag welands material på mitt tak men jag fick slipa ur varenda panna, riktigt skitgöra men bättre det än spräckta pannor.
 
F
D Danne213 skrev:
Nu har jag welands material på mitt tak men jag fick slipa ur varenda panna, riktigt skitgöra men bättre det än spräckta pannor.
Man slipar ur på Esdec med men det är inte den pannan som knäcks här utan pannan under.
 
A Arnodt skrev:
Det är precis vad jag förväntar mig att pannorna knäcks när lasten leds ner i pannorna. De takkrokarna är väl mest tänkta för länder som saknar snö, Italien och Spanien. Lasten från solcellspaneler och snö på dem ska ledas ner i takstol eller i bärläkten, inte ner i pannorna. Takkrokarna ska inte ens få nudda pannorna.
Såg på Esdecs motagevideo att man skruvar fast kroken som ett U i topp på läkten samt att ett fritt mellanrum till pannan skall finnas ,innebär som du säger att ligger kroken mot pannan och snölast böjer ner kroken spricker ju pannan
 
Ja det är ju ganska lång hävarm på de takkrokarna och de är ganska klena, tacka för att de böjs ner vid snölast och knäcker pannor. Welands läktfästen är betydligt bättre eftersom lasten leds ner i bärläkten, inte ner i pannorna, men det ska slipas ur på pannorna så de inte nuddar takkrokarna vid belastning med snö. Och ja, otrevligt jobb och dammigt att slipa ur.
 
Redigerat:
C carl fabian skrev:
Såg på Esdecs motagevideo att man skruvar fast kroken som ett U i topp på läkten samt att ett fritt mellanrum till pannan skall finnas ,innebär som du säger att ligger kroken mot pannan och snölast böjer ner kroken spricker ju pannan
Se bild
 
  • Närbild på slitna bromsbelägg i ett fordon, synliga slitage och dammavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svart, sprucken yta, möjligen asfalt eller gummi, med några små partiklar och vätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet vilket avstånd mellan krokar som är rekommendabelt,kan tänka mig vid tung blötsnö så blir hemska laster och fördelar man då vikten på fler krokar så minskar nedböjningen
 
carl fabrian,
i dokumentationen du har fått av solcellsinstallatören, se hållfasthetsberäkningen och skissen på placering takkrokar. Den dokumentation är installatörens bevis på att det håller, i alla väder.
 
C carl fabian skrev:
Någon som vet vilket avstånd mellan krokar som är rekommendabelt,kan tänka mig vid tung blötsnö så blir hemska laster och fördelar man då vikten på fler krokar så minskar nedböjningen
Man brukar göra en beräkning på sånt innan. Fick du ingen sådan?
 
D Danne213 skrev:
Man brukar göra en beräkning på sånt innan. Fick du ingen sådan?
Nej inget sådant
 
C carl fabian skrev:
Nej inget sådant
Ursäkta,hittade beräkning från Esdec där avståndet mellan krokar skulle max vara 1232mm,skall kontrollmäta
 
Är beräkningen för just precis ditt tak och ort med avseende på förekommande vind- och snölaster? Har installatören urfört beräkningen?
 
F
A Arnodt skrev:
Ja det är ju ganska lång hävarm på de takkrokarna och de är ganska klena, tacka för att de böjs ner vid snölast och knäcker pannor. Welands läktfästen är betydligt bättre eftersom lasten leds ner i bärläkten, inte ner i pannorna, men det ska slipas ur på pannorna så de inte nuddar takkrokarna vid belastning med snö. Och ja, otrevligt jobb och dammigt att slipa ur.
Har du öht sett kroken eller har du bara en åsikt? Du kanske skulle prova den innan du har åsikter? Jag har monterat 118 paneler med den, inte ett enda problem. Jag tror det finns för mycket retards som inte uppfyller kraven för att snickra altaner och kallar sig solcellsinstallatörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.