Vi ska bygga ut vårt uterum med ett par meter.Har nu ett befintligt tak som gjordes i somras,men tyvärr blev det lite för litet.Ska ha samma dimension av reglar osv.Behöver ha tips om hur jag ska bygga vidare eftersom jag helst inte vill ha en stolpe till bredvid den befintliga eftersom det blir osymmetriskt när man ser det utifrån.Hur skarvar man dessa reglar som bär taket?Går ju inte att bara sätta spikplåt eller linande.Ser nog bra ut men har ju ingen bärighet.
Svårt att förklara men ni kanske förstår när ni ser bilden.
Tacksam för alla förslag!

//Peppe

• Uterum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åt vilket håll i bilden ska du bygga ut?

Om du flyttar bilden på rullisten så ser du mina otroligt proffsiga streck som ska visa hur jag ska bygga.Från kamerahållet sett är det åt höger,ca 2 meters förlängning.

• Uterum_II.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första man blir blind på är ögonen har jag hört.

Hur håller den befintliga konstruktionen? Ser lite klent ut (de horisontella planken mellan stolparna) om det ligger snö på taket...

Varför inte börja med ett stadigt vinkelbeslag på stolpens sida och sedan lägga en regel i lämplig dimension på denna. I andra änden får regeln ligga på den nya stolpen. Föratt få ett liknande utseende slår du på brädor, likadana som du nu har under taket, på sidan av regeln. Regeln kan du ju sticka in mellan befintliga brädor som sticker ut, förbi bef stolpe.

Hade stagat upp det befintliga taket eller
monterat ett tillfälligt stämp under den nuvarande
bärlinan en sida i taget.
Och sett till att det inte rasar.
Sen hade jag fällt in bärlinorna i dom
befintliga stolparna och då kan man lägga
skarven i stolpen.
Alternativt bytt bärlinorna mot en längd som
räcker hela vägen.Då kan man gå
upp en eller 2 dimensioner om det känns klent.
Kan ju vara som Mathias skrev.

Mvh Putte

Byggaren Du skriver spik på bärlinan.
Tycker det ser ut som nån genomgående bult.
Eller vad är det Peppe?

Mvh Putte

Tack för hjälpen!
Byggaren:
Ditt sista alternativ verkar vara lättast för mig.Den befintliga bärlinan är iofs bultad med 2st.M12 bultar/gängstång som är genomgående på stolpen men jag förstår nu hur du menar.Alltså ta ur bärlinans höjd på den högra stolpen.Lägga upp en kortare regel som i sin tur sammansätts med befintlig+den nya(2meters )bärlinan?

Kom på något.Borde man inte kunna sätta dit en stolpe till så den stagar upp under befintlig inre bärlina?Borde vara allra lättast om den skruvas ihop med de 2 som nu utgör stolpe?Slipper stämp och kan bara sätta dit en regel på utsidan och insidan.Ovanpå dom kan man väl lägga skarvarna mot nästa 2 meters del.Svårt att förklara men hoppas ni förstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.