Vi ska renovera vår hall och gästtoalett. Utrymmet är totalt ca 10 kvadrat uppdelat på ett hallutrymme, en liten toalett och en liten klädkammare med proppskåp i. Nu ska vi riva väggen mellan toalett och klädkammare för att få det till ett enda lite större utrymme.
Såhär ser det ut idag. Grunden är en gjuten sula, ovanpå ligger ett träbjälklag med reglar och spontad plank, isolerat med glasfiber. Det går inte att lägga klinkers eller bygga badrum på så nu måste vi byta ut och göra om.
Tanken är att vi ska gjuta med EPS cement och flytspackla på.
Eftersom vi måste flytta på proppskåpet skulle det vara enklast att bygga väggen direkt på sulan INNAN vi gjuter golvet. Kan man göra det?
Såhär ser det ut idag. Grunden är en gjuten sula, ovanpå ligger ett träbjälklag med reglar och spontad plank, isolerat med glasfiber. Det går inte att lägga klinkers eller bygga badrum på så nu måste vi byta ut och göra om.
Tanken är att vi ska gjuta med EPS cement och flytspackla på.
Eftersom vi måste flytta på proppskåpet skulle det vara enklast att bygga väggen direkt på sulan INNAN vi gjuter golvet. Kan man göra det?
Då får Ni väl väggen stående "nere i" det gjutna och flytspacklade golvet?? Det kräver i så fall aluminiumreglar och icke organiskt material i övrigt förutom att låter opraktiskt. Jag skulle flytta proppskåpet provisoriskt eller helt enkel låta det hänga i taket eller nåt för att gjuta och flyta hela golvet och ställa nya väggen ovanpå golvet. Jag vet inte vilka nackdelar det för med sej att ha väggen så som Ni beskriver utan utgår från hur jag själv skulle gjort det enklast.
vi hade tänkt göra så av praktiskt skäl, för att kunna göra iordning hallen så fort som möjligt eftersom det är vår enda in och utgång. Annars är det förstås säkert enklast att göra som du säger, ta bort väggen och gjuta hela golvet på en gång.
Vi funderar vidare.
Vi funderar vidare.
Liknande trådar
-
Gjuta i källare eller behålla nivellgolvet
Grund & Markarbeten -
Gjuta upp golvet?
Grund & Markarbeten -
gjuta in en pem-slang i golvet, som ska svänga upp 90 grader?
Grund & Markarbeten -
Gjuta igen "rännor" i golvet där tidigare väggar har stått i källaren, men med vad?
Grund & Markarbeten -
Isolera och Gjuta golvet
Byggmaterial & Byggteknik