Hej,

Flyttat in i hus med gammal pool och gamla ägaren som gått bort var en hemmafixare av rang men många kluriga lösningar.

Ska slå igång värmen till poolen som har en egen VP som även kan kopplas till att stötta huset. Nu till min troligen väldigt enkla fråga. Vilket håll ska denna ventil vridas för önska funktion. Är osäker på om ”handtagen” är indikatorn eller är den 180 grader fel?

Jag vill ha flöde uppifrån och ut på ledningen till vänster. Den högra är avstängd så flöde dit gör inget.
 
  • Ventil med handtag märkt "TA Tour & Andersson AB" ansluten till tre kopparrör, ett uppifrån, ett till vänster och ett till höger med en röd ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en shuntventil av äldre typ. 0 är ingen värme ut och 8 max ut. Starta VP och låt den stå på mitten 4, känn på rören, det som är varmast kommer från VP och kallaste kommer från poolen och blandas i shunten.
Står den på 8 så går allt flöde för att värmas genom VP. Bara gasa på. Sitter det en form av växlare mellan VP och poolvattnet, kopparrören tål inte klorvatten.
 
J jonaserik skrev:
Det är en shuntventil av äldre typ. 0 är ingen värme ut och 8 max ut. Starta VP och låt den stå på mitten 4, känn på rören, det som är varmast kommer från VP och kallaste kommer från poolen och blandas i shunten.
Står den på 8 så går allt flöde för att värmas genom VP. Bara gasa på. Sitter det en form av växlare mellan VP och poolvattnet, kopparrören tål inte klorvatten.
Tack!

Ja, det sitter en värmeväxlare så inget poolvattnet går i denna. Men det jag är osäker på äv hur man ska ställa ventilen. Är det låga delen som på bilden är nedåt som ska rakt åt höger för att den ska vara inställd på 8 eller tvärt om.
 
O Olaelf skrev:
Tack!

Ja, det sitter en värmeväxlare så inget poolvattnet går i denna. Men det jag är osäker på äv hur man ska ställa ventilen. Är det låga delen som på bilden är nedåt som ska rakt åt höger för att den ska vara inställd på 8 eller tvärt om.
NU kan man inte se från vilket håll som det varma kommer från och hur det är kopplat. Så ställ in den på max och känn på rören, då är dom säker lite svala ( lika ca temp som poolen har och vrider på handtaget tiil mot noll så kommer utgåend erör att bli varmare,mindre blandning av poolvattnet ut.
 
Flödet kommer uppifrån och ska bara åt vänster (till poolens värmeväxlare) åt höger är till huset och är avstängd. Men det jag inte förstår är åt vilket håll vreder ska stå om jag vill ställa den på säg 8. Ska ”handtaget”(långa delen) vara rakt åt höger eller tvärt om. Vredet roterar drill 360 grader
 
Du får prova dig fram, inte riktigt säker nu, den ventilen är en 180 graders och spaken ska då vridas till vänster noll så går flödet från uppe till vänster om det är rätt kopplat. det är ingen riktig shunt utan mera en som ändrar flödesriktiningen. Åt höger med spaken så är det stopp till vänster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.