Hej!
Jag bor i ett gammalt hus, 1,5 plan och timmervägg med fasadbeklädnad. Östervägg fick ny fasad i somras samt tilläggsisolering och nu har söderväggen påbörjats. Det drar här o där i huset men nu blir det ju lite tätare på två väggar då.
Enligt besiktningsmannen bör ventilation ökas i huset och i synnerhet om det tilläggsisoleras (för att minska risk för mikrobiella tillväxt på vind). Jag kommer sätta in tilluftsventil i sovrum och tänker att jag bör sätta en på nedervåning också i största rummet. Jag har ständigt snurrande våtrumsfläktar i badrum/toalett uppe och nere.
Var bör jag sätta tilluftsventil? För nära soffan (grönt) blir det väl dragigt? Men för nära Luftluftpump (LL) eller kamin (K)blir väl inte heller bra? Under trappan inte heller optimalt? Räcker det med en ventil? Kattvinden har också fått ett tätare skikt i och med isolering men eftersom jag också installerat ny plåtskorsten och det verkar komma in luft där så kanske behövs ingen ventilation där?
Några tankar?
Bifogar bilder.
Jag bor i ett gammalt hus, 1,5 plan och timmervägg med fasadbeklädnad. Östervägg fick ny fasad i somras samt tilläggsisolering och nu har söderväggen påbörjats. Det drar här o där i huset men nu blir det ju lite tätare på två väggar då.
Enligt besiktningsmannen bör ventilation ökas i huset och i synnerhet om det tilläggsisoleras (för att minska risk för mikrobiella tillväxt på vind). Jag kommer sätta in tilluftsventil i sovrum och tänker att jag bör sätta en på nedervåning också i största rummet. Jag har ständigt snurrande våtrumsfläktar i badrum/toalett uppe och nere.
Var bör jag sätta tilluftsventil? För nära soffan (grönt) blir det väl dragigt? Men för nära Luftluftpump (LL) eller kamin (K)blir väl inte heller bra? Under trappan inte heller optimalt? Räcker det med en ventil? Kattvinden har också fått ett tätare skikt i och med isolering men eftersom jag också installerat ny plåtskorsten och det verkar komma in luft där så kanske behövs ingen ventilation där?
Några tankar?
Bifogar bilder.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Om du har radiatorer under fönstren blir det ofta bra med tilluftsventiler antingen bakom radiatorn eller i närheten av fönstrets ovankant för då kommer den varma luften från radiatorn blanda sig bra med den kalla luften från tilluftsventilen så att det inte blir ett kalldrag (motsvarande för en LLVP). Särskilt på övre plan är det bra om ventilerna sitter lågt.
Det är också bra om tilluftsventilerna är långt från där luften försvinner ut från rummet, i sovrummen då alltså långt från dörrarna. Detta för att luften verkligen ska ventilera hela rummet.
Du får nog pröva dig fram till hur många ventiler som behövs, det är ju inte så bra om det drar in luft genom väggarna pga. mycket utblås jämfört med tilluftsventiler men man vill ju inte heller släppa in för mycket kalluft.
I moderna hus brukar man ha två tilluftsventiler i ett vardagsrum men då har man också 3 frånluft (WC, tvätt och kök).
Det är också bra om tilluftsventilerna är långt från där luften försvinner ut från rummet, i sovrummen då alltså långt från dörrarna. Detta för att luften verkligen ska ventilera hela rummet.
Du får nog pröva dig fram till hur många ventiler som behövs, det är ju inte så bra om det drar in luft genom väggarna pga. mycket utblås jämfört med tilluftsventiler men man vill ju inte heller släppa in för mycket kalluft.
I moderna hus brukar man ha två tilluftsventiler i ett vardagsrum men då har man också 3 frånluft (WC, tvätt och kök).
Tack för intressant svar!BirgitS skrev:Om du har radiatorer under fönstren blir det ofta bra med tilluftsventiler antingen bakom radiatorn eller i närheten av fönstrets ovankant för då kommer den varma luften från radiatorn blanda sig bra med den kalla luften från tilluftsventilen så att det inte blir ett kalldrag (motsvarande för en LLVP). Särskilt på övre plan är det bra om ventilerna sitter lågt.
Det finns vattenburen värme i element under fönstren men eftersom det är elpanna som de är anslutna till undviker jag att ha på dem om jag inte måste, Luftluftpumpen får jobba istället om det inte blir jättekallt.
Utifrån det du skriver, är det en fördel om tilluftsventil sitter nära Luftluft-pumpen då som är igång hela tiden? (Blir det inte så att pumpen reagerar på den kalla luften och ger onödigt mycket värme..?)
Bäst lämpat utifrån längst väg till där luften försvinner borde kanske vara nära fönstret i hörnet vid soffan, drag när man sitter där är dock det jag tvekar mest för.
Jag har en tilluftsventil i tvättstugan med kom jag på, den är avgränsad med tjocka gardiner, ingen dörr i nuläget. Tänker att den tilluften då dras ut via toalettens fläkt nere och inte passerar så mycket övrigt utrymme på vägen emellan.
Klokt råd att känna sig för hur mycket/ lite ventilation som behövs. Kan det t o m vara så att jag ska avvakta tillufsventil helt nere även om jag tilläggsisolerar nu? (Uppe i sovrum känns däremot viktigt.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 624 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 624 inlägg
Jag antar att LLVP har sin termostat på ett specifikt ställe t.ex. på ena sidan och då är det nog inte så bra om tilluftsventilen sitter rakt ovanför den. Sen kan tilluftsventiler vara utformade så att de styr luften uppåt i stället för runt om.H Helen111 skrev:
I tvättstugor har man normalt inte tilluft eftersom man inte vill att den fuktiga luften, som dessutom ofta innehåller textildamm, ska spridas runt i huset. Därför brukar man ha en frånluftsfläkt där, som åtminstone går vid hög luftfuktighet.
Men jag har ingen erfarenhet av gamla timmerhus utan bara av någorlunda moderna och någorlunda täta hus.
Liknande trådar
-
Transformator för kamera utomhus - måste placeras i kopplingsdosa?
El -
Tilluftsventilssats - Tätning mellan fasad och rör
Ventilation -
Hur ska jag placera tilluftsventilen?
Vatten & Avlopp -
Kan man måla tilluftsventiler med väggfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är detta en tilluftsventil? Risker med det?
Kök