Hej!

Helt grön som såväl husägare som medlem på detta forum kommer här ett antal frågor kring hur jag ska lösa ventilationen i min tvättstuga, som även innehåller dusch och bastu.

Först en kort beskrivning av huset: 2 1/2-plans sutterängvilla med inredd "källare" (om man nu kan kalla nedervåningen för det när det är sutteräng), byggd 1975. Ventilationen består av en mekanisk frånluftsfläkt på taket med kanaler till toaletter, tvättstuga samt vissa andra rum. Fläkten är nyligen utbytt då den gamla dels inte kunde regleras i varvtal och dels lät något förskräckligt. Försörjningen av tilluft är generellt dålig (tillluften var nog från början tänkt att komma via otäta fönster, men på senare år har många av dessa bytts ut mot tätare fönster) och jag kommer att sätta in spaltventiler i fönstren för att försöka lösa det. Men det är ett senare problem...

Över till tvättstugan. Tvättstugan befinner sig i den del av källaren som befinner sig mest under jord. Som den bifogade skissen - taffligt gjord i Paint - förhoppningsvis visar finns det i denna en bastu och en duschhörna. I taket vid duschhörnan finns en ventil som går till en kanal till centralfläkten. Bastun har en ventil i golvhöjd till tvättstugan samt en ventil något under takhöjd till uteluften (de tjockare strecken på skissen markerar yttervägg, i denna del på huset är marken som högst så utventilen kommer ut något ovan marknivå). Någon tidigare ägare har dessutom installerat en separat mekanisk fläkt i tvättstugan, förmodligen p g a att den gamla centralfläkten sälland användes p g a det höga ljudet. Då den mekaniska fläkten inte är på kommer fungerar denna som tilluftsventil, så också utventilen i bastun om denna inte är stängd. Precis utanför dörren, som går till ett vardagsrum, sitter en luftvärmepump. Det finns ingen golvvärme, utan uppvärmningen av rummet sker med ett elektriskt element placerat under ett källarfönster.

Först och främst: besiktningsmannen rynkade på näsan åt den extra mekaniska fläkten och menade att den genast ska stängas igen med motiveringen att tilluften till ett våtrum ska komma från ett uppvärmt rum. Jag förstår detta, men har samtidigt märkt att fukten försvinner något snabbare om jag har på denna fläkt också. Dessutom drar det inte lika kallt när man duschar om fläkten är på (om fläkten är avstängd sugs det kall utlyft till centralfläkten i huvudhöjd vid duschen). Draget löses naturligtvis om fläkten täpps igen, men hur blir det med utluftningen? Ska jag ta bort fläkten eller ha den kvar?

Nu till min huvudfråga, som kan sammanfattas i grundfrågeställningen "hur ska jag använda mina fläktar, ventiler och dörrar på bästa sätt för de olika användningsområden som tvättstugan har för att ventilera denna så att fuktproblem undviks?" Som jag ser det i dagsläget kommer tvättstugan att användas till att 1) duscha, 2) vädra efter dusch, 3) hänga tvätt, 4) basta, 5) vädra efter bastu och 6) vara "tom". Hur ska jag göra med de olika dörrarna och ventilerna (öppna eller stängda) vid dessa olika moment?

Vidare: kan jag hänga tvätten i bastun eller är det bättre i tvättstugan? Vilken temperatur bör jag ha i tvättstugan?

Om inte inlägget hittills har visat det är jag en riktig novis när det gäller ventilation och som boende i lägenhet under hela min vuxna ålder har jag aldrig ens tänkt på detta. Är det någon vänlig själ som har orkat läsa hela detta långa inlägg utan att tappa intresset och som besitter kunskap inom området vore jag hemskt glad för rekommendationer. Tack på förhand!
 
  • vatrum.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar denna för ett nytt försök.
 
Ett sista försök...
 
Ett tips, korta ned din tråd till färre frågor och dela upp dem. De är så mycket fakta och frågeställningar att jag inte "orkade" läsa hela första inlägget.
Detta är inget svar på dina frågor, men i all välmening ett sätt att ge råd så att vi sedan kanske hjälpas åt att bena ut vad som är problemen och även ge förslag på lösning.
 
Jag instämmer också i att tilluften bör komma från ett uppvärmt rum.

Vi är i ungefär samma situation, med dusch/bad/bastu kombinerat med tvättstuga, i källarplanet.

Det vi har gjort är att inskaffa en liten portabel avfuktare. Den har löst alla problem som tidigare fanns med fukt i utrymmet.
 
GoForIt skrev:
Jag instämmer också i att tilluften bör komma från ett uppvärmt rum.

Vi är i ungefär samma situation, med dusch/bad/bastu kombinerat med tvättstuga, i källarplanet.

Det vi har gjort är att inskaffa en liten portabel avfuktare. Den har löst alla problem som tidigare fanns med fukt i utrymmet.

Tack för hjälpen! Har köpt en avfuktare som verkar vilja gå i stort sett för jämnan, så nog finns det fukt i luften alltid.
 
AndersS skrev:
Ett tips, korta ned din tråd till färre frågor och dela upp dem. De är så mycket fakta och frågeställningar att jag inte "orkade" läsa hela första inlägget.
Detta är inget svar på dina frågor, men i all välmening ett sätt att ge råd så att vi sedan kanske hjälpas åt att bena ut vad som är problemen och även ge förslag på lösning.
Tack för input. Olika forum har ju lite olika kultur; på en del forum skriker ju folk så fort minsta detalj i bakgrunden saknas i en fråga. Jag borde förstås ha skaffat mig en bättre koll på just detta forum innan jag postade.
 
Len Renberg skrev:
Tack för hjälpen! Har köpt en avfuktare som verkar vilja gå i stort sett för jämnan, så nog finns det fukt i luften alltid.
Ja, i början så går den väldigt mycket, innan den har fått ner fuktnivåerna.
Se till att ha tilluftsventilerna i det aktuella rummet helt stängda.

Fuktighetsnivån ute påverkar ju också. Är det regnigt och blött flera dagar i sträck, så påverkar det nivån även inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.