333 läst · 7 svar
333 läst
7 svar
Hur ska jag tänka med uppvärmning?
Har ett hus som köptes våren 2024 med frånluftsvärmepump installerad 2022 el 2023. Ca 160 m2, golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övre plan. I somras installerade vi en luftvärmepump som använts för kyla.
Vad är mest effektivt nu när det är kallare? Låta luftvärmepumpen vila eller använda den?
Vad är mest effektivt nu när det är kallare? Låta luftvärmepumpen vila eller använda den?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 499 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 499 inlägg
Logiskt sett så måste det väl vara att låta llvp vara igång och värma, frånluftpumpar återvinner en del av värmen ur frånluften men all tillsatt värme är bara ren el motsvarande direktverkande el eller elpanna i kostnad.
Nyfiken på om någon annan ser det på något annat sätt.
Nyfiken på om någon annan ser det på något annat sätt.
En modern frånluftsvärmepump kan ta tillvara på så mycket värme att frånluften håller -15 graderRickard. skrev:
Det kallar jag inte att den återvinner en del av värmen utan den tar tillvara rätt så mycket och lite till
Att sen låta en llvp stötta tror inte jag är helt fel ju lägre tempen sjunker.
Vad är det för modell på frånluftsvärmepumpen? När är huset byggt? Var i landet står huset? LLVP kan vara bra att köra när frånluftsvärmepumpen behöver starta el-patronen för att ge tillräckligt med värme till huset. Då får man sätta ner termostaterna till t.ex. 15 grader i alla rum som LLVP ensam klarar att värma.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 499 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 499 inlägg
Du har helt rätt, att kalla det återvinna blir ju egentligen lite galet i pump-sammanhang.A Argastesnickaren skrev:
Min grundtanke var att det måste ju vara positivt om man kan ersätta en del av elvärmen mot llvp.
Huset byggt 2003 och står i Skåne. Pumpen är en Nibe F370.J Josth skrev:Vad är det för modell på frånluftsvärmepumpen? När är huset byggt? Var i landet står huset? LLVP kan vara bra att köra när frånluftsvärmepumpen behöver starta el-patronen för att ge tillräckligt med värme till huset. Då får man sätta ner termostaterna till t.ex. 15 grader i alla rum som LLVP ensam klarar att värma.
Ok. Om man snålar med varmvattnet kan kompressorn i F370 normalt klara värmen i huset ner till ca 5 °C ute utan att använda el-patronen mer än ytterst lite. Om man använder mer varmvatten ska man nog sätta gränsen vid ca 10 °C. När utetemperaturen sjunker lägre så startar man LLVP och sätter ner termostaterna till t.ex. 15 °C i alla rum som istället nås av värmen från LLVP. Då minskar direkt belastningen på F370 och el-patronen används mycket mindre.
Liknande trådar
-
Hur få (tillbaka) skiktning i ackumulatortankar? Calmarpanna + automix
Ved, Pellets, Flis -
Hur ska jag tänka kring uppvärmning?
Värme allmänt -
Tankar om denna uppvärmningskombo
Värme allmänt -
Tankar kring uppvärmning av direktel villa
Värme allmänt -
Uppvärmnings tid utav 2000l acc tankar på ved panna 35kw
Ved, Pellets, Flis