399 läst · 1 svar
399 läst
1 svar
Hur ska jag tänka här? Tomt+Nybygge
Hej
Jag och min fru har fått beviljat lån från nordea motsvarande 6mil. Dock är kontantinsats 1.5mil står det på avtalet från nordea. Vi har sparat 450k nu i kontot. Tomten ifråga vill de ha 2 725 000kr storstad
Vårt nuvarande hus värd ca 3.7milj. Belåning på hus är 2.75milj.
Vi tänker så här
1.5milj-410k(15% för tomten) = 1 090 000(kontantinsats till bank vid byggstart)
6milj-2.725=3 275 000kr för nybyggd hus?
Våra löner är 50k respektive 45k heltid både två. Två barn. Inga övriga lån.
Våra frågor
Medan vi bygger kan vi bo kvar i vårt radhus brf med avgift 9k med allt, Amortering+ränta ligger på 12k. Tot 21k/mån
brygglån är det aktuellt för oss?
Vi kan bo hos våra föräldrar men önskar att bo kvar så länge som möjligt.
Ränta på tomt lånet hur stor kommer den vara? Ursäkta dumma frågor kanske men är helt ny i detta
Bank har ställt krav på att jag måste sälja innan jag bygger hur kan jag vända på detta?
är det aktuellt för oss att ta lån på bef radhus? Det är värderat på 4milj men jag är på säkra sida och säger 3.7
Kan banken tvinga mig ha 1.5milj i kontot innan jag bygger? Räknar de inte med kontantinsats till tomten i de 1.5miljoner?
Ni får gärna ställa frågor till mig så ska jag besvara så gott jag kan. Önskar få så bra tips och hjälp som möjligt. Tack
vad gäller tid så önskar vi att bygget startar så sent som möjligt
Kanske om 1 år
Jag och min fru har fått beviljat lån från nordea motsvarande 6mil. Dock är kontantinsats 1.5mil står det på avtalet från nordea. Vi har sparat 450k nu i kontot. Tomten ifråga vill de ha 2 725 000kr storstad
Vårt nuvarande hus värd ca 3.7milj. Belåning på hus är 2.75milj.
Vi tänker så här
1.5milj-410k(15% för tomten) = 1 090 000(kontantinsats till bank vid byggstart)
6milj-2.725=3 275 000kr för nybyggd hus?
Våra löner är 50k respektive 45k heltid både två. Två barn. Inga övriga lån.
Våra frågor
Medan vi bygger kan vi bo kvar i vårt radhus brf med avgift 9k med allt, Amortering+ränta ligger på 12k. Tot 21k/mån
brygglån är det aktuellt för oss?
Vi kan bo hos våra föräldrar men önskar att bo kvar så länge som möjligt.
Ränta på tomt lånet hur stor kommer den vara? Ursäkta dumma frågor kanske men är helt ny i detta
Bank har ställt krav på att jag måste sälja innan jag bygger hur kan jag vända på detta?
är det aktuellt för oss att ta lån på bef radhus? Det är värderat på 4milj men jag är på säkra sida och säger 3.7
Kan banken tvinga mig ha 1.5milj i kontot innan jag bygger? Räknar de inte med kontantinsats till tomten i de 1.5miljoner?
Ni får gärna ställa frågor till mig så ska jag besvara så gott jag kan. Önskar få så bra tips och hjälp som möjligt. Tack
vad gäller tid så önskar vi att bygget startar så sent som möjligt
Kanske om 1 år
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Men jag tolkar att det gäller ett byggkreditiv på 4,5 milj. Som med 1,5 milj kontantinsats ger att du totalt kan lägga 6 milj. på det nya huset. Så med en tomt som du betalar 2,725 milj. för så ger det att du kan bygga för max 3 275 000, eller mer om du kan få ihop mer egna pengar.
Totalt sett tycker jag att byggbudgeten känns lite ansträngd. Dels kommer du att behöva få ihop ytterligare 100 - 200 000 innan du har 1,5 milj. Dels blir det ev. svårt att bygga för ca 3,3 milj, och ändå ha en marginal för oförutsedda kostnader. De flesta byggen går över budget.
Det borde betyda att ni måste sälja, eller iallafall ha ett påskrivet köpeavtal för försäljning av nuvarande hus innan du kan låna något överhuvudtaget till bygget. Alltså även tomtköpet. Banken kräver troligen inte att du verkligen har 1,5 milj innan bygget påbörjas, men de vill se hur du skall kunna ha den summan tillgänglig under bygget. Dvs. du kan sälja nuvarande hus, bo kvar under en tillträdestid. De pengar du kommer att få ut när ni lämnar huset kan räknas in i 1,5 milj. Men banken vill se "bevis" för att du verkligen kommer att få ut ex. 900 000 från försäljningen.N Nyidetta skrev:
Totalt sett tycker jag att byggbudgeten känns lite ansträngd. Dels kommer du att behöva få ihop ytterligare 100 - 200 000 innan du har 1,5 milj. Dels blir det ev. svårt att bygga för ca 3,3 milj, och ändå ha en marginal för oförutsedda kostnader. De flesta byggen går över budget.
Liknande trådar
-
Hur akut ska man tänka att det här är? Dränering direkt?
Fasad -
Vad har ni för tankar om puts på betongstolpar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska man tänka här? Ojordat 3 fas till jordat 1fas
El -
Hur ska man tänka här? Grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad
Bygglov -
Byta den här IKEA-blandaren, tänka på vad?
Kök