S
Hej!

Jag håller på att sätta upp taklister i vardagsrummet. Allt har gått strålande fram tills nu. Nu har jag mött ett hörn som jag inte vet hur jag ska hantera. Blir tokig när jag försökt såga testbitar men inte får det att lira.

Jag äger enbart en geringslåda för 45 & 90 grader. Har tyvärr inte tillgång till en geringssåg heller.

Ska jag försöka hitta vinkeln med något verktyg och försöka på mig att markera listen och såga utan geringslådan?

Jag är en glad amatör som helst vill lösa detta på egen hand utan att ta in någon snickare, om det går dvs...

Tusen tack på förhand för tips jag kan få.

/C
 
  • Inomhus hörn med tak, vit kronlist, väggar, dörröppning och del av en tavla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en grunka som ska råda bot på detta problem. Har ej själv testat den, men den ser vettigt ut.

https://shop.byggahus.se/collections/listjiggen

OK, ser att du har andra vinklar i dina hörn, så då funkar nog inte Listjiggen.
 
  • Gilla
sekel skiftet1912
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
sekel skiftet1912
  • Laddar…
Dålig bild med skugga precis i hörnet, så jag vet inte riktigt vad du har för problem. Dels ser det ut som om du har någon 45 gradervinkel i hörnet. I det fallet ska ju dina vinklar bara halveras till 22,5 grader. Enklast genom att såga ett nytt spår i gerlådan. Eller att skruva ihop en egen gerlåda där du sågar en sådan mall.
Men det ser även ut att sitta någon annan list i taket över fönstret också. Där beror det lite på hur du vill ha det där.
 
  • Gilla
sekel skiftet1912
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Dålig bild med skugga precis i hörnet, så jag vet inte riktigt vad du har för problem. Dels ser det ut som om du har någon 45 gradervinkel i hörnet. I det fallet ska ju dina vinklar bara halveras till 22,5 grader. Enklast genom att såga ett nytt spår i gerlådan. Eller att skruva ihop en egen gerlåda där du sågar en sådan mall.
Men det ser även ut att sitta någon annan list i taket över fönstret också. Där beror det lite på hur du vill ha det där.
Ber om ursäkt för dålig bild, tog den som hastigast på väg till jobbet imorse. Ska försöka ta en bättre under dagen.

Men jag tror det är som du säger 22.5, ska testa att halvera 45an och dra ett nytt spår i lådan. Tack för tips!

Gällande vad som ser ut som en list så är det bara en takskena för gardiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.