Ska sätta upp en hatthylla i sekelskiftesstil i min lägenhet. Den ska byggas ihop av konsoler, hyllplan i furu och ankarkrokar.

Jag har köpt dessa konsoler https://www.sekelskifte.com/product/gammaldags-hyllkonsol-tra-d1-mellan-konsol och undrar hur jag ska sätta upp dem utan synliga skruvar, går det ens? Jag har konsulterat en hantverkare som menar på att det inte går, men han säger att om jag vill minimera antalet skruvar kan man sätta en skruv (som blir synlig) och limma. Tänker dock att det inte ger tillräcklig bärighet för en hatthylla.

Han hävdar också att man inte skulle behöva skruva fast hyllplanet utan endast limma fast det mot konsolen, men det känner jag mig också spontant tveksam till just pga bärigheten. En hatthylla utsätts ju för en del stötar och man drar i den när jackor hängs upp och tas ner.

Jag funderar också över om jag behöver sätta upp en skruvlist bak på hyllan eller om jag kan få den tillräckligt stabil ändå utan en sådan. Vill verkligen inte riskera att hatthyllan ramlar ner, utan den får gärna sitta där i 100 år :)

Tar tacksamt emot tips och tankar!

Jag hade aldrig gett mig på att limma en sådan här konstruktion.
I beskrivningen för konsolen står det ju att borrhålen ska spacklas igen=osynliga skruvar.

• Gilla
inatob
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade aldrig gett mig på att limma en sådan här konstruktion.
I beskrivningen för konsolen står det ju att borrhålen ska spacklas igen=osynliga skruvar.
Ja, precis. Hantverkaren hävdar dock att det inte går pga att konsolen har utfrästa utsmyckningar och inte är slät.

Det jag är lite ute efter är alltså. Stämmer detta för er som vet något om sådant här eller försöker han göra det lätt för sig?

OK, personen har en poäng då det tycks finnas tre urfrästa dekorationsspår i delen som ska sitta mot väggytan.
Inte mycket att göra skulle jag säga, ska den sitta ordentligt mot väggen så måste två rejäla skruvar dras igenom konsolen.

En av företagets bilder visar att de har borrat två hål i konsolen för montaget.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Fast varför inte synliga skruv? När det begav sig så dolde man inga skruvar..........Skaffar man fina spårskruv av gammal typ. Inget modern med nå torx och skit så blir det ju fint det också.........Ska man hålla på och dölja skruvarna med spackel så blir det ju fånigt den dagen den ev ska ner av nån anledning.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Man kan kika hur de gjort på sidan som säljer dem:

Vit väggmonterad hylla med dekorativa konsoler och hängkrokar mot mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit vägghylla med krokar, fylld med korgar och hattar, samt jackor hängande nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tror aldrig jag har sett en original hatthylla från den tiden utan ett bakstycke. Dvs det sitter en profilerad regel bakom varje konsol och då kan man skruva i den och fästa konsoler och hyllplan bakifrån uppe från.

T topmount skrev:
Tror aldrig jag har sett en original hatthylla från den tiden utan ett bakstycke. Dvs det sitter en profilerad regel bakom varje konsol och då kan man skruva i den och fästa konsoler och hyllplan bakifrån uppe från.
Det är det här jag också har tänkt på. Kanske bör välja en annan typ av konsol då, tex denna https://www.sekelskifte.com/product/gammaldags-hyllkonsol-tra-sekelskifte för att få till den där regeln baktill.

T Tintino skrev:
Ska sätta upp en hatthylla i sekelskiftesstil i min lägenhet. Den ska byggas ihop av konsoler, hyllplan i furu och ankarkrokar.

Jag har köpt dessa konsoler [länk] och undrar hur jag ska sätta upp dem utan synliga skruvar, går det ens? Jag har konsulterat en hantverkare som menar på att det inte går, men han säger att om jag vill minimera antalet skruvar kan man sätta en skruv (som blir synlig) och limma. Tänker dock att det inte ger tillräcklig bärighet för en hatthylla.

Han hävdar också att man inte skulle behöva skruva fast hyllplanet utan endast limma fast det mot konsolen, men det känner jag mig också spontant tveksam till just pga bärigheten. En hatthylla utsätts ju för en del stötar och man drar i den när jackor hängs upp och tas ner.

Jag funderar också över om jag behöver sätta upp en skruvlist bak på hyllan eller om jag kan få den tillräckligt stabil ändå utan en sådan. Vill verkligen inte riskera att hatthyllan ramlar ner, utan den får gärna sitta där i 100 år :)

Tar tacksamt emot tips och tankar!
Sätt försänkt mässingspårskruv - lite knepig att skruva i men med noggrannhet och rätt mejsel går det.

Jag skulle göra enligt bifogad tvärsnittskiss och nedanstående:
Två träplugg (orange) från konsolen, genom väggen och in i en regel, här behövs liten/ingen dragning in mot väggen då hyllans tyngd trycker konsollen mot väggen. Eventuellt kan pluggen vinklas marginellt med ändan i någon mm högre än den i väggen. I hyllan fästs konsolen med en träplugg och en träskruv (eller två om det känns tryggare). Tänk på att ändarna på konsolen bara är dekorativa, det är bara den inre delen av den (där fibrerna går obrutna från ändträyta till ändträyta) som har bra bärkraft så förlägg skruv och plugg till de delarna om möjligt.
Slutligen skruvas hyllan i väggen med en möbelvinkel på ovansidan där ingen utom folk över 2m ser den, tänk på att möbelvinkeln ska skruvas någon mm in i hyllan så den förspänns när skruven dras in i väggen.

• Tvärsnittskiss av hyllkonsol med två orange träpluggar genom väggen, markerar montering av hyllans konsol med träplugg och träskruvar i väggen.
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.