Hej. Jag bygger ett fritidshus med loft. Jag har köpt en begagnad trätrappa (tung, kärnvirke), en gång tillverkad av en lokal snickare. Med lite fix och trix blir den exakt rätt höjd.

Jag ska fästa trappan i en golvregel kommer lätt åt, inget golv ännu. Jag kan alltså skruva genom hela regeln utan problem. Regeln är 45×210. Hur gör jag för att då en säker infästning? Vilken längd på skruvar? Vilken sorts skruv? Har letat info ett tag och hittar inget svar på denna (för den som vet) enkla fråga.

Tacksam för hjälp!
 

Bästa svaret

Köp 4 st. träskruvar 6 X 140. Skruva in i 2 st. i vardera vangstycke.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Köp 4 st. träskruvar 6 X 140. Skruva in i 2 st. i vardera vangstycke.
Tack för svar! Då behöver jag inte riskera att trappan rasar i golvet när jag bär upp tunga möbler och byggmaterial.

Jag är dock ändå nervös. Borde jag också säkra upp med vinkeljärn och ankarskruv?
 
Går trappan upp längs en vägg, då har du möjlighet att fästa det ena vangstycket mot väggen.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Går trappan upp längs en vägg, då har du möjlighet att fästa det ena vangstycket mot väggen.
Jag ska bygga en halvvägg där. Som slutar i höjd med loftet. 70 regel. Det är öppet till nock där trappan ska vara. Jag har också funderat på att vila trappan på reglar högst upp mot golv. Hängslen och livrem tänker jag. Men jag har inte sett någon ritning etc på hur detta brukar göras.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Hängslen och livrem tänker jag.
Då skulle du även kunna skruva fast vangarna i golvet. Om golvet tillåter det det vill säga.
 
Immobil Immobil skrev:
Då skulle du även kunna skruva fast vangarna i golvet. Om golvet tillåter det det vill säga.
Det kanske är en bra idé. Expanderspik kanske.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det kanske är en bra idé. Expanderspik kanske.
Det beror på underlaget.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det beror på underlaget.
Betong!
 
En apelsin En apelsin skrev:
Betong!
Jag föredrar skruv + plugg.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag föredrar skruv + plugg.
Det går såklart bra. Tack för hjälpen. Nu känner jag mig redo för påskens projekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.