Hej allihopa!

Jag har lite funderingar kring hur jag ska renovera våra fönster på bästa sätt.

Det är lösa två-glas som sitter med en trälist, och tätningslister på båda sidor om glaset...

Jag har mattat ner och målat utsidan, och provade att fylla det lilla mellanrum som blir mellan de vertikala och horisontella listerna med utefog, men den verkar vara tryckas ut av träets rörelse... Fönstret på bilden är det nog 5-6 år sen, och jag kan inte minnas att det var rötet då..

Hur som helst, vatten kommer in, men inte ut... Jag har bytt nederdelen på ett annat fönster, så det är inget problem, men finns det någon bättre lösning på tätningen runt den undre horisontella trälisten?

Jag vill helst inte byta ut hela fönsterna, efter de är inbyggda, och (enligt mig) är en stor del av husets karaktär... Och på sjuttiotalshus får man ju vara rädd om det lilla som finns...

Tips och tricks och glada tillrop mottages tacksamt!

• Slitet rödmålat fönsterparti med synliga tecken på röta i trälisten och läckageproblem vid tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fönsterkarm där nederdelen av trälisten visar tecken på vattenskada och röta.
    Skapa konto
  • Skadad trälist med tätningslister och spår av vattenskador och röta, liggande på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Renoverat fönster med röda lister och synlig trädel nedtill, sett från utsidan.
    Skapa konto
Jahapp, jag har mätt lite och såhär ser den undre delen av fönstret ut i genomskärning...

Eftersom allt behöver tillverkas med mitt minimum av elverktyg (typ cirkelsåg och handöverfräs) så funderar jag på att utgå ifrån en limträbalk eftersom den har rätt tjocklek på "ena ledden. Sen kan kan enkelt kapa ur 50 mm med cirkelsågen och fräsa ur spåret. Tankar om detta?

Vill gärna ha nån form av input på hur man kan förbättra tätningen mot rutan i nederkant...

• Handritad skiss av fönsterdel i genomskärning med måttangivelser och frågor om konstruktion.
    Skapa konto
  • Limträbalk i trä syns på en webbplats för byggmaterial med pris och artikelnummer, tänkt som potentiell del i ett fönsterprojekt.
    Skapa konto
Ska jag vara tvungen att hota med att sätta in polska plastfönster för att få fart på tråden? :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Jahapp.. Jag ställde frågan till ett snickeri, om de kunde fräsa fram en profil i något trä av högre kvalitet, och det lät inte som några problem, tills jag sade att jag behövde 1,2 meter ungefär... Då blev det tyst...

Antar att det inte är värt att ställa in maskinerna för det..

Edit: just nu känns det lite som hela världen är emot mina fönster...

A
Lägg en liten fas på nederdelen i falsen, men spara lite för kassetten att stå på och sätta glaslisten med bricka emellan. Det blir ju inte tätare för det, men det vatten som kommer in kommer ut med tanke på fasen. Å andra sidan kanske det blir ståendes på karmbottenstycket istället.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Måste ju finnas nått snickeri som kan tänka sig att laga fönstret. Vi lämnade in karmen till ett stort fönster i mammas hus och fick de rötskadade delarna utbytta.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mina 50-talsfönster i källaren har en solid nedre bräda, och börjar i princip direkt ovan gräsmattan.
Tätat med klassiskt kitt och har klarat sig mycket bättre än ditt fönster!

Tror mycket går att tacka fasningen som kittet ger, blir inget stående vatten längst ner på fönstret. Kanske inte hjälper dig att tillverka nya bitar men något gjorde dom rätt för 70 år sen då mina fönster byggdes ;)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ojoj, här har det hänt grejer... Jag som hade fingret på köpknappen på www.polskiplastskifönstriski.pl, och tänkte anropa @findus42 som sista livlina... :rofl:

Jag har funderat på om avrinningshål skulle göra det bättre, eller om man kanske bara skulle måla insidan...

Tipset om vanligt kitt fick mig att tänka lite, man kanske skulle göra både och? Frågan är bara hur man ska göra i skarven på sidorna...

• Handritad skiss jämför nuvarande och ny version av en fönsterkonstruktion med textnoteringar.
    Skapa konto
Jahapp... En limträbalk senare...

Första försöket blev skit,men jag lärde mig en del om fräsen...

Andra försöket fräste jag först, och kapade sen... Mycket bättre...

Lite pill senare så är två underdelar klara....

Kostnad 356 kr. Frågan är om ett snickeri hade fräst spåret på 120 cm träbit billigare?

• Limträbalk i klämma med verktyg, såg och träspån på en trädäck.
    Skapa konto
  • En överhandsfräs monterad på en limträbalk som ligger på en träaltan med verktyg och träbitar omkring.
    Skapa konto
  • Limträbalk med insågat spår omgiven av verktyg som fräs och borr på ett byggprojekts trägolv.
    Skapa konto
  • Limträbalk fastspänd för bearbetning med fräs, omgiven av verktyg och träspån på en trädäck.
    Skapa konto
  • Träbalkar med frästa spår på en arbetsbänk, byggprojekt i trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Hempa69 och 2 till
  • Laddar…
Då kör vi...

• Start av byggprojekt med träram och glasruta på en träterrass.
    Skapa konto
  • Påbörjat ramverk av trä för byggprojekt med verktyg och material på grå trätrall.
    Skapa konto
  • Gilla
Hempa69 och 6 till
  • Laddar…
Så lite färg på det hela...

• Nymålat vit träram på möbel med tyg med apelsinmönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Vart har du införskaffat det nya virket du använder?

Edit; såg nu länken till Byggmax. Står själv inför en fönsterrenovering och bävar för att hitta en träbit som håller nog god kvalitet...

A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så lite färg på det hela...
Fint blir det! fönsterrenovering är verkligen tidsödande,slipning,kitt,målning flera varv(pillrigt)men fint blir det när man slitit sitt hår färdigt:)

G GammaltSomNytt skrev:
Snyggt! Vart har du införskaffat det nya virket du använder?

Edit; såg nu länken till Byggmax. Står själv inför en fönsterrenovering och bävar för att hitta en träbit som håller nog god kvalitet...
Jag hoppas kvaliteten på en limträbalk är lite bättre än vanliga reglar... Jag har gjort en likadan bit tidigare, av vanlig regel (45x70) och den verkar funka lika bra än så länge, men den är ju bara 5-6 år...

• Gilla
Malin Högberg
  • Laddar…
Sådär, då var ett fönster klart.. Man blir ju sugen på att göra alla...

• Nymålat vit fönsterkarm och handtag med utsikt mot trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
Hempa69 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.