Hej! Jag bor i ett 1.5 våningshus på 119 kvm byggt 1976. Anledningen till att jag önskar hjälp är att vinden har höga fuktnivåer och som en del i att åtgärda detta behöver jag hitta rätt i ventileringen av boytan. Vad jag läst mig till så bör det sitta 1 tilluft per 25 m2, samt att det på övervåning bör sitta frånluft i alla rum under fönstret. Utifrån vad jag har idag så måste det vara helt galet gjort ?Befintlig ventilation ser ut såhär:

Nedervåning
Sovrum 15m2 - fönsterventil på 1/3 fönster
Sovrum 8m2 - ingen ventil
Badrum - 1 frånluft utan fuktsensor
Kök + matsal 30m2 - köksfläkt med ventrör + 1 fönsterventil på 1/5 fönster

Övervåning
Sovrum 7m2 : friskluft i taknivå
Sovrum 7m2 : ingen ventil
Tv rum 30m2 : 1 friskluft i taknivå.

Finns det någon vänlig själ som kan guida mig i vad jag skulle behöva?🤔

BirgitS
Tilluft i rum där man vistas mycket t.ex. sov- och vardagsrum.
Frånluft i rum som "smutsar ner" luften t.ex. badrum, toalett, tvättstuga, kök och klädkammare.
På övervåningen är det ofta bäst om tilluftsventilerna sitter lågt t.ex. bakom radiatorn, annars ökar risken för att de börjar fungera som frånluftsventiler.

Så på nedervåningen:
Ventil även i lilla sovrummet
Endast fönsterventil om fönstret är långt från spisen/hällen

Övervåningen:
Ventiler i båda sovrummen och helst lågt placerade.
Om det inte finns någon toalett eller klädkammare där bör det vara en frånluftsfläkt i TV-rummet.

När det gäller luftflöden så är normen 0,35 l/s och kvm för frånluft, och minst 4 l/s och person i t.ex. sovrum.

BirgitS BirgitS skrev:
Tilluft i rum där man vistas mycket t.ex. sov- och vardagsrum.
Frånluft i rum som "smutsar ner" luften t.ex. badrum, toalett, tvättstuga, kök och klädkammare.
På övervåningen är det ofta bäst om tilluftsventilerna sitter lågt t.ex. bakom radiatorn, annars ökar risken för att de börjar fungera som frånluftsventiler.

Så på nedervåningen:
Ventil även i lilla sovrummet
Endast fönsterventil om fönstret är långt från spisen/hällen

Övervåningen:
Ventiler i båda sovrummen och helst lågt placerade.
Om det inte finns någon toalett eller klädkammare där bör det vara en frånluftsfläkt i TV-rummet.

När det gäller luftflöden så är normen 0,35 l/s och kvm för frånluft, och minst 4 l/s och person i t.ex. sovrum.
Tack för detta!:) Ventilerna på övervåningen säger du ska vara lågt placerade. Vad föreslår du för lösning ? Har radiatorer men de är nästan aldrig igång så radiatordon kanske blir galet?

BirgitS
Hur värms huset upp idag och har du några planer på att ändra det?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur värms huset upp idag och har du några planer på att ändra det
BirgitS BirgitS skrev:
Hur värms huset upp idag och har du några planer på att ändra det?
Värms upp med luftvärmepump som är sprillans, elradiatorer i hörnrum som inte används

BirgitS
Det innebär väl att radiatorerna behöver vara igång när det är som kallast och då tycker jag att radiatorventiler borde fungera, men jag vet inte om det kommer att kännas dragigt från dem. Men å andra sidan kan det lätt kännas dragigt från alla typer av ventiler.

BirgitS BirgitS skrev:
Det innebär väl att radiatorerna behöver vara igång när det är som kallast och då tycker jag att radiatorventiler borde fungera, men jag vet inte om det kommer att kännas dragigt från dem. Men å andra sidan kan det lätt kännas dragigt från alla typer av ventiler.
Vi är i dagsläget knappt inte på övervåningen så det räcker med att varmluftspumpen skickar upp värme. Men oavsett om radiatorerna är igång eller inte, tycker du radiatordon är rätt val?:)

BirgitS
Ledsen men jag kan inte svara på om det är bäst med radiatordon eller annan sorts ventil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.