Hej,
Vi planerar att sätta in nedan kassett i vårt uterum på 25kvm. Det har tidigare funnits en öppen spis men den fick vi riva ner eftersom det var hål i skorstenen (på fel ställe dvs).
Nu till problemet. Jag har bildgooglat en massa på murspisar i hörn men har svårt att föreställa vilket utseende den ska ha. Så har ni några tips eller bilder på hur jag ska gå vidare?
Kan tillägga att jag ska använda kalciumsilikatskivor som jag murar upp runt kassetten. http://www.nordicheating.se/produkter/tillbehoer/brandskyddsskivor.aspx
Vi planerar att sätta in nedan kassett i vårt uterum på 25kvm. Det har tidigare funnits en öppen spis men den fick vi riva ner eftersom det var hål i skorstenen (på fel ställe dvs).
Nu till problemet. Jag har bildgooglat en massa på murspisar i hörn men har svårt att föreställa vilket utseende den ska ha. Så har ni några tips eller bilder på hur jag ska gå vidare?
Kan tillägga att jag ska använda kalciumsilikatskivor som jag murar upp runt kassetten. http://www.nordicheating.se/produkter/tillbehoer/brandskyddsskivor.aspx
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har kommit en bit i helgen. Nu ser det ut så här efter att ha murat upp med det vita teglet samt eldfast tegel. Gjorde en kanal för att den skulle få luftflöde bakom kassetten.
Det är en bra idé att låta designen växa fram. Ska sätta kassetten på plats imorgon så får vi se.
Det är en bra idé att låta designen växa fram. Ska sätta kassetten på plats imorgon så får vi se.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul projekt, ska bli intressant att följa detta då jag själv leker med tanken på att mura upp en murstock runt en insatskamin. Insatserna i sig är oftast relevant prissatta, men teglet i sig utgör ju en ansenlig extrakostnad (om man inte lyckas fynda) varför jag själv faktiskt funderar på en "färdig" murspis.
Men ett par frågor dyker upp:
Måste det vara eldfast tegel runt kamin? Trodde det bara behövdes i direkt anslutning till eldhärden.
Varför isolera med brandskyddsskivor runt insatsen, är det inte önskvärt att värmen sprids från kassetten till värmemagasinet (teglet)?
Förmodar att du tänkt mura konvektionskanaler ovanpå kaminen också? Föreslår att du (om möjligt) designar två kanaler i var sin riktning från hörnet, så att värmen sprids optimalt.
Måste det vara eldfast tegel runt kamin? Trodde det bara behövdes i direkt anslutning till eldhärden.
Varför isolera med brandskyddsskivor runt insatsen, är det inte önskvärt att värmen sprids från kassetten till värmemagasinet (teglet)?
Förmodar att du tänkt mura konvektionskanaler ovanpå kaminen också? Föreslår att du (om möjligt) designar två kanaler i var sin riktning från hörnet, så att värmen sprids optimalt.
Tror det räcker med kaciumsilikatskivor då de kan limmas dikt an brännbart material. Jag vill ju få det snyggt runt kassetten och syftet är att sprida värmen i uterummet. Finns inget syfte med att värma upp teglet.Keexet skrev:Kul projekt, ska bli intressant att följa detta då jag själv leker med tanken på att mura upp en murstock runt en insatskamin. Insatserna i sig är oftast relevant prissatta, men teglet i sig utgör ju en ansenlig extrakostnad (om man inte lyckas fynda) varför jag själv faktiskt funderar på en "färdig" murspis.
Har fått kassetten på plats idag och jag var inne på en liknande design som den nedersta bilden. Vad tror ni om det?
Tänkte göra en öppning med galler ovanför kassetten. Tror inte det blir bra att ha det på sidorna även om tanken är god.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då missförstod jag, trodde poängen var att mura sig ett stenmagasin för värmelagring. För mig är det enda anledningen till att jag ens funderar på kassett, annars är en fristående kamin mycket snyggare. Men det är min åsikt och du får tycka som du vill!M Mawe85 skrev:
Kommer ändå följa ditt bygge, alltid lär man sig något!
Jaha, nej jag var nog inte så tydlig i mitt första inlägg. Håller med om att en fristående kamin är snyggare men passade dåligt i vårt uterum tyvärr.Keexet skrev:Då missförstod jag, trodde poängen var att mura sig ett stenmagasin för värmelagring. För mig är det enda anledningen till att jag ens funderar på kassett, annars är en fristående kamin mycket snyggare. Men det är min åsikt och du får tycka som du vill!
Kommer ändå följa ditt bygge, alltid lär man sig något!
Får skorstenen installerad den 15e, så efter det uppdaterar jag
Så nu har det börja hända lite saker. En firma har varit på plats och monterat skorsten och jag och en polare har börjat montera silikatskivorna runt kassetten. Måste säga att det är riktigt lätt att jobba med silikatskivorna men de var tyvärr snordyra, 7000kr för fem skivor :/
På onsdag blir det besiktning som förhoppningsvis blir godkänd. Återstår att montera frånluftsventil bara.
På onsdag blir det besiktning som förhoppningsvis blir godkänd. Återstår att montera frånluftsventil bara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto