2 881 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Hur ska jag lägga pappen på det här taket?
Hej,
Den gamla entrén till vårt hus är brutet i vinkel. Tanken är att det ska plåt på så småningom men jag behöver akut byta pappen då den ser riktigt risig ut.
Idag är pappen lagd i remsor uppifrån och ned, dvs med vertikala skarvar. Tycker att detta verkar lite oortodoxt men kan inte komma på hur jag ska lägga den.
Den övre och högra sidan på bilden livar mot huset.
/Joel
Den gamla entrén till vårt hus är brutet i vinkel. Tanken är att det ska plåt på så småningom men jag behöver akut byta pappen då den ser riktigt risig ut.
Idag är pappen lagd i remsor uppifrån och ned, dvs med vertikala skarvar. Tycker att detta verkar lite oortodoxt men kan inte komma på hur jag ska lägga den.
Den övre och högra sidan på bilden livar mot huset.
/Joel
Skulle man inte kunna lägga papp från kortsidan fram till brytningen, där klistrar man på en papp (över brytningen) som täcker dom redan lagda samt klistras i det befintliga taket. Sen tar man pappen på det övre taket så att säga och låter det gå lite över brytningen.
Nu är jag inte takläggare utan detta var endas min fundering på hur man kan göra...
Nu är jag inte takläggare utan detta var endas min fundering på hur man kan göra...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Också lite svårt att se det tredimensionellt, men lägg papp nerifrån och upp på båda halvorna,Snedskuret mot brytningen, inte så noga med vinkeln.
Sedan en "nock" som täcker ändarna på takhalvorna.
Är taket tvärtom så lägg först en ränndal med papp och sedan papp på respektive takhalva (men skär snyggt mot ränndalen)
Protte
Sedan en "nock" som täcker ändarna på takhalvorna.
Är taket tvärtom så lägg först en ränndal med papp och sedan papp på respektive takhalva (men skär snyggt mot ränndalen)
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Och tänk att jag bara har plåttak utom på lekstugan (men den har istället alla möjliga vinklar)
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Utan plåt så har man väl en "starkare" papp så jag ser inget fel med det.
Protte
Protte
Liknande trådar
-
Vad kostar det att lägga in mekaniskt ventilerat golv år 2024?
Golv -
Går det att lägga på en våning till på en "sportstuga" från 60-talet?
Lösvirke & Timmerhus -
Går det att anlägga en häck över fiberkabel?
Grund & Markarbeten -
Vad ska det kosta att lägga laminat egentligen? Lost nybörjare
Golv -
Hur fungerar det att lägga golv i denna stuga?
Byggmaterial & Byggteknik