Hej,
Den gamla entrén till vårt hus är brutet i vinkel. Tanken är att det ska plåt på så småningom men jag behöver akut byta pappen då den ser riktigt risig ut.

Idag är pappen lagd i remsor uppifrån och ned, dvs med vertikala skarvar. Tycker att detta verkar lite oortodoxt men kan inte komma på hur jag ska lägga den.

5ae7bad8-174b-274c.jpg

Den övre och högra sidan på bilden livar mot huset.

/Joel

I mitt tycke lägger man pappen motsatt vattnets rikting, dvs börjar på lägsta punkt och jobbar uppåt. Detta för att få avrinningen utan risk för att det tar sig in under pappen.

Ja så tänker jag med men jag var som vanligt lite oklar... Hur lägger man papp på ett tak med liknande brytning?

Någon som kan beskriva hur man gör med övergången mellan de två takdelarna?

Skulle man inte kunna lägga papp från kortsidan fram till brytningen, där klistrar man på en papp (över brytningen) som täcker dom redan lagda samt klistras i det befintliga taket. Sen tar man pappen på det övre taket så att säga och låter det gå lite över brytningen.

Nu är jag inte takläggare utan detta var endas min fundering på hur man kan göra...

Kan du lägga upp en bild så det blir lättare att se hur man ska göra.

Också lite svårt att se det tredimensionellt, men lägg papp nerifrån och upp på båda halvorna,Snedskuret mot brytningen, inte så noga med vinkeln.
Sedan en "nock" som täcker ändarna på takhalvorna.

Är taket tvärtom så lägg först en ränndal med papp och sedan papp på respektive takhalva (men skär snyggt mot ränndalen)

Protte

Jag skulle också gjort som Protte föreslår.

Förstår att det var svårt att föreställa sig. Allt är självklart när man sett det, eller hur...

Det är en nock i vinkeln och din beskrivning låter som the way to do it. Tackar för hjälpen!

Och tänk att jag bara har plåttak utom på lekstugan (men den har istället alla möjliga vinklar)

Protte

Om jag lägger papp nu, är det möjligt att lägga plåt om ett eller två år eller är det bara att börja om igen?

Utan plåt så har man väl en "starkare" papp så jag ser inget fel med det.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.