Hej!
Jag har skaffat en gammal orgel, men elkontakten ser ut som på bilden. Jag hittar ingen adapter på nätet för att omvandla detta till 220v och en vanlig stickkontakt. Är det någon som vet hur jag kan göra?
Mvh
Alexander

• Gul elkontakt med tre stift från Malmbergs, märkning "16A-4h/110-130V" tydligt synlig, hålls upp av en hand, mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser märkskylten på orgeln ut? Några inkopplingsanvisningar? Verkar som du behöver en transformator såsom man har när elprylar från USA ska användas i Europa. Om kapaciteten räcker(?)

Först och främst behöver du en 230 till 115V transformator. Sen kan du klippa kabel och byta kontakt så den passar i transformatorn.

Den stickproppen är för 110-130 Volt så du måste kolla upp vilken spänning orgeln ska ha.

E Edlunn skrev:
Först och främst behöver du en 230 till 115V transformator. Sen kan du klippa kabel och byta kontakt så den passar i transformatorn.
Bra idé! Om jag ska byta till en amerikansk kontakt, är det samma princip som i svenska kontakter att jord är jord men att nolla och fas kan kopplas åt vilket håll som helst?

K Kegel skrev:
Bra idé! Om jag ska byta till en amerikansk kontakt, är det samma princip som i svenska kontakter att jord är jord men att nolla och fas kan kopplas åt vilket håll som helst?
Det är växelström i USA också men det är fel spänning. Du behöver en transformator. Det är något med frekvensen också som jag inte minns.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är växelström i USA också men det är fel spänning. Du behöver en transformator. Det är något med frekvensen också som jag inte minns.
USA har 60Hz på sin växelström medans vi har 50Hz.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Fast var kommer orgeln ifrån eller vad är hela historien så att säga. Det är ju ändå en Malmbergs kontakt på och den lär väl inte bara ha hoppat dit själv så hur har den använts hittills?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R roli skrev:
USA har 60Hz på sin växelström medans vi har 50Hz.
Just det så är det. Brukar funka med laddare och så men orgel är nog annorlunda....

K Kegel skrev:
Hej!
Jag har skaffat en gammal orgel, men elkontakten ser ut som på bilden. Jag hittar ingen adapter på nätet för att omvandla detta till 220v och en vanlig stickkontakt. Är det någon som vet hur jag kan göra?
Mvh
Alexander
Bäst är att fråga förra ägaren hur denne gjorde. 😎😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.