Hej,
Jag har en fråga som råder hur jag ska gå tillväga att isolera ett kallgarage från ca 1905.
Det som den förra ägaren har gjort är att bygga ett plåttak ovanför det gamla taket som var där innan och som man ser på bilderna jag har bifogat så har det gamla taket läckt in rätt rejäla mängder vatten under en längre tid innan han fixade taket.
Min fråga är hur ska jag gå tillväga att isolera taket? Behöver jag ta bort stickspånet och försöka montera en asfalt board inifrån eller hur går jag tillväga? Som det ser ut nu så är det uppdelat såhär;
1. nytt tak med en skiva inklädd i takpapp.
2. En luftspalt mellan nya taket och stickspån.
3. Stickspån med gamla fukt och svampskador.
Skickat från min iPhone
3. Gammal glespanel som går längst bjälklaget.
Kan jag ignorera det helt och hållet och konstruera en ”kallvind”? Eller måste jag ta bort stickspån och ersätta det med något?
Vill helst inte isolera upp till nock.
Jag har en fråga som råder hur jag ska gå tillväga att isolera ett kallgarage från ca 1905.
Det som den förra ägaren har gjort är att bygga ett plåttak ovanför det gamla taket som var där innan och som man ser på bilderna jag har bifogat så har det gamla taket läckt in rätt rejäla mängder vatten under en längre tid innan han fixade taket.
Min fråga är hur ska jag gå tillväga att isolera taket? Behöver jag ta bort stickspånet och försöka montera en asfalt board inifrån eller hur går jag tillväga? Som det ser ut nu så är det uppdelat såhär;
1. nytt tak med en skiva inklädd i takpapp.
2. En luftspalt mellan nya taket och stickspån.
3. Stickspån med gamla fukt och svampskador.
Skickat från min iPhone
3. Gammal glespanel som går längst bjälklaget.
Kan jag ignorera det helt och hållet och konstruera en ”kallvind”? Eller måste jag ta bort stickspån och ersätta det med något?
Vill helst inte isolera upp till nock.
Beror väl lite på hur dragit där är idag, takfots ventilation finns det? Känns spontant som om fukt belastningen kommer minska när du kopplar bort garage delen så inte säker på att du behöver förändra något på vinden.TinkerTailor skrev:
Liknande trådar
-
Hur isolera innertak för ljuddämpning?
Tak & Vind -
Varför inte isolera hela vägen ut till takfot?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Oisolerat rökrör genom papptak
Bastu -
Isolera snedtak gammalt uthus, bygga på takstol/takreglar?
Isolering -
Hur ska vi isolera taket i ett kallgarage som nu ska bli sovrum?
Isolering