Hej,

Jag har en fråga som råder hur jag ska gå tillväga att isolera ett kallgarage från ca 1905.

Det som den förra ägaren har gjort är att bygga ett plåttak ovanför det gamla taket som var där innan och som man ser på bilderna jag har bifogat så har det gamla taket läckt in rätt rejäla mängder vatten under en längre tid innan han fixade taket.

Min fråga är hur ska jag gå tillväga att isolera taket? Behöver jag ta bort stickspånet och försöka montera en asfalt board inifrån eller hur går jag tillväga? Som det ser ut nu så är det uppdelat såhär;

1. nytt tak med en skiva inklädd i takpapp.
2. En luftspalt mellan nya taket och stickspån.
3. Stickspån med gamla fukt och svampskador.
Skickat från min iPhone
3. Gammal glespanel som går längst bjälklaget.

Kan jag ignorera det helt och hållet och konstruera en ”kallvind”? Eller måste jag ta bort stickspån och ersätta det med något?

Vill helst inte isolera upp till nock.

• Tak med gammalt trästickspån, visar fukt- och svampskador i ett kallgarage från 1905, sett inifrån med synliga bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vy av gammalt träbjälklag och panel i kallgarage, med fukt- och svampskador synliga på stickspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Hej,

Som vanligt, varför ska du isolera ett kallgarage? eller ska du ha värme på?

En välventilerad kallvind låter enklast och bäst. Ångbroms, vald skiva i garage taket och sen isoleta uppefrån.

surris surris skrev:
Hej,

Som vanligt, varför ska du isolera ett kallgarage? eller ska du ha värme på?
Jag glömde tillägga att jag håller på att göra om kallgaraget till varmgarage. Temporärt med element som sen ska bli luft-luft.

T topmount skrev:
En välventilerad kallvind låter enklast och bäst. Ångbroms, vald skiva i garage taket och sen isoleta uppefrån.
tack, det lutar åt det hållet. Ska jag ha 2 friskluftsventiler uppe på kallvinden då?

TinkerTailor TinkerTailor skrev:
tack, det lutar åt det hållet. Ska jag ha 2 friskluftsventiler uppe på kallvinden då?
Beror väl lite på hur dragit där är idag, takfots ventilation finns det? Känns spontant som om fukt belastningen kommer minska när du kopplar bort garage delen så inte säker på att du behöver förändra något på vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.