259 läst · 2 svar
259 läst
2 svar
Hur ska jag isolera mitt kallgarage
Jag har ett garage som nu är oisolerat förutom ena väggen som är isolerad pga brandkrav mot närliggande byggnad. Jag skulle vilja få utrymmet tempererat till ca 8-10 grader på vintern, varmare än så vill jag inte ha utan bara få det frostfritt. Jag funderar på hur jag ska göra med luftspalt och ångspärr. Det finns varken luftspalt eller ångspärr på den vägg som nu är isolerad. Min tanke var att utföra övriga väggar på samma vis, isoering, osb och sen en gips skiva. Taket som består av pannor på asfaltspapp uppe på råspont tänkte jag isolera direkt mot råsponten, eventuelt sätta dit en ångspärr och sist en gipsskiva. Det är takstolar så ett alternativ är att bygga ett undertak och ha utrymmet ventilerat med de ventluckor som finnns på båda gavlar men jag vill behålla utrymmet i takstolarna för förvaringsutrymme.
Vad finns det för synpunkter eller tips på hur jag ska gå tillväga?
Vad finns det för synpunkter eller tips på hur jag ska gå tillväga?
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Hej
Beroende på isolering skulle jag inte isolera direkt mot råsponten, för där har man vanligtvis en ventilerad luftspalt.
Sen skulle jag fullisolera=lika tjockt som stommen är, det kostar knappt något extra.
Även om du inte spar in dom hundralapparna i närtid så vet man ju inte vad man vill använda utrymmet till senare i livet, då kan det vara fint att ha gjort ett gediget värdehöjande jobb.
/W
Beroende på isolering skulle jag inte isolera direkt mot råsponten, för där har man vanligtvis en ventilerad luftspalt.
Sen skulle jag fullisolera=lika tjockt som stommen är, det kostar knappt något extra.
Även om du inte spar in dom hundralapparna i närtid så vet man ju inte vad man vill använda utrymmet till senare i livet, då kan det vara fint att ha gjort ett gediget värdehöjande jobb.
/W
Workingclasshero skrev:
Hej
Även om du inte spar in dom hundralapparna i närtid så vet man ju inte vad man vill använda utrymmet till senare i livet, då kan det vara fint att ha gjort ett gediget värdehöjande job
Du menar att en luftspalt i taket är att föredra. Nu finns det inte det på väggarna men det kanske spelar mindre roll? Vad tror du om en eventuell ångspärr i taket, är det något som behövs eller är det onödigt tror du? Jag kommer inte ha bilen ståendes där så det kommer att vara torrt på det viset. Oreglerad temperatur större delen av året förutom ett par månader på vintern när det är under +0 grader uteWorkingclasshero skrev:
Hej
/W
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag isolera tak kallgarage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behövs luftspalt till oisolerat kallgarage?
Hur isolera kallgarage?
Isolera kallgarage
Hur isolera ett kallgarage som nu kommer ibland värmas upp
Isolering