Visst är det OK att fråga här hur man använder sina maskiner istf att bara resonera om vilka maskiner som är bäst?
Jag håller på att platsbygga garderober under snedtak och använder stora limträskivor i storleken 600*2300*18 mm. Tyvärr är kanterna dåligt sågade och håller inte snickerikvalitet. Jag behöver hyvla långsidornas kanter så de får perfekt finish + att de givetvis är fortsatt vinkelräta.
Hur gör jag detta smartast i min amatörverkstad? Jag har ett Powerbase sågbord (litet), klyvsåg med 80 tänders klinga, handöverfräs och handhyvel o lite andra prylar.
Skivorna är tunga, otympliga och åbäkiga och de skjuvar sig väldigt lätt så jag lurar på om det är bättre att fixera skivorna och bearbeta den på ngt sätt.
Förslag?
Jag håller på att platsbygga garderober under snedtak och använder stora limträskivor i storleken 600*2300*18 mm. Tyvärr är kanterna dåligt sågade och håller inte snickerikvalitet. Jag behöver hyvla långsidornas kanter så de får perfekt finish + att de givetvis är fortsatt vinkelräta.
Hur gör jag detta smartast i min amatörverkstad? Jag har ett Powerbase sågbord (litet), klyvsåg med 80 tänders klinga, handöverfräs och handhyvel o lite andra prylar.
Skivorna är tunga, otympliga och åbäkiga och de skjuvar sig väldigt lätt så jag lurar på om det är bättre att fixera skivorna och bearbeta den på ngt sätt.
Förslag?
Jag gjorde samma sak i lördags. Det absolut bästa är en liten enhandshyvel. Jag vet inte vad den heter på svenska. Block plane på engelska. Den skall vara duktigt vass, och se till att justera spånöppningen så att spånan nätt och jämnt går igenom. på det sättet minskar du risken för urrivningar i ytan. Detta är speciellt viktigt om fibrerna byter riktning ofta. Det gör de vid kvistar osv, som limfogskivor är fulla av.
Jag använde en sån här med gott resultat:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=2&p=32685&cat=1,41182
Edit: På hyveln ovan är sulan och sidan i rät vinkel. Då kan man utnyttja det genom att palla upp skivan på ett bord och stödja hyveln längs ena sidan. Jag skall försöka att göra en bild.
Edit 2: Bild
Jag använde en sån här med gott resultat:
http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=2&p=32685&cat=1,41182
Edit: På hyveln ovan är sulan och sidan i rät vinkel. Då kan man utnyttja det genom att palla upp skivan på ett bord och stödja hyveln längs ena sidan. Jag skall försöka att göra en bild.
Edit 2: Bild
Med din maskinpark så måste fräsning vara dte absolut enklaste.
Det allra bästa vore om du ägde ett kopierstål med kullager som har ett skär som tar hela skivans tjocklek.
Då fixerar du bara en rätskiva eller rak list/regel där du vill ha den nya kanten och så kör du med kullagret mot listen.
Lycka Till!
EDIT:
Liten förklarande bild
Det allra bästa vore om du ägde ett kopierstål med kullager som har ett skär som tar hela skivans tjocklek.
Då fixerar du bara en rätskiva eller rak list/regel där du vill ha den nya kanten och så kör du med kullagret mot listen.
Lycka Till!
EDIT:
Liten förklarande bild
Nej, liten hyvel är det enklaste. Det handlade om att ta bort sågmärken och att få upp finishen. Men en riktigt vass hyvel kan man åstadkomma spåntjocklekar på ca 0,03 mm. (Jag har provat och mätt själv) Då gör det inte så mycket om man slinter någon gång. Man kör hyveln med en hand utan någon större (axiell) kraft. Dessutom får man skojigt krull av hyveln!Hammarn skrev:
MEN.. Man får ju inte ta fram någon festlig maskin!
Är det någon annan här som använder rakbladsvassa och välkonstruerade handverktyg? Det är något helt annat än det man minns från träslöjden i skolan.
Tack för svaren! Den här block plane-hyveln känns vettig, men det sticker iväg prismässigt, 109 USD + 25% införselmoms + säg 25% i frakt =1300 SEK. Min Stanleyhyvel hemma har säkert alldeles för brant vinkel för detta finlir.
Några frågor:
1) Vad ska jag välja för typ av kopierstål, stor diameter eller minsta möjliga? (Det är kanske kullagret i sig som begränsar diametern?)
2) Om jag fattar saken rätt så funkar frässtålet som anhåll. Ska jag ta väck det vanliga anhållet på fräsen då eller behövs det också?
3) Min handöverfräs är på 800W med reglerbar hastighet. Vad väljer jag för hastighet i det här fallet? Medium, högsta möjliga?
Mkt basicfrågor men jag kan inte sånt här. Inte än iaf!
Det här låter intressant! Jag har en rätskiva i alu på 2.5 meter så den passar ju perfekt för detta arbete.elof skrev:Med din maskinpark så måste fräsning vara dte absolut enklaste.
Det allra bästa vore om du ägde ett kopierstål med kullager som har ett skär som tar hela skivans tjocklek.
Då fixerar du bara en rätskiva eller rak list/regel där du vill ha den nya kanten och så kör du med kullagret mot listen.
Lycka Till!
EDIT:
Liten förklarande bild
[bild]
Några frågor:
1) Vad ska jag välja för typ av kopierstål, stor diameter eller minsta möjliga? (Det är kanske kullagret i sig som begränsar diametern?)
2) Om jag fattar saken rätt så funkar frässtålet som anhåll. Ska jag ta väck det vanliga anhållet på fräsen då eller behövs det också?
3) Min handöverfräs är på 800W med reglerbar hastighet. Vad väljer jag för hastighet i det här fallet? Medium, högsta möjliga?
Mkt basicfrågor men jag kan inte sånt här. Inte än iaf!
Jag hyvlar ibland med dels en putshyvel (kortare kring 20-25cm) men också med en rubank som är en längre hyvel: +30cm. Rubanken ger lättare en absolut plan yta eftersom hyveln i sig är så lång så den påverkas inte så mycket av ojämnheter.
En bra hyvel kostar. Räkna med kring 500:- för en liten stöthyvel eller universalhyvel. För en rubank får man punga ut från 1200-1300 och uppåt.
En välslipad hyvel skär som i smör.
Vinkeln på de flesta hyvlar är avsedda för hyvling längs med fibrerna. Skall man hyvla en kortända så måste stålet ha en grundare vinkel.
Du skulle kunna använda en universalhyvel (väldigt kort) och tvinga fast ett anslag av trä. En universalhyvel har normalt sitt skär i liv med sulans kant för att göra den speciellt bra till tapphyvling eller falshyvling. Med anslaget så blir hyvlingen stadig och vinkelrät.
En bra hyvel kostar. Räkna med kring 500:- för en liten stöthyvel eller universalhyvel. För en rubank får man punga ut från 1200-1300 och uppåt.
En välslipad hyvel skär som i smör.
Vinkeln på de flesta hyvlar är avsedda för hyvling längs med fibrerna. Skall man hyvla en kortända så måste stålet ha en grundare vinkel.
Du skulle kunna använda en universalhyvel (väldigt kort) och tvinga fast ett anslag av trä. En universalhyvel har normalt sitt skär i liv med sulans kant för att göra den speciellt bra till tapphyvling eller falshyvling. Med anslaget så blir hyvlingen stadig och vinkelrät.
Hej Classe Clas!
Det är för en ovan svårt att hyvla, så jag skulle, med hänsyn till den utrustning Du disponerar, välja Elofs metod. Troligen behöver Du bara köpa kantfräs med kullager.
Är Dina skivor väldigt fula kan man som någon sa såga om dom. Det kanske jag skulle försöka, men då krävs tillräckligt lång styrskena, skarp klinga och att Du sågar bakifrån. Snittet KAN bli så bra så Du bara behöver putsa det för hand.
Om Du har möjlighet så prova båda metoderna och välj sedan den som ger minst efterarbete. Förmodligen är det fräsmetoden.
per
Det är för en ovan svårt att hyvla, så jag skulle, med hänsyn till den utrustning Du disponerar, välja Elofs metod. Troligen behöver Du bara köpa kantfräs med kullager.
Är Dina skivor väldigt fula kan man som någon sa såga om dom. Det kanske jag skulle försöka, men då krävs tillräckligt lång styrskena, skarp klinga och att Du sågar bakifrån. Snittet KAN bli så bra så Du bara behöver putsa det för hand.
Om Du har möjlighet så prova båda metoderna och välj sedan den som ger minst efterarbete. Förmodligen är det fräsmetoden.
per
Standardstorleken på kopierstål/kantfräs brukar vara:ClasseClas skrev:
Diameter 12,7mm (1/2")
Skärhöjd 25,4mm (1")
Tror denna storlek ä ganska lagom för dig, skall du fräsa tjockare stycken så är det nog på gränsen till vad din fräs klarar.
Så gott som samtliga tillverkare har ett stål i denna storleksordningen i sitt sortiment.
Ex:
DeWalt - DR2201
Festool - 491027
Cobolt - 205-013
+ classe, biltema, jula mfl.
Jula - Biltema säljer sånna stål för knappa hundralappen, men då får du ett omärkt stål som inte håller samma klass som "proffsstålen". Visst kan funka med ett billigt stål till detta jobb men vill du ha ett stål som överlever både dig och fräsen så satsa på ett "riktigt" även om de kostar 5ggr så mycket.
Lycka till!
Det heter stöthyvel på svenska
http://www.tools4wood.se//catalog/p...d/586?osCsid=2725bb5b4f7672f55b896380aedb9796
www.tools4wood.se har samlat ihop state of the art verktyg för finsnickeri
prismässigt kan ju ett exempel vara "Bessey Enhandstving, 300 mm" som kostar 490 kronor på tools4wood och 299 på Bauhaus i övrigt har jag inte jämfört något.
/m
http://www.tools4wood.se//catalog/p...d/586?osCsid=2725bb5b4f7672f55b896380aedb9796
www.tools4wood.se har samlat ihop state of the art verktyg för finsnickeri
prismässigt kan ju ett exempel vara "Bessey Enhandstving, 300 mm" som kostar 490 kronor på tools4wood och 299 på Bauhaus i övrigt har jag inte jämfört något.
/m
Lägger till att det där med putsning dvs slipning på en hyvlad kant som skall limmas bör utföras jäkligt försiktigt. Är stor risk att man gör kanten konvex.
Att sickla är isåfall bättre eller att använda en mycket fininställd putshyvel.
Detta efter att man sågat, fräst eller hyvlat ner till en vinkelrät kant.
På sådana här jobb är faktiskt Festo 55 med skena oöverträffad även om man kan få till något liknande på andra sätt. Kan vara värt att hyra en sådan i värsta fall.
/Kent
Att sickla är isåfall bättre eller att använda en mycket fininställd putshyvel.
Detta efter att man sågat, fräst eller hyvlat ner till en vinkelrät kant.
På sådana här jobb är faktiskt Festo 55 med skena oöverträffad även om man kan få till något liknande på andra sätt. Kan vara värt att hyra en sådan i värsta fall.
/Kent
Nu har jag testat i garaget! Jag hittade ett ett kopierstål (flush tool) i mina gömmor av det hedervärda fabrikatet Meec Tools... : (förmodligen köpt på Jula någon gång).
Det funkade riktigt bra ihop med min rätskiva i alu, så nu har jag en metod att fixa till kanterna.
Vad gäller kanterna på limträskivorna så är det inga djupa ojämnheter utan mer små bågmärken på jämna avstånd från en förmodligen aningens stukad eller sliten klinga i fabriken.
Tack för tipsen! Här ska det fräsas!
Det funkade riktigt bra ihop med min rätskiva i alu, så nu har jag en metod att fixa till kanterna.
Vad gäller kanterna på limträskivorna så är det inga djupa ojämnheter utan mer små bågmärken på jämna avstånd från en förmodligen aningens stukad eller sliten klinga i fabriken.
Tack för tipsen! Här ska det fräsas!