Hej,

Flyttat in i ett 70-talshus med en äldre tvättstuga. Det finns två ventiler, en takmonterad och en väggmonterad. Jag tänkte att båda ventilerna skulle användas för frånluft. Jag rengjorde kanalen på den väggmonterade ventilen eftersom den var helt igensatt av ludd. Nu är det fritt flöde, men den fungerar som en tilluftventil eftersom luften strömmar in istället för ut. Fläkten som är monterad är inte inkopplad, så det är ingen forcerad frånluft.

Hur ska jag tänka här? Ska jag ta bort fläkten och istället sätta en reglerbar tilluftventil? Ska jag be elektriker komma och koppla in fläkten för att få den att verka som en frånluft?

Tips mottages gärna.

• Ventil i taket på en äldre tvättstuga, delvis dold bakom ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad ventil i tvättstuga, omgiven av mildt mönstrad vägg, med kopplingsfri fläkt. Diskussion om användning för från- eller tilluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Källare eller entréplan?
Hur ventileras resten av huset/våningsplanet?
Var det oljepanna från början?
T Test1234567 skrev:
Fläkten som är monterad är inte inkopplad, så det är ingen forcerad frånluft.
Men åker luften ut där ändå eller vart tar all luft som kommer in vägen?

BirgitS BirgitS skrev:
Källare eller entréplan?
Hur ventileras resten av huset/våningsplanet?
Var det oljepanna från början?

Men åker luften ut där ändå eller vart tar all luft som kommer in vägen?
Sorry,missade skriva det. Det är ett enplanshus.

Värms upp av direktverkande el genom radiatorer samt luftvärmepump.

I dagsläget ventileras huset via tilluftventiler på tre ställen (ej i sovrum), för frånluft är det ventil i wc samt en intellivent fläkt i badrum som går konstant på lågvarv och varvar upp vid ökad fukt. Utöver det också via braskamin/skorsten

jag tänker att man vill väl ha ut luft från fuktutrymmen som badrum och tvättstuga?

BirgitS
Precis, man brukar ha den typen av fläkt som du har i badrummet även i toaletten och i tvättstugan. Man brukar inte ha tilluft i tvättstugan. Däremot bör det ju finnas tilluft i sov- och vardagsrum så att man får in frisk luft där man är under lång tid.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.