Hej,
Flyttat in i ett 70-talshus med en äldre tvättstuga. Det finns två ventiler, en takmonterad och en väggmonterad. Jag tänkte att båda ventilerna skulle användas för frånluft. Jag rengjorde kanalen på den väggmonterade ventilen eftersom den var helt igensatt av ludd. Nu är det fritt flöde, men den fungerar som en tilluftventil eftersom luften strömmar in istället för ut. Fläkten som är monterad är inte inkopplad, så det är ingen forcerad frånluft.
Hur ska jag tänka här? Ska jag ta bort fläkten och istället sätta en reglerbar tilluftventil? Ska jag be elektriker komma och koppla in fläkten för att få den att verka som en frånluft?
Tips mottages gärna.
Flyttat in i ett 70-talshus med en äldre tvättstuga. Det finns två ventiler, en takmonterad och en väggmonterad. Jag tänkte att båda ventilerna skulle användas för frånluft. Jag rengjorde kanalen på den väggmonterade ventilen eftersom den var helt igensatt av ludd. Nu är det fritt flöde, men den fungerar som en tilluftventil eftersom luften strömmar in istället för ut. Fläkten som är monterad är inte inkopplad, så det är ingen forcerad frånluft.
Hur ska jag tänka här? Ska jag ta bort fläkten och istället sätta en reglerbar tilluftventil? Ska jag be elektriker komma och koppla in fläkten för att få den att verka som en frånluft?
Tips mottages gärna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 847 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 847 inlägg
Sorry,missade skriva det. Det är ett enplanshus.BirgitS skrev:
Värms upp av direktverkande el genom radiatorer samt luftvärmepump.
I dagsläget ventileras huset via tilluftventiler på tre ställen (ej i sovrum), för frånluft är det ventil i wc samt en intellivent fläkt i badrum som går konstant på lågvarv och varvar upp vid ökad fukt. Utöver det också via braskamin/skorsten
jag tänker att man vill väl ha ut luft från fuktutrymmen som badrum och tvättstuga?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 847 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 847 inlägg
Precis, man brukar ha den typen av fläkt som du har i badrummet även i toaletten och i tvättstugan. Man brukar inte ha tilluft i tvättstugan. Däremot bör det ju finnas tilluft i sov- och vardagsrum så att man får in frisk luft där man är under lång tid.
Produkter som diskuteras i tråden