Hej alla glada snickare!

Jag har ett problem.

Håller på att bygga en lekstuga/friggebod som ska isoleras. Jag har lagt plåttak och takpapp över nocken, dvs oventilerad taknock.

Ska försöka få till en luftspalt som löper från takfot till takfot för att få till ett flöde, men som ni kan se på bilden blir det stopp i nocken.

Den enda lösningen jag kommer på är att sätta råspont/läkt/masonit från takfoten och sedan borra hål genom nockbalken.

Någon som kan hjälpa mig med en genial lösning? Utan att behöva plocka bort plåtarna.

• Utsikt från insidan av en lekstuga under konstruktion med synliga träbjälkar och oventilerad taknock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det behövs luftspalt när det inte är ett bostadshus? Ska det värmas upp ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att det behövs luftspalt när det inte är ett bostadshus? Ska det värmas upp ?
Kanske några få gånger per år om vi har gäster som ska sova där.
Men skulle kännas skönt att framtidssäkra om vi vill ha det uppvärmt för jämnan.

K Klicken21 skrev:
Kanske några få gånger per år om vi har gäster som ska sova där.
Men skulle kännas skönt att framtidssäkra om vi vill ha det uppvärmt för jämnan.
Kör lösull eller liknande så kan ni köra med ångbroms/diffusionsöppen iställlet för plast i innertaket så kan ni skippa luftspalt.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Kör lösull eller liknande så kan ni köra med ångbroms/diffusionsöppen iställlet för plast i innertaket så kan ni skippa luftspalt.
Kanske kan vi skippa plast/ångbroms och sätta snören för att hålla isoleringen och sätta innertak dikt an mot isoleringen?

R
K Klicken21 skrev:
Kanske kan vi skippa plast/ångbroms och sätta snören för att hålla isoleringen och sätta innertak dikt an mot isoleringen?
Sätt en ångbroms så kan ni ha det uppvärmt i framtiden ifall förutsättningarna ändras..

K Klicken21 skrev:
Ångbroms är bra, det håller isoleringen på plats.

Nissens
Ja, det är väl det det är bra till. Att släppa upp fukt i isoleringen i konstruktionen känns bara fel. Särskilt när det är tänkt att vara sovrum… det är mycket fukt i sovrumsluften eftersom man är där så lång tid.

En tanke jag fick: skulle det gå att låta luftspalten gå från takfoten upp till nockbalken och sedan låta den gå ned utmed balken och ha en kanal utmed balken som mynnar ut i vardera gavel? Borde bli hyfsat drag i kanalen tänker jag… då skulle man ha en kanal på vardera sidan av balken och inga hål skulle behöva göras. 😊

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Då menar du råspont, isolering, ångbroms sedan innertak?
Och skippa luftspalt helt och hållet mellan råspont och isolering?

Nissens
K Klicken21 skrev:
Då menar du råspont, isolering, ångbroms sedan innertak?
Och skippa luftspalt helt och hållet mellan råspont och isolering?
Det blir en riskkonstruktion.

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är väl det det är bra till. Att släppa upp fukt i isoleringen i konstruktionen känns bara fel. Särskilt när det är tänkt att vara sovrum… det är mycket fukt i sovrumsluften eftersom man är där så lång tid.

En tanke jag fick: skulle det gå att låta luftspalten gå från takfoten upp till nockbalken och sedan låta den gå ned utmed balken och ha en kanal utmed balken som mynnar ut i vardera gavel? Borde bli hyfsat drag i kanalen tänker jag… då skulle man ha en kanal på vardera sidan av balken och inga hål skulle behöva göras. 😊
Då behöver man göra hål i alla takbjälkar, eller tänker du att det "luftspaltsröret" ska gå invändigt synligt i innertaket?

3D-modell av en byggnadsstomme med takbjälkar och markerad luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
K Klicken21 skrev:
Då behöver man göra hål i alla takbjälkar, eller tänker du att det "luftspaltsröret" ska gå invändigt synligt i innertaket?

[bild]
Det var bara en idé, men ja, jag tänkte att man inte gör hål någonstans (som jag skrev) om man har rör eller fyrkantig kanal låter jag vara osagt. Men tänker att det känns mindre bra att försvaga konstruktionen med hål i balken eller i takstolarna…

Nissens Nissens skrev:
Det var bara en idé, men ja, jag tänkte att man inte gör hål någonstans (som jag skrev) om man har rör eller fyrkantig kanal låter jag vara osagt. Men tänker att det känns mindre bra att försvaga konstruktionen med hål i balken eller i takstolarna…
Jätteglad att du kommer med förslag, ville bara få klart för mig hur din tanken var. :)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Använd cellulosa eller träfiberisolering och kör med ångbroms så behöver du inte luftspalt. Att försöka få till en fungerande luftspalt i din konstruktion är svårt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Använd cellulosa eller träfiberisolering och kör med ångbroms så behöver du inte luftspalt. Att försöka få till en fungerande luftspalt i din konstruktion är svårt.
Finns det någon husleverantör som bygger på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.