Hej alla glada snickare!
Jag har ett problem.
Håller på att bygga en lekstuga/friggebod som ska isoleras. Jag har lagt plåttak och takpapp över nocken, dvs oventilerad taknock.
Ska försöka få till en luftspalt som löper från takfot till takfot för att få till ett flöde, men som ni kan se på bilden blir det stopp i nocken.
Den enda lösningen jag kommer på är att sätta råspont/läkt/masonit från takfoten och sedan borra hål genom nockbalken.
Någon som kan hjälpa mig med en genial lösning? Utan att behöva plocka bort plåtarna.
Jag har ett problem.
Håller på att bygga en lekstuga/friggebod som ska isoleras. Jag har lagt plåttak och takpapp över nocken, dvs oventilerad taknock.
Ska försöka få till en luftspalt som löper från takfot till takfot för att få till ett flöde, men som ni kan se på bilden blir det stopp i nocken.
Den enda lösningen jag kommer på är att sätta råspont/läkt/masonit från takfoten och sedan borra hål genom nockbalken.
Någon som kan hjälpa mig med en genial lösning? Utan att behöva plocka bort plåtarna.
Ja, det är väl det det är bra till. Att släppa upp fukt i isoleringen i konstruktionen känns bara fel. Särskilt när det är tänkt att vara sovrum… det är mycket fukt i sovrumsluften eftersom man är där så lång tid.Jonatan79 skrev:
En tanke jag fick: skulle det gå att låta luftspalten gå från takfoten upp till nockbalken och sedan låta den gå ned utmed balken och ha en kanal utmed balken som mynnar ut i vardera gavel? Borde bli hyfsat drag i kanalen tänker jag… då skulle man ha en kanal på vardera sidan av balken och inga hål skulle behöva göras. 😊
Redigerat:
Då behöver man göra hål i alla takbjälkar, eller tänker du att det "luftspaltsröret" ska gå invändigt synligt i innertaket?Nissens skrev:Ja, det är väl det det är bra till. Att släppa upp fukt i isoleringen i konstruktionen känns bara fel. Särskilt när det är tänkt att vara sovrum… det är mycket fukt i sovrumsluften eftersom man är där så lång tid.
En tanke jag fick: skulle det gå att låta luftspalten gå från takfoten upp till nockbalken och sedan låta den gå ned utmed balken och ha en kanal utmed balken som mynnar ut i vardera gavel? Borde bli hyfsat drag i kanalen tänker jag… då skulle man ha en kanal på vardera sidan av balken och inga hål skulle behöva göras. 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var bara en idé, men ja, jag tänkte att man inte gör hål någonstans (som jag skrev) om man har rör eller fyrkantig kanal låter jag vara osagt. Men tänker att det känns mindre bra att försvaga konstruktionen med hål i balken eller i takstolarna…K Klicken21 skrev:
Jätteglad att du kommer med förslag, ville bara få klart för mig hur din tanken var.Nissens skrev:
Använd cellulosa eller träfiberisolering och kör med ångbroms så behöver du inte luftspalt. Att försöka få till en fungerande luftspalt i din konstruktion är svårt.