Hej! Vi har kök som på bilden och vill göra något med en relativt billig budget med skåpluckorna och kaklet. För att sen om säg 10år göra om kök helt. Vi vill ha något enhetligt och ljust men inte bara vitt. Tänkt att måla kakel, eller kanske microcementera väggarna, plattor..? Och lämna in eller själv måla skåpluckorna(de är helt i trä)? Byta handtag. Ja, ge oss idéer tack!
Det är nog väldigt svårt att få ner kaklet utan att skada väggen eller skåpen (beroende på om det är kaklat mot dem och om kaklet inte sitter löjligt löst). Tycker att om inte luckor är slitna med färgsläpp eller bubblor pga vatten. Hade jag tyckt det var bättre att behålla det som det är tills ni gör om helt. Förstår att det inte svarar direkt på din fråga men verkar bli rätt mycket bök om ni ändå planerar att göra om det senare.
Kanske kakel på kaklet eller måla det..? Känns som 10 år är rätt länge för att göra 0.T TypRätt skrev:Det är nog väldigt svårt att få ner kaklet utan att skada väggen eller skåpen (beroende på om det är kaklat mot dem och om kaklet inte sitter löjligt löst). Tycker att om inte luckor är slitna med färgsläpp eller bubblor pga vatten. Hade jag tyckt det var bättre att behålla det som det är tills ni gör om helt. Förstår att det inte svarar direkt på din fråga men verkar bli rätt mycket bök om ni ändå planerar att göra om det senare.
Om man vill ha fläkten mindre framträdande så vitt kakel. Det fungerar alltid, aldrig helt modernt men heller aldrig helt omodernt, utan tidlöst.M mmarianilsson skrev:
Vitt kakel och träluckor tror jag just kommer att uppfattas som "enhetligt och ljust men inte bara vitt.".
Jag har inte gjort det skälv men pratat med personer som satt det över kakel i badrum och det ska gå bra vad jag förstår. Hittills har den iaf inte trillat nerM mmarianilsson skrev:
Kanske betsa luckorna, vad tror ni??M mmarianilsson skrev:Hej! Vi har kök som på bilden och vill göra något med en relativt billig budget med skåpluckorna och kaklet. För att sen om säg 10år göra om kök helt. Vi vill ha något enhetligt och ljust men inte bara vitt. Tänkt att måla kakel, eller kanske microcementera väggarna, plattor..? Och lämna in eller själv måla skåpluckorna(de är helt i trä)? Byta handtag. Ja, ge oss idéer tack!
Om det är massiv ek så känns det ändå som ett fint kök av hög kvalitet och faktiskt ganska tidlöst.M mmarianilsson skrev:
Sånna kan man till och med få någon tusenlapp för om man säljer det när det är dags att byta.
Tyvärr tror jag att betsa skulle ha större risk att förvärra än att förbättra köket. Jag skulle nog också ha nöjt mig med att måla kaklet. Alt låtit det vara som det är
Håller med om att det är stor risk att betsa luckorna. Får man inte bort all lack kommer det bli bedrövligt och det är inte skitenkelt att slipa när luckorna är med speglar.
Med vitt kakel (nytt eller pimpat) och ekluckor kommer köket bli hyfsat tidlöst och neutralt. Börja med det tycker jag.
Med vitt kakel (nytt eller pimpat) och ekluckor kommer köket bli hyfsat tidlöst och neutralt. Börja med det tycker jag.