Hej!

Efter att jag följt forumet i många år Har jag klarat mig långt på att bara följa forumet. Största anledningen till att jag varit medlem har varit för att ta del av era bilder. Men nu behöver jag lite hjälp..

Håller på att gjuta igen platta efter byte av avloppsrör. Det är inga problem då det rör sig om ca 10 cm i tjocklek.
Jag har valt att köpa weber dry mix 85 för att snabbare fortskrida med övrig badrumsrenovering.

Dock har jag ett större och djupare hål. Efter bilat fram avlopp i betongbalk. Hålet är ca 45-50 cm på djupaste stället med en omkrets på ca 45 cm. Med ”brant slutande” kanter på tre sidor där fjärde sidan vätter in i badrum med sluttande kant med längd av ca 65 cm upp till ca 15 cm djup.

Enligt produktbeskrivningen rekommenderas inte skikttjockleken till högre än 300 mm.
Ni som kanske använt dry mix 85 eller har bra erfarenhet av gjutning. Skulle ni rekommendera gjutning i två skikt eller eller kan det tänkas funka då volymen på de sista 15 cm är så liten att det klarar av att torka ut ändå?

Värt att tillägga är att hela delen av området där skikttjockleken överstiger 300 mm ligger utanför badrummet.

R
Erfarenheten säger att så djupa lagningar göres bäst med flera gjutningar, har du någon bild?

R Rejäl skrev:
Erfarenheten säger att så djupa lagningar göres bäst med flera gjutningar, har du någon bild?
Tack för svar!

Hade ingen bra bild för tillfället.

• Öppen golvsektion med exponerade rör och elkablar, omgiven av smuts och byggmaterial. En borrmaskin ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med avloppsrör och kablar synliga i golvet, omgiven av grus och trämaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Viktigt att få bort allt som är löst, är armeringen rostangripen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.