Hej!
En äldre byggnad som använts mest som förråd ska nu bli bostadsutrymme som gäststuga i.
Jag har funderat på hur jag bäst ska förse byggnaden med ström, där behovet kommer att vara trefas 10A. Jag vill kunna driva en enfas llvp, och använda förbrukare som dammsugare etc. Byggnaden är på 25m2 och jag bygger stugan med små medel, det är ett budgetprojekt, varför utgifter är en del i bedömningen i min frågeställning samt att det vore skönt att slippa gräva upp trädgården.
En svag länk i fastighetens elinstallation är att bostadshuset endast matas med en klen kabel på 2,5 mm2 (orange på bilden). Jag är inga storförbrukare av el (16A huvudsäkring) utan använder ved för uppvärmning, även för tappvatten, men nu när det ska byggas ut hade det varit bra med en större kabelarea... det jag oroas över är alla meter kabel som jag läst på om nu senaste dagarna och att det blir svårt att uppnå utlösningsvillkoret.
Jag har idag roat mig med att mäta förimpedansen med "vattenkokarmetoden" för att försöka skaffa mig en bättre uppfattning om vad som är möjligt. I köket ligger impedansen på 840 mOhm och vid huvudcentralen är den ca 650 mOhm. Jag är helt införstådd med att den kabel som går från bostadshuset till den blivande gäststugan inte kan användas. Den förser bara en belysningsarmatur samt en pumpbrunn med ström och är 1 fas 1,5 mm2. Som väntat var impedansen hög med 1640 mOhm, men den ligger i en slang som eventuellt skulle kunna användas för att dra 2,5 mm2 trefas istället.
Som jag ser det har jag två alternativ och jag vill gärna ha goda råd om hur jag bör försöka övertala elektrikern att göra.
Alternativ 1. Byta ut den nuvarande 1,5 mm2 kabeln i slangen till 2,5 mm2 (trefas). Jag tror inte det medför någon ny undercentral utan jag kan ha kvar min gammal diazed-central i källaren som i så fall skulle mata gäststugans undercentral med 35 meter kabel. Denna central har jordfelsbrytare, liksom alla andra centraler. Om jag tänker rätt utifrån wikipedias artikel om resistivitet kommer 35 meter 2,5mm2 kabel att ge ytterligare 234 mOhm, så det kommer att landa på 950-1000 i gäststugan. Jag vet inte om det är acceptabelt. Men med denna lösning skulle jag slippa gräva upp trädgården och spara några tusen i material.
Alternativ 2. Gräva 45 meter från mitt uthus där det finns en undercentral med 6mm2 matning. På taket finns solceller så en växelriktare samt en annan undercentral är anslutna här. Det är trångt (nästan fullt) i centralen, men om det är 6mm2 som ska fortsätta matas på härifrån så kanske det kan funka utan att byta centralen mot en större?
Från huvudcentralen rör det sig i så fall om ca 70 meter 6mm2 kabel. Detta ger ungefär 195 mOhm så vi landar på ungefär 850 mOhm vid gäststugan.
Hur hade ni gjort? Vad kommer elektrikern att säga?
En äldre byggnad som använts mest som förråd ska nu bli bostadsutrymme som gäststuga i.
Jag har funderat på hur jag bäst ska förse byggnaden med ström, där behovet kommer att vara trefas 10A. Jag vill kunna driva en enfas llvp, och använda förbrukare som dammsugare etc. Byggnaden är på 25m2 och jag bygger stugan med små medel, det är ett budgetprojekt, varför utgifter är en del i bedömningen i min frågeställning samt att det vore skönt att slippa gräva upp trädgården.
En svag länk i fastighetens elinstallation är att bostadshuset endast matas med en klen kabel på 2,5 mm2 (orange på bilden). Jag är inga storförbrukare av el (16A huvudsäkring) utan använder ved för uppvärmning, även för tappvatten, men nu när det ska byggas ut hade det varit bra med en större kabelarea... det jag oroas över är alla meter kabel som jag läst på om nu senaste dagarna och att det blir svårt att uppnå utlösningsvillkoret.
Jag har idag roat mig med att mäta förimpedansen med "vattenkokarmetoden" för att försöka skaffa mig en bättre uppfattning om vad som är möjligt. I köket ligger impedansen på 840 mOhm och vid huvudcentralen är den ca 650 mOhm. Jag är helt införstådd med att den kabel som går från bostadshuset till den blivande gäststugan inte kan användas. Den förser bara en belysningsarmatur samt en pumpbrunn med ström och är 1 fas 1,5 mm2. Som väntat var impedansen hög med 1640 mOhm, men den ligger i en slang som eventuellt skulle kunna användas för att dra 2,5 mm2 trefas istället.
Som jag ser det har jag två alternativ och jag vill gärna ha goda råd om hur jag bör försöka övertala elektrikern att göra.
Alternativ 1. Byta ut den nuvarande 1,5 mm2 kabeln i slangen till 2,5 mm2 (trefas). Jag tror inte det medför någon ny undercentral utan jag kan ha kvar min gammal diazed-central i källaren som i så fall skulle mata gäststugans undercentral med 35 meter kabel. Denna central har jordfelsbrytare, liksom alla andra centraler. Om jag tänker rätt utifrån wikipedias artikel om resistivitet kommer 35 meter 2,5mm2 kabel att ge ytterligare 234 mOhm, så det kommer att landa på 950-1000 i gäststugan. Jag vet inte om det är acceptabelt. Men med denna lösning skulle jag slippa gräva upp trädgården och spara några tusen i material.
Alternativ 2. Gräva 45 meter från mitt uthus där det finns en undercentral med 6mm2 matning. På taket finns solceller så en växelriktare samt en annan undercentral är anslutna här. Det är trångt (nästan fullt) i centralen, men om det är 6mm2 som ska fortsätta matas på härifrån så kanske det kan funka utan att byta centralen mot en större?
Från huvudcentralen rör det sig i så fall om ca 70 meter 6mm2 kabel. Detta ger ungefär 195 mOhm så vi landar på ungefär 850 mOhm vid gäststugan.
Hur hade ni gjort? Vad kommer elektrikern att säga?
Alternativ 1. Byta ut den nuvarande 1,5 mm2 kabeln i slangen till 2,5 mm2 (trefas).
Använd en 2,5 mm2 (trefas) kabel som är godkänd att förläggas i mark.
& en luft/luft värmepump drar sällan över 9 ampere.
Mvh jawen
Använd en 2,5 mm2 (trefas) kabel som är godkänd att förläggas i mark.
& en luft/luft värmepump drar sällan över 9 ampere.
Mvh jawen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 456 inlägg
Ingen spis i boden? Avgörande är just hur mycket du vill kunna belasta. Om det inte är mer än vad du räknar upp så kan du behålla 1.5-ledningen mellan hus och bod om du monterar LVPn nära elcentralen i boden.
För att kunna montera en normal elcentral med normala grupper på 10 A så behövs dock lite förstärkning. För normala C10A dvärgar behövs en kortslutningsström på helst 150 A vilket motsvarar en total impedans på ca 1.5 ohm, där man kan pruta till kanske 1.8 ohm om det finns en JFB. Sätter man B10A dvärgar så kan impedansen fördubblas, men det blir dåligt i praktiken pga spänningsfallet. Så 1.5 ohm bör vi hålla oss under.
För att hålla spänningsfallet på en rimligt nivå, säg 6 % (kravet är 4) och en max fasbelastning på 8 A (LVPn) så bör den totala impedansen ligga på högst 1.7 ohm. Finns det inga trefasiga pumpar?? Det skulle sänka spänningsfallet med en faktor 6 !!
Förimpedansen i mätarskåpet ligger lite högt med dagens mått. Finns det inga planer från nätägaren på att förstärka? Kan du komma ned i hälften så skulle det göra en del.
Annars återstår bara att räkna på lite alternativ, vilka beror på vilken grävlusta du har.
Jag räknar med max 6 meter gruppledning 1.5 mm² i boden vilket kan gå med lite planering. För 25 m² kan man annars hamna på +10 meter gruppledning. Man bör ha lite marginal till skarvsladdar också...
Via bostad, 2.5 + 1,5:
0.65 + 2*20 * 0.0183/2.5 + 2*35 * 0.0183/1.5 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.9 ohm
Via bostad, 2.5 + 2,5:
0.65 + 2*20 * 0.0183/2.5 + 2*35 * 0.0183/2.5 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.6 ohm
Via bostad, 6 + 2.5:
0.65 + 2*20 * 0.0183/6 + 2*35 * 0.0183/2.5 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.4 ohm
Via bostad, 2.5 + 6:
0.65 + 2*20 * 0.0183/2.5 + 2*35 * 0.0183/6 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.3 ohm
Via bostad, 6 + 6:
0.65 + 2*20 * 0.0183/6 + 2*35 * 0.0183/6 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.1 ohm
Via uthus, 6 + 6:
0.65 + 2*25 * 0.0183/6 + 2*45 * 0.0183/6 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.2 ohm
Ditt alt 1 ligger alltså lite på gränsen. Det får inte blir sämre. Det tillåter inga stora förbrukare, max lika mycket som LVPn, på de andra två faserna.
Via uthuset får du dock en impedans som är helt ok.
För att kunna montera en normal elcentral med normala grupper på 10 A så behövs dock lite förstärkning. För normala C10A dvärgar behövs en kortslutningsström på helst 150 A vilket motsvarar en total impedans på ca 1.5 ohm, där man kan pruta till kanske 1.8 ohm om det finns en JFB. Sätter man B10A dvärgar så kan impedansen fördubblas, men det blir dåligt i praktiken pga spänningsfallet. Så 1.5 ohm bör vi hålla oss under.
För att hålla spänningsfallet på en rimligt nivå, säg 6 % (kravet är 4) och en max fasbelastning på 8 A (LVPn) så bör den totala impedansen ligga på högst 1.7 ohm. Finns det inga trefasiga pumpar?? Det skulle sänka spänningsfallet med en faktor 6 !!
Förimpedansen i mätarskåpet ligger lite högt med dagens mått. Finns det inga planer från nätägaren på att förstärka? Kan du komma ned i hälften så skulle det göra en del.
Annars återstår bara att räkna på lite alternativ, vilka beror på vilken grävlusta du har.
Jag räknar med max 6 meter gruppledning 1.5 mm² i boden vilket kan gå med lite planering. För 25 m² kan man annars hamna på +10 meter gruppledning. Man bör ha lite marginal till skarvsladdar också...
Via bostad, 2.5 + 1,5:
0.65 + 2*20 * 0.0183/2.5 + 2*35 * 0.0183/1.5 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.9 ohm
Via bostad, 2.5 + 2,5:
0.65 + 2*20 * 0.0183/2.5 + 2*35 * 0.0183/2.5 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.6 ohm
Via bostad, 6 + 2.5:
0.65 + 2*20 * 0.0183/6 + 2*35 * 0.0183/2.5 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.4 ohm
Via bostad, 2.5 + 6:
0.65 + 2*20 * 0.0183/2.5 + 2*35 * 0.0183/6 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.3 ohm
Via bostad, 6 + 6:
0.65 + 2*20 * 0.0183/6 + 2*35 * 0.0183/6 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.1 ohm
Via uthus, 6 + 6:
0.65 + 2*25 * 0.0183/6 + 2*45 * 0.0183/6 + 2*6 * 0.0183/1.5 = 1.2 ohm
Ditt alt 1 ligger alltså lite på gränsen. Det får inte blir sämre. Det tillåter inga stora förbrukare, max lika mycket som LVPn, på de andra två faserna.
Via uthuset får du dock en impedans som är helt ok.
Tack för ett mycket utförligt svar Bo. Du går verkligen igenom alla alternativ!
Ingen spis i stugan nej. Max en vattenkokare.
Trefaspump är ju ett alternativ, men det går nog inte få tag på en som är lämplig för en liten gäststuga på 25m2?
Jag trodde inte att det var ok att gå upp i dimension. Du räknar på att använda bostadshusets central med 2,5mm2 matning och ansluta 6mm2 till gäststugan därifrån. Är det ett alternativ alltså?
Ingen spis i stugan nej. Max en vattenkokare.
Trefaspump är ju ett alternativ, men det går nog inte få tag på en som är lämplig för en liten gäststuga på 25m2?
Jag trodde inte att det var ok att gå upp i dimension. Du räknar på att använda bostadshusets central med 2,5mm2 matning och ansluta 6mm2 till gäststugan därifrån. Är det ett alternativ alltså?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 456 inlägg
Vattenkokare...sådana drar en massa ström, men är o andra sidan inte känsliga i sig på underspänning, det tar bara längre tid.
Visst får man gå upp i area. Man får blanda hur man vill som det behagar, bara det är rätt dimensionerat och dokumenterat i nödvändig omfattning. Så går det att dra i 5G6 i röret så skulle det vara ett alternativ för att få en hygglig förimpedans i boden, inte lika mycket på gränsen längre.
Å andra sidan kommer allt att fungera bra med en lite högre impedans på 1.7 ohm. Det är bara LPVn man inte bör låta få för låg spänning.
Visst får man gå upp i area. Man får blanda hur man vill som det behagar, bara det är rätt dimensionerat och dokumenterat i nödvändig omfattning. Så går det att dra i 5G6 i röret så skulle det vara ett alternativ för att få en hygglig förimpedans i boden, inte lika mycket på gränsen längre.
Å andra sidan kommer allt att fungera bra med en lite högre impedans på 1.7 ohm. Det är bara LPVn man inte bör låta få för låg spänning.
Liknande trådar
-
Värden ventilation nibe fighter 410x
Ventilation -
Rhododendro
Häckar, Buskar & Träd -
Födelsedagsstudent till blivande arkitektstudent?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Byggnadsnämndens formaliafel försenar tillbyggnad
Artikelkommentarer -
Hantverkare har fakturerat förseningsavgift på bestriden faktura!
Juridik