Jag som halft amatör tänkte riva den existerande gamla altanen till fritidshuset (förutom trallen/golvet som är bytt) och bygga en ny inglasad altan. Tanken är 32mm kanalplasttak, och att kanske utöka bredden på altanen om det blir snyggt. Frågan är hur mycket isf...

Vore trevlig om man kunde få plats med fler möbler/soffgrupp kring öppna spisen enklare, så därav funderingen att göra den bredare.

Frågor:

1. Blir det snyggt att utöka altanen på bredden med säg 1 meter? Eller är det snyggare som den är att den "linjerar med huset"? Altanen är just nu 2.3x5.9m. (Antar att jag behöver räkna lite för att takvinkeln + takhöjden ska bli ok)

2. På kortsidan, om jag utökar bredden från säg 2.3m till 3.3 meter, funkar den "spännvidden" för ett skjutglasparti utan att ha ettt "horisontellt innertak"? Som ni kan se så får jag inte plats med ett "platt innertak" under snedtaken, är det ett problem? Är den horisontella takregeln tillräckligt grov antar jag att det kan funka?

3. Blir det snyggast att behålla en liknande "träram" längs långsidan och sen sätta vanliga fönster ovanpå denna, eller blir det snyggare med stora fasta fönsterpartier? Jag lutar åt det förstnämnda, att ha en stugröd "grundvägg".

4. Hur viktigt är det att jag isolerar golvet? För att kunna elda och känna att det kan värma upp altanen lite på hösten.

Hur skulle ni göra? Andra tips?
 
  • Veranda med tak på röd stuga, trädäck, utemöbler, natur omkring, molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd stuga, skorsten, veranda, fönster, grönska, soligt, dagtid, vild trädgård, städutrustning, blå slang utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När är du/ni i huset mest? Vinter, vår, sommar, höst?

Väderstreck?
 
Z z_bumbi skrev:
När är du/ni i huset mest? Vinter, vår, sommar, höst?

Väderstreck?
Sommaren, men gillar att åka dit på helger även vår och höst. Vintern nästan inget alls.
Långsidan ligger mot sydväst, mest söderut. trappen mot väst.
 
Det blir varmt med inglasning så är det mest sommar så behöver du inte isolera. Tänk på lufttillförseln om du bygger tätt, även en brasa i öppna spisen (som brinner ganska så sakta) kräver mycket luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.