14 708 läst · 43 svar
15k läst
43 svar
Hur ska jag bli utköpt från ärvt hus?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag har kört fast i en juridisk fråga och tänkte testa att be om hjälp här.
Min far har gått bort och han ägde ett hus tillsammans med sin sambo.
I och med arvet har jag nu rätt till en andel av huset. Vi vill överföra ägarskap för huset till fullo till min fars änka, och vi är överens vad huset ska värderas till (tre mäklare gjorde gratis värderingar till ungefär samma värde, för övrigt ganska nära taxeringsvärdet).
Vi vet dock inte riktigt hur överföringen av ägarskapet och utlösningen av mig ska gå till rent formellt. Bouppteckning är upprättad och en del utbetalningar av den avlidnes tillgångar har redan skett. Men hur ska vi göra med huset, för att ingen ska drabbas av någon juridisk eller skattemässig baksmälla? Vi vill förstås undvika att betala stämpelskatt.
Jag har förstått det som att jag kan bli delägare i huset och få en egen lagfart utan stämpelskatt, eftersom att jag är arvinge, men om jag kommer överens med pappas sambo om att jag ska få pengar av henne istället för en lagfart, gör inte hon ett köp av mig då? Åker hon på en stämpelskatt då?
Hon föreslog följande upplägg:
1: Jag skriver ett skuldebrev och hon skickar pengarna.
2: Dödsbolagfart upprättas.
3: Jag skriver gåvobrev till henne och överlåter min andel till henne. Eftersom att det är en gåva så slipper hon stämpelskatt.
Funkar detta? Är det lämpligt?
Jag har kört fast i en juridisk fråga och tänkte testa att be om hjälp här.
Min far har gått bort och han ägde ett hus tillsammans med sin sambo.
I och med arvet har jag nu rätt till en andel av huset. Vi vill överföra ägarskap för huset till fullo till min fars änka, och vi är överens vad huset ska värderas till (tre mäklare gjorde gratis värderingar till ungefär samma värde, för övrigt ganska nära taxeringsvärdet).
Vi vet dock inte riktigt hur överföringen av ägarskapet och utlösningen av mig ska gå till rent formellt. Bouppteckning är upprättad och en del utbetalningar av den avlidnes tillgångar har redan skett. Men hur ska vi göra med huset, för att ingen ska drabbas av någon juridisk eller skattemässig baksmälla? Vi vill förstås undvika att betala stämpelskatt.
Jag har förstått det som att jag kan bli delägare i huset och få en egen lagfart utan stämpelskatt, eftersom att jag är arvinge, men om jag kommer överens med pappas sambo om att jag ska få pengar av henne istället för en lagfart, gör inte hon ett köp av mig då? Åker hon på en stämpelskatt då?
Hon föreslog följande upplägg:
1: Jag skriver ett skuldebrev och hon skickar pengarna.
2: Dödsbolagfart upprättas.
3: Jag skriver gåvobrev till henne och överlåter min andel till henne. Eftersom att det är en gåva så slipper hon stämpelskatt.
Funkar detta? Är det lämpligt?
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Vad handlar det om för värde? Låter nästan som att du vill undvika skatter helt även om de bara är på tusenlappar?
Huset är värderat till nästan 10 Mkr och stämpelskatten är väl på 1,5%, om jag inte missförstått något.
Lägger hellre de pengarna på bärs eller för att betala elräkningar...
Sen är fars änka övertygad om att metoden ovan är vattentätt och laglig. Jag gör gärna så som hon föreslår, men jag vill inte att det blir fel på något sätt.
Sen är fars änka övertygad om att metoden ovan är vattentätt och laglig. Jag gör gärna så som hon föreslår, men jag vill inte att det blir fel på något sätt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
ok, ja är det dom summorna så blir ju stämpelskatten en slant förstås..........
Nu är jag dålig på skatterätt. Men det är ju en typ av dold försäljning... Så jag är inte säker på att skatteverket inte kommer med synpunkter i deklarationen.K Kaun skrev:
Det stämmer att stämpelskatt inte utgår vid gåva, men det gör det inte vid arv heller. Så varför skiftar ni inte bara dödsboet på så vis att hon får fastigheten och du får lösöre etc. i boet till motsvarande värde? Om det inte finns pengar i boet, men din pappas sambo har pengar på annat håll blir det ju lite mer komplicerat förvisso.
Jag har sett lösningar där byggnaden frigörs som fastighetstillbehör av dödsboet och därefter säljs som lösöre. Fastigheten ges sedan bort i gåva, som av en slump till den som nyligen köpt lösöret. Jag törs inte uttala mig om dom som gjorde upplägget i ett senare läge fick problem med skatteverket. Men förvärvet var tillräckligt för att lantmäteriet skulle avstycka markområdet åtminstone.
Eftersom ni litar på varandra torde ni kunna göra en variant på upplägget, sälj husets lösöre för 10 miljoner och ge bort fastigheten i gåva. Då (torde) ni slippa stämpelskatt. Vill ni inte gå hela vägen, ha en relativt låg köpeskilling på fastigheten och en relativt hög köpeskilling för diverse lösöre som ni säljer i samband med fastighetsaffären (om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet förlorar upplägget sin poäng eftersom stämpelskatten då baseras på taxeringsvärdet).
Eftersom fastigheten verkar ska säljas för 10 miljoner kommer stämpelskatten omfatta 150 000 kronor, det är ändå en del pengar. Så det kanske kan vara värt att lägga några tusenlappar på att kontakta en skattekonsult eller i vart fall kasta ett getöga i herr Akelius gamla skrift på temat
Redigerat:
Kaun: lös det i arvskiftet så att du aldrig blir ägare till fastigheten. Då blir det ingen stämpelskatt.
Det är ingen stämpelskatt på ärvda fastigheter, man betalar bara expeditionsavgiften på 825:- till Lantmäteriet.K Kaun skrev:Huset är värderat till nästan 10 Mkr och stämpelskatten är väl på 1,5%, om jag inte missförstått något.
P Peter787 skrev:
Ovan låter rimligt. Men hur "löser" man det i arvskiftet?D Daniel 109 skrev:
Bästa svaret
Den som ska ärva huset kan ge ersättning till dödsboet för att kompensera för att värdet överstiger den andel personen skulle ärva. Denna ersättning kan sedan fördelas som vanligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 585 inlägg
För att något ska räknas som gåva eller arv måste vederlaget vid ett s.k. blandat fång understiga taxeringsvärdet. Då marknadsvärdet här verkar vara ungefär detsamma som taxeringsvärdet borde det alltså vara ganska enkelt för änkan att köpa ut fastigheten från dödsboet (om hon har pengar/låneförmåga till det) utan att behövs skatta för det givet att hon ärver något alls.
Pengarna hon pytsar in utöver sin arvslott delas sedan som @Daniel 109 skrev upp mellan de arvtagare som har arvedelar kvar.
Pengarna hon pytsar in utöver sin arvslott delas sedan som @Daniel 109 skrev upp mellan de arvtagare som har arvedelar kvar.