Hej,
Jag har ett värmesystem med luft/vattenvärmepump, tekniktank till varmvatten och golvvärme.
Har ännu inte satt dit någon automatik för att styra golvvärmen.
Tänkte börja med att bara styra shuntventilen och manuellt balansera värmen i de olika slingorna.
Rörkillarna lämnade en automatik, Esbe ARA600 utan närmare förklaring.
Den ligger kvar i sin kartong.
Hur styrs den? Jag har försökt hitta information men inte lyckats.
Misstänker att det helt enkelt inte är rätt grej.
Jag vill styra shunten med en termostat som jag placerar centralt. Gärna trådlös.
Kan man styra Esbe ARA600 eller vad bör jag skaffa?
Tacksam för råd.

S
ARA 600 är bara ställdonet. Fanns det inte några givare och reglercentral i paketet?
Beteckning enligt typskylt?

S Stegatorparn skrev:
ARA 600 är bara ställdonet. Fanns det inte några givare och reglercentral i paketet?
S Stegatorparn skrev:
Hej, fanns inget mer. På kartongen står bla. Esbe ara661 3-p spdt. Se bild på lappen

• Etikett på kartong för ESBE ARA661 med tekniska specifikationer, omgiven av delar av en leende man.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där är bara shuntmotorn. Finns som reservdel till många pannor och värmepumpar.

S
Då tycker jag att du ska fråga rörkillarna när du får resten av shuntstyrningen. Du har ju bara fått shuntmotorn.
Får du inte någon respons, kan du välja en enkel shuntstyrning som reglerar tilloppstemperaturen efter rumstemperaturen.
Finns både trådbunden och trådlös. https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/regleringar/crb100
Sedan är det viktigt att du har rätt adapter till den shuntventil du har.

Den motorn du har passar inte i styrsystemet, så sälj den på Blocket.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.