Upptäckte till min glädje att det var stopp i avloppet i köket när jag skulle påbörja mitt dagliga kaffeintag. Dock är det bara från den ena diskhon, den vänstra. Den högra verkar rinna på som det ska.
Eftersom jag har ett minne som en guldfisk sedan jag gjorde detta senast googlade jag lite och hittade bland annat videon nedan som verkar vara samma modell som jag har. Skruvade upp vattenlåset och gjorde rent, men eftersom det bara är stopp i den ena diskhon känns det som det är något i den vänstra vågräta armen.
Provade dra lite och den högra kan jag dra isär och rengöra, men den vänstra sitter verkligen fast och det kändes som att jag istället för att dra isär den skulle dra loss tratten från undersidan av diskhon så den inte går att sätta fast igen.
Går det på något sätt att lossa tratten från diskhon uppifrån utan att förstöra tätningen eller är det kemi/rörmokare som gäller?

Det är lättare om du tar bilder på ditt egna vattenlås samt i diskhon med proppen bortplockad.
Du har troligen en "skruv" med hål i i silen i diskhon, den skruvas loss med tex en enkrona samtidigt som man håller i plastdelen under diskhon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.