Hej! Jag har nyligen köpt en villa med bergvärme och vedpanna. Tänkte kompletteringselda med vedpanna i vinter för att spara in lite på elen. Hade sotaren här i veckan för provtryckning och har fått grönt ljus att elda i pannan som finns här.
Har tagit lite bilder på pannan här.
Frågan är vad jag behöver tänka på inför min första testeldning?
Det jag själv ser som självklart är att pannan är sotad, vilket den är. Och att laddomat och cirk pump fungerar som de ska. Rörmokaren som installerade pannan har tydligt gjort små skyltar vilka ventiler som ska vara öppna respektive stängda när man eldar med ved, så den biten verkar enkel.
Men behöver jag göra något mer med bergvärmesystemet när jag eldar i pannan? Pausa det på något sätt?
Pumparna till laddomat och cirkulation verkar döda när jag sätter på ström till dem dem. Laddomaten surrar lite men den andra hör jag inget från. Jag antar att de kan vara fastrostade men kanske går att få igång igen? Hur gör jag bäst?
Alla tips är välkomna!
Har tagit lite bilder på pannan här.
Frågan är vad jag behöver tänka på inför min första testeldning?
Det jag själv ser som självklart är att pannan är sotad, vilket den är. Och att laddomat och cirk pump fungerar som de ska. Rörmokaren som installerade pannan har tydligt gjort små skyltar vilka ventiler som ska vara öppna respektive stängda när man eldar med ved, så den biten verkar enkel.
Men behöver jag göra något mer med bergvärmesystemet när jag eldar i pannan? Pausa det på något sätt?
Pumparna till laddomat och cirkulation verkar döda när jag sätter på ström till dem dem. Laddomaten surrar lite men den andra hör jag inget från. Jag antar att de kan vara fastrostade men kanske går att få igång igen? Hur gör jag bäst?
Alla tips är välkomna!
På sista bilden, lossa den blanka skruven så kommer det normalt att droppa lite vatten, innanför finns ett spår för skruvmejsel så att man kan vrida på pumpaxeln.