Hej! Vi bor i radhus och har renoverat i ett och ett halvt år. Vi försöker alltid visa hänsyn mot grannarna, även om vi förstås för en del oväsen. Nu har vi fått en ny granne som också renoverar, och vi är lite oeniga om hur sent det är ok att borra med slagborr i betongen. :@ Det bor många barn här och vi vuxna vill också ta det lugnt på kvällen.

Vad tycker ni?
Och finns det riktiga regler?

Ni själva kan skapa regler. Knacka på dörren och prata om det. Nog det bästa ni kan göra.
Inget är värre än sura grannar!

Är det bostadsrätt eller friköpt som ingår i en samfällighet så kolla i föreningens stadgar.

Ordningslagen och lokala ordningsföreskrifter som kommunerna ansvarar för gäller som jag förstår det bara offentliga miljöer mm.

Be grannen skaffa en borrhammare istället så går det mycket snabbare att borra i betongen, typ 100ggr snabbare...

Eh, jo jag var där och ringde på igår men han blev bara sur. Jag tror vi får ta ett snack till, kanske komma överens om att han kan säga till innan om han ska borra på kvällarna. Man hoppar ju till lite i soffan när hela huset börjar vibrera.

Vi bor i samfällighet.

Ola78
Kan också vara en idé,när du ändå pratar med grannen, att även beröra hur tidigt man kan börja renovera. Då tänker jag framförallt på helgerna, många vill ju faktiskt ta det lite lugnt på helgmorgnarna, inte så kul att man drar igång med nåt kl 7 en lördagsmorgon.

Thomas Lundquist
Hur "sent" ringde du på?

Bra poäng! Det ska nog gå att komma överens, det har ju inte varit några problem förrän nu i höst.

Vår son har/hade en deal. 7-20 vard. 10-16 lördagar och försök att låta bli söndagar.

Ola78
BigGitt skrev:
Vår son har/hade en deal. 7-20 vard. 10-16 lördagar och försök att låta bli söndagar.
Det där låter ganska sunt, sen beror det förstås på vad man gör. Vid inomhusarbete dämpas ju oväsen mot grannarna en del och tapetsera, spackla och såna jobb kan man ju göra även på söndagar men en borrhammare utomhus bör man nog undvika då.

Ola78 skrev:
Det där låter ganska sunt, sen beror det förstås på vad man gör. Vid inomhusarbete dämpas ju oväsen mot grannarna en del och tapetsera, spackla och såna jobb kan man ju göra även på söndagar men en borrhammare utomhus bör man nog undvika då.
Han brukade göra det höggljuda lördagar och tysta söndagar. Nu är det klart. Och grannen håller samma. Nu hugger han ved lördagar och tysta sysslor söndagar. Och visst funkar det.

Intressant tråd, det är sånt här man aldrig tänker på att folk i tätbebyggt har så stora problem med. :)

Ola78
skalman1 skrev:
Intressant tråd, det är sånt här man aldrig tänker på att folk i tätbebyggt har så stora problem med. :)
Det är väl bara Karlstad som är tätbebyggt i Värmlandsskogarna;)

Jämför man med Stockholm så är väl Karlstad som en liten by på landet där det blir uppståndelse om det passerar 2 bilar samma vecka. :)

Något slags riktmärke enligt Hyregästföreningen är 7-20 vardagar och 9-22 lördagar och 9-20 söndagar.

Var det svaret som jag fick när jag var i kontakt med dem angående en störande granne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.