Hej,
Jag ska byta karm som sitter i tegelvägg men vet inte riktigt hur jag ska göra detta på bästa sätt. Efter att ha läst en del trådar i ämnet så känner jag mig inte särskilt klokare. Det enda jag har förstått är att de tegelstenar som är på tvären hjälper till att hålla upp konstruktionen ovan.
Jag vill byta två karmar som jag misstänker är från slutet av 1930-talet, båda dessa saknar dörrar. Måtten är i rådande stund ca 9×19 och vi vill ha dörrar som.är 9×21. Karm 1 har tvärliggande tegelstenar direkt ovanför och karm 2 har tvärliggande tegelstenar ett par rader över.
Den första frågan jag har är om jag bara kan ta bort de två raderna med tegelstenar som är över karm 2? Gör jag det så tror jag det finns utrymme för ny karm med mina önskade mått. Eller finns det risk att det rasar?
Den andra frågan jag har är hur jag gör med karm 1?
Jag är nybörjare på detta så förklara gärna som att jag aldrig har sett en hammare.
Bilden är på det som finna ovan karm 2.
Jag ska byta karm som sitter i tegelvägg men vet inte riktigt hur jag ska göra detta på bästa sätt. Efter att ha läst en del trådar i ämnet så känner jag mig inte särskilt klokare. Det enda jag har förstått är att de tegelstenar som är på tvären hjälper till att hålla upp konstruktionen ovan.
Jag vill byta två karmar som jag misstänker är från slutet av 1930-talet, båda dessa saknar dörrar. Måtten är i rådande stund ca 9×19 och vi vill ha dörrar som.är 9×21. Karm 1 har tvärliggande tegelstenar direkt ovanför och karm 2 har tvärliggande tegelstenar ett par rader över.
Den första frågan jag har är om jag bara kan ta bort de två raderna med tegelstenar som är över karm 2? Gör jag det så tror jag det finns utrymme för ny karm med mina önskade mått. Eller finns det risk att det rasar?
Den andra frågan jag har är hur jag gör med karm 1?
Jag är nybörjare på detta så förklara gärna som att jag aldrig har sett en hammare.
Bilden är på det som finna ovan karm 2.
Nu är jag inte konstruktör, men att de tvärliggande på egen hand håller upp resten, det kan inte stämma. Möjligtvis ligger den raden på armeringsjärn som stabiliserar väggen och till viss del bär upp det som är ovanför. Det verkar inte rimligt att lasten ligger på dörrkarmen.
Jag skulle nog bara försöka ta loss den så försiktigt som möjligt genom att såga itu den. Sen får kanske en murare reparera och anpassa väggen så att du kan få in högre dörrkarmar.
Jag skulle nog bara försöka ta loss den så försiktigt som möjligt genom att såga itu den. Sen får kanske en murare reparera och anpassa väggen så att du kan få in högre dörrkarmar.
Jag tänker också så, att det kanske har varit en högre dörr eller ingen alls en gång i tiden. De båda karmarna är lika höga. Frågan är om jag vågar ta bort de båda raderna under valvet. En del bruk mellan stenarna i valvet ser ut att vara ganska poröst och jag vet inte riktigt hur det påverkar konstruktionen om jag lossar på stenarna under.D Drburr skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tolka ritning, isolerad eller oisolerad platta på mark? Värma nytt rum
Grund & Markarbeten -
Sprickor på insidan runt nybytta fönster
Fönster & Dörrar -
Somfys nya, ersätter Connexoon - Ett nytt, mer intuitivt och modernt gränsnitt...
Villalarm & Hemautomation -
Ska man olja baksidan av ny panel innan man sätter upp den?
Fasad -
Ny ugn piper och sätter på/stänger av sig när jag sätter på min TV.
El