Förutsättningar: Ett enplanshus på 70 kvadrat byggt 1976 har fått en tillbyggnad på 80 kvadrat delvis i vinkel. Huset finns i södra Norrland. Stora istappar har fått mig att sätta tre trådlösa fuktmätare i olika delar av vinden med en display i kontoret där värdena skrivits in i Excel. Fuktspärr finns överallt. Vinden är ventilerad med 5 cm luftspalt längs långsidorna. Isoleringen består av 300 mm Gullfiber eller motsvarande. En liten 120mm utsugsfläkt sitter på gaveln och motsvarande ventilationshål på andra gaveln
Mätningarna ger vid handen tydlig skillnad i gamla respektive nya delen. Generellt har hösten sett ut så här:
Temp ute +5 till -5 ger i gamla delen 2 grader varmare än ute och 85% fuktighet. I nya delen är det samma temp som ute och 92% luftfuktighet.
Temp ute -8 till -14 ger i gamla delen 6 grader varmare än ute och 78% fuktighet. I nya delen är det 5 grader varmare än ute och 90% luftfuktighet.
Här i trådarna finns två huvudsakliga åsiktsströmningar.
Åsikt A: Ventilera mer. Öppna upp mer. Sörj för genomdrag genom större fläktar. Det enda som hjälper är att vräka in luft.
Åsikt B: Höj värmen på vinden med mer isolering. Lägg in värmekabel. En grad varmare ger 6% lägre luftfuktighet. Värm. värm.
Idag 6 januari är det minus 17 grader ute. Jag har minus 2 grader i gamla delen och 68% fukt. I nya delen har jag minus 5 grader och 82% fukt.
Vad skall jag göra för att få ner fukten?
Vänligen
Krantz
Mätningarna ger vid handen tydlig skillnad i gamla respektive nya delen. Generellt har hösten sett ut så här:
Temp ute +5 till -5 ger i gamla delen 2 grader varmare än ute och 85% fuktighet. I nya delen är det samma temp som ute och 92% luftfuktighet.
Temp ute -8 till -14 ger i gamla delen 6 grader varmare än ute och 78% fuktighet. I nya delen är det 5 grader varmare än ute och 90% luftfuktighet.
Här i trådarna finns två huvudsakliga åsiktsströmningar.
Åsikt A: Ventilera mer. Öppna upp mer. Sörj för genomdrag genom större fläktar. Det enda som hjälper är att vräka in luft.
Åsikt B: Höj värmen på vinden med mer isolering. Lägg in värmekabel. En grad varmare ger 6% lägre luftfuktighet. Värm. värm.
Idag 6 januari är det minus 17 grader ute. Jag har minus 2 grader i gamla delen och 68% fukt. I nya delen har jag minus 5 grader och 82% fukt.
Vad skall jag göra för att få ner fukten?
Vänligen
Krantz
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Inte lätt att få en vind torr när utomhusluften ligger mellan 85 - 100% Rh nästan hela vintern igenom och vinden med den rejäla isoleringen under är bara enstaka grader varmare än utomhus...
Det fins en aspekt till när man är orolig för mögel - är det under noll grader så så gror och växer det inget för att det fins inte fri vatten utan det som fins är fruset.
Får man ned Rh till lite under 80 Rh fuktinivå inom 8 dagars perioder när det nått plusgrader så tar man död på eventuella sporgroddar av mögel - de är väldigt känsliga för uttorkning tills de börjat etablera mycel i underlaget - typ 79 % Rh tar död på dem medans 80% Rh så överlever de och kan växa vidare, är det kallt så går processen väldigt långsamt.
En varmluftsfläkt 1-2 kW som går någon eller par timmar i veckan som värmer vinden några grader - luften blir betydligt torrare just då vilket stressar ihjäl groende sporer och den varmare luften transportera också ut mer fukt när det ventileras ut av den ordinarie ventilationen. och den vägen kanske lyckas pumpa ut lite mer fukt ur bjälklaget än det absorberar tillbaka senare i var värmeomgång.
Kan vara värt några kronor i veckan i elström för att hålla vinden på rätt sida av 80% Rh sträcket...
Det fins en aspekt till när man är orolig för mögel - är det under noll grader så så gror och växer det inget för att det fins inte fri vatten utan det som fins är fruset.
Får man ned Rh till lite under 80 Rh fuktinivå inom 8 dagars perioder när det nått plusgrader så tar man död på eventuella sporgroddar av mögel - de är väldigt känsliga för uttorkning tills de börjat etablera mycel i underlaget - typ 79 % Rh tar död på dem medans 80% Rh så överlever de och kan växa vidare, är det kallt så går processen väldigt långsamt.
En varmluftsfläkt 1-2 kW som går någon eller par timmar i veckan som värmer vinden några grader - luften blir betydligt torrare just då vilket stressar ihjäl groende sporer och den varmare luften transportera också ut mer fukt när det ventileras ut av den ordinarie ventilationen. och den vägen kanske lyckas pumpa ut lite mer fukt ur bjälklaget än det absorberar tillbaka senare i var värmeomgång.
Kan vara värt några kronor i veckan i elström för att hålla vinden på rätt sida av 80% Rh sträcket...
Den här är bra att titta på. Som du ser är det ingen fara för mögel vid dina temperaturer.
Mitt råd är att minska ventilationen till ett minimum. Dina 2 gavelventiler räcker långt eftersom du inte tillför någon fuktig luft från bostaden vad är det då du ska ventilera bort.
Ventilation var viktigt när man inte hade tätt innifrån.
Mitt råd är att minska ventilationen till ett minimum. Dina 2 gavelventiler räcker långt eftersom du inte tillför någon fuktig luft från bostaden vad är det då du ska ventilera bort.
Ventilation var viktigt när man inte hade tätt innifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du självdrag?
Hög fuktighet på vindar är oftast ett tecken på bristfällig vent i huset.
Ordnad ventilation samt tät bjälklag mot vinden oftast löser problemet.
Oftast krävs mekanisk vent för att det ska funka.
Du ska INTE ventilera vinden, utan boende delen där ångan produceras.
Hög fuktighet på vindar är oftast ett tecken på bristfällig vent i huset.
Ordnad ventilation samt tät bjälklag mot vinden oftast löser problemet.
Oftast krävs mekanisk vent för att det ska funka.
Du ska INTE ventilera vinden, utan boende delen där ångan produceras.
Rf inomhus kan vara låg men ånghalt hög. Sedan är ju i överlag blir låg rf inomhus på vintern. Men varje gång du lagar mat, kokar vatten, gör kaffe, "duschar", moppar golv, vattnar blommor osv så förångas små mängder vatten som hinner inte blandas ut i luften och som stiger upp/läcker direkt upp på vinden. Därav problem på vinden. Självdrag klarar inte av ventilera bort allt ånga som produceras inomhus.B baumann81 skrev:
Allt detta ånga sedan bryts ut i form av kondens mot råsponten. I extrem kyla till och med till is.
Produkter som diskuteras i tråden