vattenmelon
Frågeställning
Jag söker råd för att sänka fukthalten i ett suterrängförråd. Överväger avfuktare eller sätta fläkt i frånluftsventilen på bilden nedan.

Om förrådet
Frånluftsventilen på bilden nedan sitter i ett fuktigt, ouppvärmt och oisolerat förrådsutrymme i suterräng. En förrådsvägg ligger mot inredda delen av huset och jag är orolig över fukthalten i förrådet. Kan ligga på 90 procent delar av året.

Det finns tillufts- och en frånluftsventil, med självdrag.

Dräneringen är bra mot inredda delar av huset, men troligen dålig mot detta förråd. Jag vill inte göra om dräneringen just nu.

Temperaturen i förrådet ligger över nollan även de kalla dagarna om året.

Alternativ 1: Avfuktare
Jag funderar på att sätta in en avfuktare. Vad bör jag isåfall välja för modell? Hur ser ni på Woods SW-22FW SW-38FW? Vad kan man spekulera i för energiförbrukning en fuktig månad? Och hur ofta kommer jag behöva tömma tanken (ca 11 liter). Det finns inget avlopp där, möjligen kan jag borra hål i en vägg för att leda bort kondensvatten dagarna det är plusgrader ute.

Alternativ 2: Fläkt i frånluftsventilen
Ett alternativ vore kanske att sätta en fläkt i frånluftsventilen. Jag antar att det skulle minska fukten, men hur skulle det påverka temperaturen i förrådet? Med -5 grader ute antar jag att förrådet ganska snabbt skulle bli väsentligt kallare.

Vad tror ni om denna? https://www.amazon.se/dp/B087M4RQH3/?coliid=I3SJ7ZWTQXKMD7

Den ser ut att klara kalla dagar, "Omgivningstemperatur: -40℃~+50"

Går det att sätta varvtalsreglering på sådana här fläktar? Ett flöde på 500 kbm/timme verkar överdrivet för mina behov.

Tar gärna emot andra förslag på fläktar, som klarar låga temperaturer och går att varvtalsreglera.

• Frånluftsventil i betongvägg med mätskalan placerad strax under ventilen, tagen i ett fuktigt, ouppvärmt förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.