Hej

Tänkte hjälpa min frus syster att koppla in en tvättmaskin med enfas i ett trefasuttag enligt bild. Hur säkerställer jag att det blir rätt?

Tacksam för svar!

• Trefasuttag med kabelanslutningar och skruvar i närbild, på väggen i ett inlägg om att koppla in en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att mäta. Mellan nollan och valfri fas är det 230 V. Mellan två faser 400 V.
Du måste också säkerställa vilken som är skyddsjord.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Terminalerna i anslutningsdosan är märkta med R, S, T för de tre faserna och N för nollan och Symbol för skyddsjord kopplat till diskussion om elektriska terminaler och resistanskontroll i anslutningsdosa. för skyddsjord. För en enfasig TM behöver du dock inte veta vad som är fas och nolla, bara vilka två plintar som är antingen fas eller nolla.

Det viktiga är att identifiera skyddsjorden. Den ska kontrolleras vilket du gör med din multimeter där du mäter resistansen mellan PE-terminalen och jordblecket i ett vägguttag i ett annat rum. Använd en skarvsladd som förlängare. Det ska vara en låg resistans på max 1-2 ohm.

Om det handlar om ett badrum är det viktigt att kontrollera skyddsjordningen. JFB rekommenderas starkt.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Genom att mäta. Mellan nollan och valfri fas är det 230 V. Mellan två faser 400 V.
Du måste också säkerställa vilken som är skyddsjord.
Tack för extremt snabbt svar! Du menar att jag inte kan lita på att jorden ligger där jordsymbolen är? Nere i högra hörnet?

R & T verkar vara oanslutna..
Närbild av en elektrisk kopplingspunkt med flera synliga skruvanslutningar, där ledningar för R och T verkar saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
R RolfRolf skrev:
Du menar att jag inte kan lita på att jorden ligger där jordsymbolen är? Nere i högra hörnet?
Man ska inte lita på något.

• Gilla
thrasherradio och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
R & T verkar vara oanslutna..
[bild]
Det har du rätt i! Tack för det!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Terminalerna i anslutningsdosan är märkta med R, S, T för de tre faserna och N för nollan och [bild] för skyddsjord. För en enfasig TM behöver du dock inte veta vad som är fas och nolla, bara vilka två plintar som är antingen fas eller nolla.

Det viktiga är att identifiera skyddsjorden. Den ska kontrolleras vilket du gör med din multimeter där du mäter resistansen mellan PE-terminalen och jordblecket i ett vägguttag i ett annat rum. Använd en skarvsladd som förlängare. Det ska vara en låg resistans på max 1-2 ohm.

Om det handlar om ett badrum är det viktigt att kontrollera skyddsjordningen. JFB rekommenderas starkt.
Tack så mycket för snabbt svar Bo!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.