Hej alla,

Har ett projekt på gång där jag ska riva delar av en vägg mellan kokvrå och rum för att göra känslan i min lilla etta lite luftigare. Ska samtidigt passa på att byta köket. På bilden är det väggen till höger. När man tar bort putsen är det lättbetong (med största sannolikhet blåbetong, dock inte högstrålande med tanke på måttliga uppmätta radonnivåer). Huset är från 1933.

Jag har fått intyg från byggnadsingenjör på att väggen inte är bärande och väntar på tillstånd från föreningen. Enligt intyget ska rivningsriktningen vara från dörröppningen mot den andra väggen.

Jag fick en offert på cirka 15 000 kr för att ta ned väggen, 18 000 kr inklusive big bag-bortforsling.

Jag är sugen på att istället ta ned väggen själv, gärna med lättbetongsåg, då jag tänker att det dammar minst (även om det säkert är tungt arbete). Jag tänkte eventuellt hyra en stoftavskiljande proffsdammsugare så att någon kan stå i rummet under tiden man sågar (kostar ca 300 kr/dag).

Hur skulle ni ha gjort? Är det bättre att köra tigersåg? Eller går det att ta bort kanske A4-stora delar av väggen för hand som jag tänker mig? Jag har ingen tidsnöd.

/Oscar

• Planritning av en lägenhet med markerad vägg som ska rivas mellan vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vägg med borttaget puts avslöjar underliggande lättbetong, sannolikt blåbetong.
    Skapa konto
  • Hörnet av ett litet kök med vita skåp, spis och kakel, intill en vägg som ska rivas.
    Skapa konto
Tigersåg och dammsugare är hyffsat dammfritt, men ta större bitar än A4 för att minimera sågandet. Ta så tunga du orkar bära.

• Gilla
Funshine och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tigersåg och dammsugare är hyffsat dammfritt, men ta större bitar än A4 för att minimera sågandet. Ta så tunga du orkar bära.
Så man får ingen direkt fördel om man skulle handsåga med lättbetongsåg?

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Det finns byggfläktar med filterduk att hyra som effektivt tar bort damm i luften. Men den behöver vara 1-fas i den lägenheten väl?
Annars en svag vatten dimma sprutas på väggen den binder dammet som sedan kan sugas upp med våt dammsugare.

Bilden nedan är resultat av "Tjocka Berta" = 8 kg slägga!

Person i skyddsmask och handskar står i en röra av rivna kakelplattor inomhus.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det finns byggfläktar med filterduk att hyra som effektivt tar bort damm i luften. Men den behöver vara 1-fas i den lägenheten väl?
Annars en svag vatten dimma sprutas på väggen den binder dammet som sedan kan sugas upp med våt dammsugare.
Jag tänkte hyra en sån här: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/stoftavskiljare-dustcontrol-dc2900 alternativt en sån här: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/festool-dammsugare-ctl-26-ac.

Sen lär väl detta räcka som verktyg: https://donforperson.se/produkter/kapverktyg/hilti-tigersag-wsr-22-a ?

Stort tack för alla svar!

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Så man får ingen direkt fördel om man skulle handsåga med lättbetongsåg?
Oavsett vilken såg du använder kommer putsen utanpå göra sågen slö.

Slägga och/eller borrhammare med en bred flatmejsel har jag använt med bra resultat.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tigersåg kan absolut funka fint men då får du allt dra till med ett större dito än WSR 22A. Skulle snarare säga att en WSR 1400 är ett lämpligare val, förvisso sladdare men den har avsevärt mycket mer krut och är helt enkelt mer byggd för ändamålet:) det är av min erfarenhet håltagarnas val bland tigersågar :)

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
R
Finns speciella blad till tigersåg som man sågar lecablock och lättbetong med , häftiga tänder köp 2 st på en gång ,
dom håller bra . Det blir inte mycket dam av dom

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Jag tror det svåraste blir att få 20 cm att hänga kvar från taket. Du kommer att behöva sätta dit någon slags balk, är min gissning.

• Gilla
Deathtrip2000 och 1 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att det finns speciella mothåll till de större Hilti tigersågarna med dammsugaranslutning. Så man kan alltså koppla till en grovdammsugare som garanterat minimerar dammet! (y)

Har rivit lättbetongväggar med tigersåg och det dammar inte så farligt. Du kan hänga upp blöta lakan runt där du jobbar för att fånga upp dammet.

Gällande blad så är det enkelt att såga i lättbetongen men det går desto trögare i armeringen i väggen. Tips är att alternera mellan blad med stor tandning (för lättbetong/leca) och blad med liten tandning (för metall).

MVH

• Gilla
MBMB
  • Laddar…
Av det lilla man ser av väggen bakom putsen, tycker jag ytan är för grov för att vara lättbetong, jag tror mer att det är slaggplattor, såga inte dom med tiger, dammar nått fruktansvärt, kolsvart damm, bruket mellan plattorna äter upp bladen fort. Utan puts är plattorna bara 7 cm tjocka, så dom är bäst att knacka ner med slägga.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tror det svåraste blir att få 20 cm att hänga kvar från taket. Du kommer att behöva sätta dit någon slags balk, är min gissning.
Ja, jag tror det också. Tänkte kanske fästa en planka som balk, tänker att det kanske räcker. I värsta fall helt ta bort taket.

Vad är syftet med att spara 20cm? Alltså, finns det någon speciell anledning? :)

• Gilla
Stugrenoverare och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vad är syftet med att spara 20cm? Alltså, finns det någon speciell anledning? :)
Först tänkte jag ha en blankare färg i köket och sedan tänkte jag att det kanske skulle kännas naturligt med en liten avgräsning för belysningens skull, men jag börjar fundera på att slopa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.