12 144 läst · 24 svar
12k läst
24 svar
Hur riva lättbetonginnervägg så dammfritt och enkelt som möjligt?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Hej alla,
Har ett projekt på gång där jag ska riva delar av en vägg mellan kokvrå och rum för att göra känslan i min lilla etta lite luftigare. Ska samtidigt passa på att byta köket. På bilden är det väggen till höger. När man tar bort putsen är det lättbetong (med största sannolikhet blåbetong, dock inte högstrålande med tanke på måttliga uppmätta radonnivåer). Huset är från 1933.
Jag har fått intyg från byggnadsingenjör på att väggen inte är bärande och väntar på tillstånd från föreningen. Enligt intyget ska rivningsriktningen vara från dörröppningen mot den andra väggen.
Jag fick en offert på cirka 15 000 kr för att ta ned väggen, 18 000 kr inklusive big bag-bortforsling.
Jag är sugen på att istället ta ned väggen själv, gärna med lättbetongsåg, då jag tänker att det dammar minst (även om det säkert är tungt arbete). Jag tänkte eventuellt hyra en stoftavskiljande proffsdammsugare så att någon kan stå i rummet under tiden man sågar (kostar ca 300 kr/dag).
Hur skulle ni ha gjort? Är det bättre att köra tigersåg? Eller går det att ta bort kanske A4-stora delar av väggen för hand som jag tänker mig? Jag har ingen tidsnöd.
/Oscar
Har ett projekt på gång där jag ska riva delar av en vägg mellan kokvrå och rum för att göra känslan i min lilla etta lite luftigare. Ska samtidigt passa på att byta köket. På bilden är det väggen till höger. När man tar bort putsen är det lättbetong (med största sannolikhet blåbetong, dock inte högstrålande med tanke på måttliga uppmätta radonnivåer). Huset är från 1933.
Jag har fått intyg från byggnadsingenjör på att väggen inte är bärande och väntar på tillstånd från föreningen. Enligt intyget ska rivningsriktningen vara från dörröppningen mot den andra väggen.
Jag fick en offert på cirka 15 000 kr för att ta ned väggen, 18 000 kr inklusive big bag-bortforsling.
Jag är sugen på att istället ta ned väggen själv, gärna med lättbetongsåg, då jag tänker att det dammar minst (även om det säkert är tungt arbete). Jag tänkte eventuellt hyra en stoftavskiljande proffsdammsugare så att någon kan stå i rummet under tiden man sågar (kostar ca 300 kr/dag).
Hur skulle ni ha gjort? Är det bättre att köra tigersåg? Eller går det att ta bort kanske A4-stora delar av väggen för hand som jag tänker mig? Jag har ingen tidsnöd.
/Oscar
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Det finns byggfläktar med filterduk att hyra som effektivt tar bort damm i luften. Men den behöver vara 1-fas i den lägenheten väl?
Annars en svag vatten dimma sprutas på väggen den binder dammet som sedan kan sugas upp med våt dammsugare.
Bilden nedan är resultat av "Tjocka Berta" = 8 kg slägga!
Annars en svag vatten dimma sprutas på väggen den binder dammet som sedan kan sugas upp med våt dammsugare.
Bilden nedan är resultat av "Tjocka Berta" = 8 kg slägga!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Jag tänkte hyra en sån här: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/stoftavskiljare-dustcontrol-dc2900 alternativt en sån här: https://donforperson.se/produkter/ovriga-verktyg/festool-dammsugare-ctl-26-ac.L Leif i Skåne skrev:
Sen lär väl detta räcka som verktyg: https://donforperson.se/produkter/kapverktyg/hilti-tigersag-wsr-22-a ?
Stort tack för alla svar!
Tigersåg kan absolut funka fint men då får du allt dra till med ett större dito än WSR 22A. Skulle snarare säga att en WSR 1400 är ett lämpligare val, förvisso sladdare men den har avsevärt mycket mer krut och är helt enkelt mer byggd för ändamålet det är av min erfarenhet håltagarnas val bland tigersågar
Har rivit lättbetongväggar med tigersåg och det dammar inte så farligt. Du kan hänga upp blöta lakan runt där du jobbar för att fånga upp dammet.
Gällande blad så är det enkelt att såga i lättbetongen men det går desto trögare i armeringen i väggen. Tips är att alternera mellan blad med stor tandning (för lättbetong/leca) och blad med liten tandning (för metall).
MVH
Gällande blad så är det enkelt att såga i lättbetongen men det går desto trögare i armeringen i väggen. Tips är att alternera mellan blad med stor tandning (för lättbetong/leca) och blad med liten tandning (för metall).
MVH
Av det lilla man ser av väggen bakom putsen, tycker jag ytan är för grov för att vara lättbetong, jag tror mer att det är slaggplattor, såga inte dom med tiger, dammar nått fruktansvärt, kolsvart damm, bruket mellan plattorna äter upp bladen fort. Utan puts är plattorna bara 7 cm tjocka, så dom är bäst att knacka ner med slägga.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 54 inlägg