Hej!
Har hittat ett gäng äldre kammarlås nere i ladugården. De har ju legat där ett tag och därmed dragit på sig lite rost.
Hur gör jag bäst för att få de så metallrena som möjligt men inte heller skada fjäder och de detaljer inuti?
Mvh
Arwid
Har hittat ett gäng äldre kammarlås nere i ladugården. De har ju legat där ett tag och därmed dragit på sig lite rost.
Hur gör jag bäst för att få de så metallrena som möjligt men inte heller skada fjäder och de detaljer inuti?
Mvh
Arwid
Syra äter rost. Egentligen vad som helst som har lågt ph, men det enklaste att hantera tycker jag är citronsyra. Köp en påse citronsyra på Ica, fyll en behållare med vatten, häll i lite lagom med citronsyrepulver så att det blir rätt surt, lägg i metalldelarna i några timmar eller en dag eller två så försvinner rosten. Var dock försiktig om det finns delar av mässing. I mässingen äter syra zinken före kopparen (tror jag), så den förlorar gulhet och blir mer orange rätt snabbt i syra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 943 inlägg
Biltemas flygrostborttagare. Doppa hela objektet ett par timmar. Använder basiskt ammoniumtioglykolat för att konvertera järnoxiden/rosten till ett annat järnkomplex som i sin tur kan spolas bort. Det rena järnet påverkas inte alls, ej heller kopparbaserade legeringar. Det blir metallrent vilket också innebär att ev. svartpatinering försvinner. Lack och andra ytbehandlingar påverkas inte alls.
Underbart bra till rostfläckar på marmor/kalksten/betong i och med att det inte heller reagerar med kalciumjoner.
Stinker damfrisör/permanenteringsvätska, så stå utomhus. Lösningen blir mörklila och kan återanvändas.
Underbart bra till rostfläckar på marmor/kalksten/betong i och med att det inte heller reagerar med kalciumjoner.
Stinker damfrisör/permanenteringsvätska, så stå utomhus. Lösningen blir mörklila och kan återanvändas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fungerar gamla Bästventiler?
Värme allmänt -
Hur gör jag med den gamla bastupanelen i våtrummet?
Badrum -
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga -
Kan jag använda den gamla plattan på något sätt eller är det bäst att ta bort alltihop
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bubblig väv källarvägg samt möglig bastu? Panel i gamla bastun. Vad göra?
Övrigt husrelaterat