När man inhandlar en bergvärmepump för 130 tkr + installationskostnad. Vilken livslängd ska man förvänta sig på anläggningen? Hur resonerar ni? Ska jag var tvungen att ta en försäkring för att vara förvissad att kostnaderna täcks om oturen är framme eller ska jag som konsument förvänta mig att anläggningen håller åtminstone i 10 år om den är installerad av certifierad tekniker? Om installatören ej är beredd att ta ansvar för att anläggningen fungerar i 10 år ska jag då investera i sådan kvalitet? Vissa bergvärmepumpleverantörer såsom IVT har garanti på 10 år och det känns rimligt. Kommentarer tack.

Jämför med en bil, där får du inte alltför sällan inte mer än något års garanti, därefter får du försäkra den själv.

Med det sagt gillar jag långa garantier.

Ivt har väl bara 10 år på kompressorn å 6 år på resten. Min bild är att kompressorhaveri är ovanligt första tio åren å för att få dom tio åren så måste väl deras serviceintervaller följas. Å som alla försäkringar är ju dom bra att ha om det händer något. Men försäkringsbolagen är ju vinstdrivande så pengarna in måste ju vara mer än pengarna ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.