Hej!
När jag var nyinflyttad i huset för 2 år sedan köpte jag in service på min bergvärmepump thermia duo 12 från 2007, men eftersom servicen i princip bara bestod av att rensa filter så tänkte jag att jag skulle bespara mig den kostnaden i år och göra det själv. Men då var det bara hur man gjorde... när vvs-killen var på plats visade han mig hur jag skulle göra men det har gått 2 år så..
Jag tänker att filtret på varma sidan sitter här (markerad i rött, det är röret som går ner i pannan som är märkt "R") och att jag 1. Slår av pumpen, 2. Vrider av flödet till returen med vredet (markerat i blått). 3. Skruvar upp locket och plockar ut filtret och rensar. Sedan tillbaka i omvänd ordning. Någon som vet om detta är korrekt förfarande? Är det något specialverktyg som behövs för att få ut filtret?.
Sen sitter det kanske ett filter på köldbärarkretsen också? Kan tänka mig att den sitter här markerad I grönt, kan det stämma? Behöver man rensa det? Och om så är fallet så sitter det en hel drös med kranar kring det, vad stänger man?
Tacksam för svar
Mvh Adam
När jag var nyinflyttad i huset för 2 år sedan köpte jag in service på min bergvärmepump thermia duo 12 från 2007, men eftersom servicen i princip bara bestod av att rensa filter så tänkte jag att jag skulle bespara mig den kostnaden i år och göra det själv. Men då var det bara hur man gjorde... när vvs-killen var på plats visade han mig hur jag skulle göra men det har gått 2 år så..
Jag tänker att filtret på varma sidan sitter här (markerad i rött, det är röret som går ner i pannan som är märkt "R") och att jag 1. Slår av pumpen, 2. Vrider av flödet till returen med vredet (markerat i blått). 3. Skruvar upp locket och plockar ut filtret och rensar. Sedan tillbaka i omvänd ordning. Någon som vet om detta är korrekt förfarande? Är det något specialverktyg som behövs för att få ut filtret?.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen sitter det kanske ett filter på köldbärarkretsen också? Kan tänka mig att den sitter här markerad I grönt, kan det stämma? Behöver man rensa det? Och om så är fallet så sitter det en hel drös med kranar kring det, vad stänger man?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tacksam för svar
Mvh Adam
Jodå stämmer bra som du fått beskrivet och bra av installatören att sätta en avstängning så du slipper tappa systemet. 👍L Lin3r skrev:Hej!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
Tacksam för svar
Mvh Adam
Innan du rengör någonting, kör pumpen och kolla vad du har för delta på värmebärare och köldbärare.
värmebärare med radiatorer 5-10 grader skillnad mellan framledning och retur, golvvärme 3-5 grader, köldbärare 3-4 graders skillnad.
Ligger du inom dessa spann, har du inget nämnvärt med skit i filtrena.
värmebärare med radiatorer 5-10 grader skillnad mellan framledning och retur, golvvärme 3-5 grader, köldbärare 3-4 graders skillnad.
Okej men skillnaden mellan framledning och retur reglerar jag ju via cirkulationspumparna? Men det är om det förändras efter justering som kan vara indikation på att det finns smuts? Jag har 8 grader skillnad på varma sidan och 4 grader på köldbäraren, samma som när jag justerade det för ca 2 år sedan.DonPablo skrev:Innan du rengör någonting, kör pumpen och kolla vad du har för delta på värmebärare och köldbärare.
Ser ut att vara en vanlig ventil som kan stängas, har du en lika på andra sidan filtret med, så kommer det bara att rinna ut vatten från dom höjderna som dom sitter på ovanför filtret. Se hur exapnsionskärlet är kopplat, det ska då vara kopplat på rör utanför ventilerna, om inte så kommer du att tömma kärlet med, men ingen katastrof. Bara se till att manomtern står på noll genom att öppna någon ventil för att tömma. Annars blir det dusch.L Lin3r skrev: