4 705 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Hur reklamerar man en vara till en butik som inte vill ta emot?
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Hejsan, jag köpte för 2,5 år sedan en cirkelsåg med tillhörande styrskena.
Köptet gjordes via hemsida med leverans via posten.
Använde sågen till ett tiotal snitt precis när jag fick hem den, sedan lades allt in i garaget.
Igår så plockades det fram igen och skulle sågas, denna gång för första gången med styrskenan.
Det gick inte bra, sågen är defekt, då den drog av styrskenan i metallen istället för bara i plasten som den skall första gången man sågar med skenan. Den sågar ca 10mm fel i "sidled".
Jag pratade med dem som sålt mig paketet och dem meddelade att garantitiden har gått ut men dem kan givetvis lämna kostnadsförslag om jag mot en avgift lämnar in den på service hos dem.
Dem har en fysisk butik i samma stad som mig.
Vad har jag för rättigheter här? För mig är det glasklart så att sågen var defekt från fabrik.
Gäller konsumentköpslagens 3år här?
Hur går jag till väga? Hur reklamerar man en vara till en butik som per telefon inte vill ta emot den?
Ska jag bara svänga förbi?
Eller vill man ta detta skriftligt?
Mvh Patrik
Köptet gjordes via hemsida med leverans via posten.
Använde sågen till ett tiotal snitt precis när jag fick hem den, sedan lades allt in i garaget.
Igår så plockades det fram igen och skulle sågas, denna gång för första gången med styrskenan.
Det gick inte bra, sågen är defekt, då den drog av styrskenan i metallen istället för bara i plasten som den skall första gången man sågar med skenan. Den sågar ca 10mm fel i "sidled".
Jag pratade med dem som sålt mig paketet och dem meddelade att garantitiden har gått ut men dem kan givetvis lämna kostnadsförslag om jag mot en avgift lämnar in den på service hos dem.
Dem har en fysisk butik i samma stad som mig.
Vad har jag för rättigheter här? För mig är det glasklart så att sågen var defekt från fabrik.
Gäller konsumentköpslagens 3år här?
Hur går jag till väga? Hur reklamerar man en vara till en butik som per telefon inte vill ta emot den?
Ska jag bara svänga förbi?
Eller vill man ta detta skriftligt?
Mvh Patrik
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
PRata med kommunens konsumentvägledare, jag misstänkr att du måste dra det via ARN. Du bör skriva en skriftlig reklammation till leverantören.
Med dne som grund kian du iofs troligen stämma firman. Men är det en välkänd firma så kommer de att följa ARNs beslut.
Men lite OT, hur säker är du på att det verkligen är fel på sågen? För mig låter det mer än omöjligt att en fabrikstillverkad såg kan ha klingan 10mm fel. Eller har du fått fel skena som hör till ett annat fabrikat?
Med dne som grund kian du iofs troligen stämma firman. Men är det en välkänd firma så kommer de att följa ARNs beslut.
Men lite OT, hur säker är du på att det verkligen är fel på sågen? För mig låter det mer än omöjligt att en fabrikstillverkad såg kan ha klingan 10mm fel. Eller har du fått fel skena som hör till ett annat fabrikat?
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
10mm kanske var och ta i, plastflärpen var väl ca 10mm orginal, och sågklingan bör ju ligga någonstans i mitten, nu tog den i metallen istället, så några mm räcker.
Jag tänker mig att det fattas någon bricka eller dyl bakom själva sågklingan.
Skenan och sågen passar i varann och är av samma fabrikat.
Jag ska maila dem och få ett utlåtande skriftligt och sen ta det där ifrån via kommun.
Men har jag regelrätt ens rätt? Eller har man som krav på sig att prova sakerna när man köpt dem?
Mvh
Jag tänker mig att det fattas någon bricka eller dyl bakom själva sågklingan.
Skenan och sågen passar i varann och är av samma fabrikat.
Jag ska maila dem och få ett utlåtande skriftligt och sen ta det där ifrån via kommun.
Men har jag regelrätt ens rätt? Eller har man som krav på sig att prova sakerna när man köpt dem?
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Vet ej.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Vad är det för fabrikat?
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Borsch blåa
Tyvärr bara 2års garanti om man inte registrerat på deras hemsida..
Kan ta bilder på prylarna när jag kommer hem.
Tyvärr bara 2års garanti om man inte registrerat på deras hemsida..
Kan ta bilder på prylarna när jag kommer hem.
Du har i alla fall en uppförsbacke eftersom du behöver bevisa att det är ett fabriksfel.
Och det finns antagligen ingen garanti på sågen, så butiken kan inte bara skicka den till producenten, men behöver ta tag i det själv.
Sedan ska man anmäla fel inom rimlig tid efter att du upptäckte felet, och visst upptäckte du inte felet innan nu, men butiken kan likaväl hävda att du testade sågen kort efter att du köpte den och upptäckte felet, men la ifrån sågen av ren lathet, för att först nu reklamera felet.
Kan du fixa det själv, är det nog det enklaste.
Och det finns antagligen ingen garanti på sågen, så butiken kan inte bara skicka den till producenten, men behöver ta tag i det själv.
Sedan ska man anmäla fel inom rimlig tid efter att du upptäckte felet, och visst upptäckte du inte felet innan nu, men butiken kan likaväl hävda att du testade sågen kort efter att du köpte den och upptäckte felet, men la ifrån sågen av ren lathet, för att först nu reklamera felet.
Kan du fixa det själv, är det nog det enklaste.
Kom på en sak
Du behöver inte lämna in sågen till butiken om de inte vill ta emot den. Du kan skriva ett brev och ta lite bilder och komma med bevis varför det er fabriksfel. Sen hävda din reklamationsrätt och berätta att du erbjud butiken att ta emot sågen för att även själv kunna undersöka sågen.
Sedan begär du ersättning eller (offert på) reparation med hänsyn till reklamationsrätten och sågens ålder.
Och du erbjuder dig såklart att lämna in sågen om butiken önskar.
Då har du kört igång processen
Du behöver inte lämna in sågen till butiken om de inte vill ta emot den. Du kan skriva ett brev och ta lite bilder och komma med bevis varför det er fabriksfel. Sen hävda din reklamationsrätt och berätta att du erbjud butiken att ta emot sågen för att även själv kunna undersöka sågen.
Sedan begär du ersättning eller (offert på) reparation med hänsyn till reklamationsrätten och sågens ålder.
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut.
Skenan är inte av rätt modell för den sågen. Du ska ha en med längden i millimeter i benämningen t.ex. FSN 1600.
G i "efternamnet" på sågen (GCE i ditt fall) betyder att det är nya sortens skena.
Handlaren borde inte sålt denna kombinationen i ett paket.
G i "efternamnet" på sågen (GCE i ditt fall) betyder att det är nya sortens skena.
Handlaren borde inte sålt denna kombinationen i ett paket.
Lägg till ovanstående info om vilken skena som du fick och vilken som hör till sågen, då har du från din sida bevisat att det är ett produktfel, och då kan du kräva att de skickar rätt skena till dig (eller avhämtning från butik) eller så kan de kompensera dig. Du är såklart fortfarande beredd att lämna in nuvarande såg eller skena för inspektion.harry73 skrev:Kom på en sak