Hejsan, jag köpte för 2,5 år sedan en cirkelsåg med tillhörande styrskena.

Köptet gjordes via hemsida med leverans via posten.

Använde sågen till ett tiotal snitt precis när jag fick hem den, sedan lades allt in i garaget.

Igår så plockades det fram igen och skulle sågas, denna gång för första gången med styrskenan.

Det gick inte bra, sågen är defekt, då den drog av styrskenan i metallen istället för bara i plasten som den skall första gången man sågar med skenan. Den sågar ca 10mm fel i "sidled".

Jag pratade med dem som sålt mig paketet och dem meddelade att garantitiden har gått ut men dem kan givetvis lämna kostnadsförslag om jag mot en avgift lämnar in den på service hos dem.

Dem har en fysisk butik i samma stad som mig.

Vad har jag för rättigheter här? För mig är det glasklart så att sågen var defekt från fabrik.

Gäller konsumentköpslagens 3år här?

Hur går jag till väga? Hur reklamerar man en vara till en butik som per telefon inte vill ta emot den?
Ska jag bara svänga förbi?
Eller vill man ta detta skriftligt?

Mvh Patrik
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
PRata med kommunens konsumentvägledare, jag misstänkr att du måste dra det via ARN. Du bör skriva en skriftlig reklammation till leverantören.

Med dne som grund kian du iofs troligen stämma firman. Men är det en välkänd firma så kommer de att följa ARNs beslut.


Men lite OT, hur säker är du på att det verkligen är fel på sågen? För mig låter det mer än omöjligt att en fabrikstillverkad såg kan ha klingan 10mm fel. Eller har du fått fel skena som hör till ett annat fabrikat?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
10mm kanske var och ta i, plastflärpen var väl ca 10mm orginal, och sågklingan bör ju ligga någonstans i mitten, nu tog den i metallen istället, så några mm räcker.

Jag tänker mig att det fattas någon bricka eller dyl bakom själva sågklingan.

Skenan och sågen passar i varann och är av samma fabrikat.

Jag ska maila dem och få ett utlåtande skriftligt och sen ta det där ifrån via kommun.

Men har jag regelrätt ens rätt? Eller har man som krav på sig att prova sakerna när man köpt dem?

Mvh
 
Vet ej.
 
Vad är det för fabrikat?
 
Borsch blåa

Tyvärr bara 2års garanti om man inte registrerat på deras hemsida..

Kan ta bilder på prylarna när jag kommer hem.
 
harry73
Du har i alla fall en uppförsbacke eftersom du behöver bevisa att det är ett fabriksfel.
Och det finns antagligen ingen garanti på sågen, så butiken kan inte bara skicka den till producenten, men behöver ta tag i det själv.
Sedan ska man anmäla fel inom rimlig tid efter att du upptäckte felet, och visst upptäckte du inte felet innan nu, men butiken kan likaväl hävda att du testade sågen kort efter att du köpte den och upptäckte felet, men la ifrån sågen av ren lathet, för att först nu reklamera felet.

Kan du fixa det själv, är det nog det enklaste.
 
Låter helt obegripligt att den sågar flera millimeter fel. Har du bilder på kombon?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
harry73
Kom på en sak :)
Du behöver inte lämna in sågen till butiken om de inte vill ta emot den. Du kan skriva ett brev och ta lite bilder och komma med bevis varför det er fabriksfel. Sen hävda din reklamationsrätt och berätta att du erbjud butiken att ta emot sågen för att även själv kunna undersöka sågen.
Sedan begär du ersättning eller (offert på) reparation med hänsyn till reklamationsrätten och sågens ålder.
Och du erbjuder dig såklart att lämna in sågen om butiken önskar.

Då har du kört igång processen :)
 
Närbild av laminatskiva som skärs med en cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bosch FSN 140 skensystemets etikett på en grå yta, dimensioner och streckkod synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Närbild på Bosch cirkelsåg GKS 55 GCE Professional mot träbakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Oscherp närbild på kanten av ett möbelben med suddig bakgrund av ett rum med leksaker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Otydlig bild av en dörröppning där dörren möter karmen med en synlig glipa, inomhusmiljö med trätrapp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut.
 
Det ser onekligen ut som om det är en bricka på fel sida om klingan. .Eller rent av två brickor. Hm...Såvida du aldrig själv haft lös klingan så är det ett fel från fabrik.
 
Skenan är inte av rätt modell för den sågen. Du ska ha en med längden i millimeter i benämningen t.ex. FSN 1600.
G i "efternamnet" på sågen (GCE i ditt fall) betyder att det är nya sortens skena.

Handlaren borde inte sålt denna kombinationen i ett paket.
 
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
harry73
harry73 skrev:
Kom på en sak :)
Du behöver inte lämna in sågen till butiken om de inte vill ta emot den. Du kan skriva ett brev och ta lite bilder och komma med bevis varför det er fabriksfel. Sen hävda din reklamationsrätt och berätta att du erbjud butiken att ta emot sågen för att även själv kunna undersöka sågen.
Sedan begär du ersättning eller (offert på) reparation med hänsyn till reklamationsrätten och sågens ålder.
Och du erbjuder dig såklart att lämna in sågen om butiken önskar.

Då har du kört igång processen :)
Lägg till ovanstående info om vilken skena som du fick och vilken som hör till sågen, då har du från din sida bevisat att det är ett produktfel, och då kan du kräva att de skickar rätt skena till dig (eller avhämtning från butik) eller så kan de kompensera dig. Du är såklart fortfarande beredd att lämna in nuvarande såg eller skena för inspektion.
 
I din manual för sågen längst bak står vilka tillbehör som är kompatibla.
 
O
Om det är fel sågskena så blir det väldigt svårt helt plötsligt.... För även om butiken har gjort fel så tror jag att 2,5 år är lite väl mycket....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.