8 018 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Hur reglera vattenburen golvvärme?
Hejsan.
Vi har gjutit nytt källargolv och lagt ned golvvärmeslangar i det för vattenburen golvvärme.
Snart skall det läggas klinker, men innan det funderade jag på hur man löser regleringen.
Skall man ha lufttemperaturgivare? Givare i golvet a'la elvärme? Givare på returslangen?
/ Fredrik
(nybörjare på detta)
Vi har gjutit nytt källargolv och lagt ned golvvärmeslangar i det för vattenburen golvvärme.
Snart skall det läggas klinker, men innan det funderade jag på hur man löser regleringen.
Skall man ha lufttemperaturgivare? Givare i golvet a'la elvärme? Givare på returslangen?
/ Fredrik
(nybörjare på detta)
Du ska ha en separat termostat på fördelaren som styr värmen på vattnet.
Sen finns det rumsgivare som styr både mot golvtemp och rumstemp.
Det är bra om du har klinkers, för då kan du ställa in min. värme på golvet så blir aldrig golvet kallt.
Men är det en ensam slinga räcker det nog med termostaten på fördelaren...
Sen finns det rumsgivare som styr både mot golvtemp och rumstemp.
Det är bra om du har klinkers, för då kan du ställa in min. värme på golvet så blir aldrig golvet kallt.
Men är det en ensam slinga räcker det nog med termostaten på fördelaren...
Systemet skall sitta i källaren, just för att slippa att frysa fötterna av sig när man går på golvet.
I resten av huset har vi "vanliga" radiatorer, någon sa att man skall ha en värmeväxlare mellan systemen. Har ni några förslag på sådana?
/ Fredrik
I resten av huset har vi "vanliga" radiatorer, någon sa att man skall ha en värmeväxlare mellan systemen. Har ni några förslag på sådana?
/ Fredrik
Du behöver en Push (Pump och shunt grupp) typ wirsbos Push 12:
http://www.uponor.se/upload/Documen...ångna broschyrer - Golvvärmesystem/push12.pdf
http://www.uponor.se/upload/Documen...ångna broschyrer - Golvvärmesystem/push12.pdf
Är det bara för att slippa frysa så är PUSH12 överkurs tycker jag men det är ju klart det är den enkla vägen då man slipper plocka delar löst.
Den lösningen som jag presenterar ovan är bara att koppla in innan shunten på det andra systemet sen sköter det sig själv och är oberoende av hastiga plusgrader etc. Kan bara tala för mig och min källare och då det är 26 grader i köket (pga solen) är källargolvet fortfarande iskallt, därav bra att ha två system.
Källaren (för min del) kvittar om det är en 10-15 grader bara golvet inte är iskallt (som det är nu).
Edit:För att se hur det hela ska kopplas in kan du kolla denna PDF sidan 10
Den lösningen som jag presenterar ovan är bara att koppla in innan shunten på det andra systemet sen sköter det sig själv och är oberoende av hastiga plusgrader etc. Kan bara tala för mig och min källare och då det är 26 grader i köket (pga solen) är källargolvet fortfarande iskallt, därav bra att ha två system.
Källaren (för min del) kvittar om det är en 10-15 grader bara golvet inte är iskallt (som det är nu).
Edit:För att se hur det hela ska kopplas in kan du kolla denna PDF sidan 10
Redigerat:
Kolla Tour Anderson TA multibox som du kan koppla ihop enkelt med en två rörsradiatorkrets. Jag har själv gjort det både i vårt kök och vår veranda. Jag har för mig att rummet inte får vara större än 15m2. Men en mycket enkel och billig lösning där du reglerar golvvärmen som på en vanlig radiator.