Hej,
Jag behöver mer väggutrymme i pannrummet och tänkte sätta upp en skiva formplywood på en murad vägg utanför några vattenrör:
Skivan jag tänkte sätta upp är ca 1000x1000 mm. Och avståndet till väggen måste vara +150mm:
Fråga: hur reglar jag upp (fäster upp) skivan på ett stadigt sätt på väggen? Skivan behöver kunna bära upp ca 10 kg vägghängda prylar. Jag vill helst inte behöva ställa skivan på golvet.
Tack på förhand,
Kalle
Jag behöver mer väggutrymme i pannrummet och tänkte sätta upp en skiva formplywood på en murad vägg utanför några vattenrör:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivan jag tänkte sätta upp är ca 1000x1000 mm. Och avståndet till väggen måste vara +150mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga: hur reglar jag upp (fäster upp) skivan på ett stadigt sätt på väggen? Skivan behöver kunna bära upp ca 10 kg vägghängda prylar. Jag vill helst inte behöva ställa skivan på golvet.
Tack på förhand,
Kalle
Produkter som diskuteras: "Gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
+1 på den! Ibland sitter svaret rakt framför näsan.F fribygg skrev:
OM du av någon anledning inte kan/vill använda den lösningen, är det enda raka att borra upp, fylla borrhålet med ankarmassa, samt stoppa in en lagom lång bit gängstång. Rätt utfört sitter det som berget.
Gör inga enklare lösningar än så; att bara t ex använda nylonplugg straffar sig lätt. (Idag tio kilos last, javisst, men imorgon har du upptäckt hur praktiskt det var att hänga all möjlig bröte där, och i övermorgon kommer ungarna och klättrar på alltihopa, och så blir det rörigt.)