hej igen alla...har funderingar hur man räknar ut effekten...jag har ett badrum med 2 st 40w taklampor 1 st 40w belysning till badrumsskåp golvvärme 7 kvm det blir ca 100w per kvm en handdukstork,,sedan ett sovrum med en takbelysning 40w 2 vägguttag en hall med en takbelysning 40w,,,,hur räknar man ut om man ska ha 16A eller räcker 10A..............nån som vet?

10A * 230 volt = 2300 watt = 1.5 mm2 kabel
13A * 230 volt = 2990 watt = 1.5 mm2 kabel
16A * 230 volt = 3680 watt = 2.5 mm2 kabel

ahhh men då räcker en 10A gott och väl för detta jag har,,,,,hade tänkt 2 st 10A iochför sig är det bra kanske att dela upp dom i 2 st grupper bad och sovrum men alltså inget måste för mig då?-----------tack

Det handlar inte bara om effekten i.o.f. kan man lägga allt på en säkring, men löser denna så slockna ju allt. Har man flera rum bör man dela upp på minst två säkringar.

hej mmmm det går att dela upp det ganska lätt ändå...har allt för badrummet draget till en kopplingsdoda utanför badrumsvägg....och har allt till sovrum draget till en kopplingsdosa i sovrum,,men det är ett problem efter att det kom en sent tillsagt vägguttag vid badrumsskåp så drog jag rör och kabel ner på vägg för den i badrum men drog röret från den till kopplingsdosan för sovrum eftersom den låg precis bakom vägguttaget,,,vet inte om det är så lyckat att ha allt i badrum på en säkring förutom ett vägguttag som ligger på samma säkring då som sovrummet...........hmmmm måste fundera på detta

Du säger at dte räcker, hur räknar du då?

Du har ju vägguttag där du kanske får för dig att koppla in en damsugare (typ 1200-1500W), en hårfönare (typ 1000w) eller...

Ja peter62, du bör nog fundera lite och överlämna resten till en elektrikare.

Fasting65 skrev:
10A * 230 volt = 2300 watt = 1.5 mm2 kabel
13A * 230 volt = 2990 watt = 1.5 mm2 kabel
16A * 230 volt = 3680 watt = 2.5 mm2 kabel
Vad gäller för 20A ?

Ubbe skrev:
Vad gäller för 20A ?
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=190&caraudio_accessories_sub=Str%F6mkablar&styling=0&main_category_styling=''&lower=1&upper=8&offset=0&num_recs=8&colls=4&rows=2&sort=&caraudio_accessories_sub=Str%F6mkablar

Kan bli lite trångt i ett 16-rör dock.
::)

Det blir nog ännu trängre ;D... Det blir ett rör per ledning då de inte är för 230V. Tänk, tändlina, fas, nolla och jord... hehe Det blir 4 VP-rör det!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.