Jag har just köpt en fastighet med halvfärdigt attefallshus. Fick påpekat efter tillträde av hantverkare som kom av annan grund att huset inte är byggt som en "svensk byggare skulle ha gjort". Är rätt säker på att det är byggt av polacker (vet från tidigare hus att det finns bra östeuropeiska hantverkare, det är inte målet med min tråd).

Huset har en gjuten platta med trästomme på. Putsad board som fasad. Grunden ligger precis i markhöjd. Det finns en vallgrav runt huset (som ska fyllas igen på lämpligt sätt, ännu icke färdigt), ca 20-30 cm djup, samma bredd, ser ut att vara packad krossad sten i botten. Det ska finnas dränering (kan se rör-utlopp i slänten). Syllpappen är nedvikt längs kanten på husgrunden, som en kjol. Den putsade fasaden slutar helt i linje med grunden (DVS inget droppöverhäng eller vad det nu kallas).

Frågan är hur ska man bäst rädda huset. Min ursprungliga lekmannatanke var att lägga markduk och kapillärbrytande sten i vallgraven, kanske några plattor med svag lutning från hus vid dörrar. Detta var innan jag fick påpekat att syllpappen i normalfallet inte sätts så här.

Husets hörn med putsad fasad som slutar i linje med grunden, utan droppöverhäng och en vallgrav intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedvikt syllpapp längs grunden av ett vithus med putsad fasad, synlig grusfylld vallgrav vid gränsen till gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska jag låta syllpappen vara kvar eller ska jag skära av den i fasad/grund skarven?

Räcker det att fylla med kapillärbrytande grus eller ska något annat extra avlopp till (det borde ju som sagt redan vara dränerat)?

Något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.