165 läst · 2 svar
165 läst
2 svar
Hur placerar ni huset på tomten, scanning av tomt osv
Hej
Ny på forumet men lär hänga endel här framöver, vi är precis i startgroparna i vårat husprojekt, enormt roligt!
Då jag jobbar som ingenjör till vardags skulle jag gärna bygga en cad modell av tomten för att placera modellen av huset. Ett hus med tomt är dock lite större en det jag är van vid
Tänker att ha allting uppritat också är användbart för att kunna uppskatta volymer på sprängning och utfyllnad som kommer behöva göras osv
För att göra detta behöver jag scanna eller mäta in tomten på något sätt. Har försökt hitta info men verkar inte finnas någon standardlösning, hur har ni som kommit längre i husresan gjort? Baserat allting från kartor från lantmäteriet, scannat tomten med lidar i telefonen eller något annat sätt?
Nyfiken på att höra vad ni har för lösningar i rockärmen
Ny på forumet men lär hänga endel här framöver, vi är precis i startgroparna i vårat husprojekt, enormt roligt!
Då jag jobbar som ingenjör till vardags skulle jag gärna bygga en cad modell av tomten för att placera modellen av huset. Ett hus med tomt är dock lite större en det jag är van vid
För att göra detta behöver jag scanna eller mäta in tomten på något sätt. Har försökt hitta info men verkar inte finnas någon standardlösning, hur har ni som kommit längre i husresan gjort? Baserat allting från kartor från lantmäteriet, scannat tomten med lidar i telefonen eller något annat sätt?
Nyfiken på att höra vad ni har för lösningar i rockärmen
Jag sitter i samma sits (ingenjör och behov av att planera tomt/byggnad) och lägger en rad här för att få uppdateringar. Har använt SketchUp för mindre byggprojekt och fusion360 för 3D printern. Har en ganska liten tomt så jag kanske får sätta ett grid och ge mig ut med lasermätaren och tumstock 😅
Produkter som diskuteras: "lasermätaren"

Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Fick upp reklam för denna prylen som verkar väldigt smidig, då man man exportera en yta eller vektor fil, känns som en perfekt lösning!
https://moasure.se/products/moasure...8252730283_v2_s01&utm_term=120215800017180283
Kostar dock 10k så känns lite väl mastigt, men är vi ett litet gäng som har behov att mäta tomter skulle vi kunna samköpa en och sen skicka runt mellan oss när vi har behovet typ?
https://moasure.se/products/moasure...8252730283_v2_s01&utm_term=120215800017180283
Kostar dock 10k så känns lite väl mastigt, men är vi ett litet gäng som har behov att mäta tomter skulle vi kunna samköpa en och sen skicka runt mellan oss när vi har behovet typ?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur få kontroll på energiförbrukningen för uppvärmning av huset
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Bergig och utmanande tomt - snigelspränga "nära" huset?
Grund & Markarbeten -
Hur blir man av med saltutfällningar i huset? dräneras eller inte?
Grund & Markarbeten -
Ojämn fördelning av värmen i huset
Värme allmänt -
Ingen värme i del av huset efter borttagning av radiator
Värme allmänt