Hej!
Jag har använt en ytskiktsfuktmätare från Biltema på hemmaplan, och fick konstant, vad jag antar, är höga värden—40%—när jag höll den mot just min våtrumsmatta i badrummet, i princip oavsett var.
Det finns inga synliga problem med mattan i form av mörka fläckar, bubblor eller t ex sprickor bortsett från en liten synlig skarv upp mot golvtröskeln vid dörranslutningen, inga högre värden där jämfört med resterande ytor. Mäter jag i trätröskeln ovanifrån, eller mot den från utanför badrummet, så säger den 10-18%.
Jag tog loss en kakelplatta längst ner i duschhörnet för att mäta direkt mot materialet bakom kaklet, inga synliga problem, och en kvot på runt 10-18%.
Det var en vecka sedan duschen användes.
Inga högre värden runt golvbrunnen, men har inte öppnat den på ett tag för att kontrollera ytterliggare.
Mäter jag i anslutande gipsvägg direkt utanför badrum, så ger det runt 15%
Jag har i efterhand läst att dessa ytskiktsfuktmätare inte är speciellt pålitliga bortsett från att mäta just var det är våtast jämfört med annan plats på samma typ av yta, och att värdena i sig egentligen inte sanningsenligt reflekterar faktiska fuktkvoten i materialet, särskilt i våtrum.
Jag vet att dessa är metall- och hörnkänsliga; man kan lätt inducera väldigt höga värden i närheten av metall eller genom att t ex trycka in den i ett hörn.
Är detta troligtvis ett riktigt problem pga höga värdena i våtrumsmattan, eller ska man dra sig för att jämföra dessa värden med resultatet från t ex godtycklig vägg? Det finns ingen kalibrering för specifikt material.
Måste man ha en dedikerad våtrumsfuktmätare för att få relevanta resultat bortsett från skillnader på samma yta?
Bör jag boka en fuktbesiktning? Kan de göra något utan t ex ett destruktivt ingrepp i matta/golv?
Jag vet inte vad för material som finns under mattan.
Summerat: höga fuktvärden i våtrumsmatta badrum oavsett var jag mäter, inga synliga symptom. Hur troligt med falsk-positiva värden i detta material med fuktmätare med metallkula?
Tack på förhand! Uppskattar alla svar.
Jag har använt en ytskiktsfuktmätare från Biltema på hemmaplan, och fick konstant, vad jag antar, är höga värden—40%—när jag höll den mot just min våtrumsmatta i badrummet, i princip oavsett var.
Det finns inga synliga problem med mattan i form av mörka fläckar, bubblor eller t ex sprickor bortsett från en liten synlig skarv upp mot golvtröskeln vid dörranslutningen, inga högre värden där jämfört med resterande ytor. Mäter jag i trätröskeln ovanifrån, eller mot den från utanför badrummet, så säger den 10-18%.
Jag tog loss en kakelplatta längst ner i duschhörnet för att mäta direkt mot materialet bakom kaklet, inga synliga problem, och en kvot på runt 10-18%.
Inga högre värden runt golvbrunnen, men har inte öppnat den på ett tag för att kontrollera ytterliggare.
Jag har i efterhand läst att dessa ytskiktsfuktmätare inte är speciellt pålitliga bortsett från att mäta just var det är våtast jämfört med annan plats på samma typ av yta, och att värdena i sig egentligen inte sanningsenligt reflekterar faktiska fuktkvoten i materialet, särskilt i våtrum.
Jag vet att dessa är metall- och hörnkänsliga; man kan lätt inducera väldigt höga värden i närheten av metall eller genom att t ex trycka in den i ett hörn.
Är detta troligtvis ett riktigt problem pga höga värdena i våtrumsmattan, eller ska man dra sig för att jämföra dessa värden med resultatet från t ex godtycklig vägg? Det finns ingen kalibrering för specifikt material.
Måste man ha en dedikerad våtrumsfuktmätare för att få relevanta resultat bortsett från skillnader på samma yta?
Bör jag boka en fuktbesiktning? Kan de göra något utan t ex ett destruktivt ingrepp i matta/golv?
Summerat: höga fuktvärden i våtrumsmatta badrum oavsett var jag mäter, inga synliga symptom. Hur troligt med falsk-positiva värden i detta material med fuktmätare med metallkula?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hmm, hur mäter du fukt på en plastmatta (våtrumsmatta) ?B Bengt Bengtsson7 skrev:Hej!
De fuktmätare jag har använt, med två stift, används för trä, och måste dessutom sättas till typen av trä för att få ett hyfsat korrekt värde.
Mäter du på ytan av en plastmatta så är det väl i princip luftfuktigheten du mäter, om det inte finns synlig kondens/vatten på mattan då det är "rent" vatten...
Jag håller min mätare, med metallkula på änden, rakt ner mot golvet alternativt lägger den plant längs golvet. Felaktigt?klaskarlsson skrev:
Hmm, hur mäter du fukt på en plastmatta (våtrumsmatta) ?
De fuktmätare jag har använt, med två stift, används för trä, och måste dessutom sättas till typen av trä för att få ett hyfsat korrekt värde.
Mäter du på ytan av en plastmatta så är det väl i princip luftfuktigheten du mäter, om det inte finns synlig kondens/vatten på mattan då det är "rent" vatten...
Är det som en sån här så kan du nog bara använda den på gips, cement och träB Bengt Bengtsson7 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då betyder också värdena lite olika förstås, jag ser inget för "plast" - vilket är rimligt då det materialet inte kan lagra fukt.
https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/7a5186ca-644e-4493-82dd-8370abb566d4
Just den, ja. Mycket möjligt, antog att den mätte på andra sidan våtrumsmattan 4cm in, men kanske inte är så. Tack för svar!
Well, om jag förstår det rätt så används ett elektromagnetiskt fält för att mäta fukt upp till 2-4 cm in i materialet.B Bengt Bengtsson7 skrev:
Det "kan" gå att mäta igenom andra material, men troligen ändrar det också egenskaperna ngt och det beror då i sin tur på vilket material, tjocklek mm vilket antagligen inte ger tillförlitliga mätvärden. Iaf inte för en billig variant av fuktmätare.
Får du ett värde på "40" så indikerar det en "risk": OM mätningen går att göra på det sättet (vilket det inte står ngt om i manualen - där förutsätts tre material och det står inget om olika skikt).
Har du andra indikationer på fukt så kanske det är något att undersöka. Annars skulle jag inte ta den mätningen som något facit. Särskilt inte om du på andra ställen kommer åt underliggande material och det där är torrt.
https://finnasensors.com/why-use-radio-frequency-rf-moisture-sensor/
Jag förstår. Tack!
Husägare
· Klagshamn
· 96 inlägg
Använde en liknande mätare i förra yrke (betydligt dyrare än Biltemas). Pga otillförlitligheten så agerade vi i princip inte om den inte visade på nivåer över 50%. Har du inga andra indikationer på fukt än dina uppmätta värden så hade jag sovit gott.
Jag skulle säga att instrumentet nog är pålitligt men att det INTE mäter fuktkvot alls. Värdet du får är inte ett mått på fukt.B Bengt Bengtsson7 skrev:
Det kan tyckas konstigt speciellt då bruksanvisningen ger sken av att instrumentet mäter fukt.
Instrumentet mäter ett värde som påverkas av hur mycket materia som finns på visst avstånd från sensorn.
Fukt är ett av materialen som påverkar sensorn mest, men inte det enda.
Därför MÅSTE man veta hur väggen eller golvet man ska mäta mot är uppbyggd för att kunna bedöma vad instrumentet visar.
Så det är inte fel på instrumentet, det är fel på instruktionen.
Låt dig dock inte luras att tro att något annat liknande instrument skulle vara bättre på att visa fukthalt. Möjligen att det instrumentets manual ljuger ännu mer.
Det finns säkert instrument som kan skilja fukt från stål, gummi, trä mm men då är det en annan typ av instrument.
Ok, förstår. Tack!B Bjober skrev:Jag skulle säga att instrumentet nog är pålitligt men att det INTE mäter fuktkvot alls. Värdet du får är inte ett mått på fukt.
Det kan tyckas konstigt speciellt då bruksanvisningen ger sken av att instrumentet mäter fukt.
Instrumentet mäter ett värde som påverkas av hur mycket materia som finns på visst avstånd från sensorn.
Fukt är ett av materialen som påverkar sensorn mest, men inte det enda.
Därför MÅSTE man veta hur väggen eller golvet man ska mäta mot är uppbyggd för att kunna bedöma vad instrumentet visar.
Så det är inte fel på instrumentet, det är fel på instruktionen.
Låt dig dock inte luras att tro att något annat liknande instrument skulle vara bättre på att visa fukthalt. Möjligen att det instrumentets manual ljuger ännu mer.
Det finns säkert instrument som kan skilja fukt från stål, gummi, trä mm men då är det en annan typ av instrument.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Var hittar man pålitliga firma för att gjuta cement i Sthlm
Grund & Markarbeten -
Hur kan man hitta pålitlig hantverkare online ?
Socialt & Projekt -
Köp av en pålitlig robotgräsklippare
Robotgräsklippare -
Ny switch - vilka märken är pålitliga?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Pålitlig rörmokare i Trollhättan-Lilla Edet området
Referenser Hantverkare & Entreprenörer