2 296 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Hur ovärt är det för mig att ta bort oljetank och cementplatta?
Hej,
Ny husägare här.
Stora drömmar så ta det jag skriver med en rejäl hink med salt.
Försöker nog mest få någon att övertala mig om att det är en dålig ide och att det kostar mer än det smakar men jag har, ursäkta uttrycket när det inte alls stämmer men "OCD" gällande hur det ser ut på min framsida av huset.
Jag har en nergrävs oljetank precis framför huset, den ligger kloss mot grunden och ovanpå ligger det en riktigt ful cementplatta, den är kanske 1,5 x 3 m
Det som stör mig mest är att jag känner att den inte går att integrera för att få en snygg framsida av huset överhuvudtaget. då den sticker upp kanske 10 cm över marknivån.
Planen är att lägga plattor på hela framsidan och även uppfarten, just nu är det gräsmatta och en väldigt nersjunken asfaltsuppfart så det är ju ändå en tanke om att göra om allt.
Meeen, vad kan det tänkas kosta, plocka bort betongen, plocka bort tanken, antagligen göra nåt på grunden? fylla igen hålet. Snälla säg att den ligger bra där och jag drömmer mig bort i onödan
Ny husägare här.
Stora drömmar så ta det jag skriver med en rejäl hink med salt.
Försöker nog mest få någon att övertala mig om att det är en dålig ide och att det kostar mer än det smakar men jag har, ursäkta uttrycket när det inte alls stämmer men "OCD" gällande hur det ser ut på min framsida av huset.
Jag har en nergrävs oljetank precis framför huset, den ligger kloss mot grunden och ovanpå ligger det en riktigt ful cementplatta, den är kanske 1,5 x 3 m
Det som stör mig mest är att jag känner att den inte går att integrera för att få en snygg framsida av huset överhuvudtaget. då den sticker upp kanske 10 cm över marknivån.
Planen är att lägga plattor på hela framsidan och även uppfarten, just nu är det gräsmatta och en väldigt nersjunken asfaltsuppfart så det är ju ändå en tanke om att göra om allt.
Meeen, vad kan det tänkas kosta, plocka bort betongen, plocka bort tanken, antagligen göra nåt på grunden? fylla igen hålet. Snälla säg att den ligger bra där och jag drömmer mig bort i onödan
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 920 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 920 inlägg
Ingår det i upplägget att du inte vill göra något själv? Frågar eftersom mina driftiga grannar vanligen väljer att göra jobb som dessa själv.
Typiskt jobb som bör gå på löpande räkning, ska ett företag uppskatta priset så skjuter det i höjden rejält eftersom det kan finnas oväntad elände i marken som drar ut på tiden.
Betongplattan kan säkert användas som fylle i hålet efter att den har bilats bort.
Typiskt jobb som bör gå på löpande räkning, ska ett företag uppskatta priset så skjuter det i höjden rejält eftersom det kan finnas oväntad elände i marken som drar ut på tiden.
Betongplattan kan säkert användas som fylle i hålet efter att den har bilats bort.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
En bild kanske?
Besserwisser
· östergötland
· 2 078 inlägg
Det skulle kunna kosta en stor slägga och en väldig massa svett för betongplattan
Tigersåg och bra blad till tanken
Tigersåg och bra blad till tanken
Jag antar att tanken är sanerad och tagen ur drift enligt myndigheternas regler? Är den sen igenfylld eller full med luft?
Rent tekniskt borde det räcka att ta bort betongkakan och låta tanken vara kvar fylld med sand eller liknande. Borde ta några timmar med en slägga...
Rent tekniskt borde det räcka att ta bort betongkakan och låta tanken vara kvar fylld med sand eller liknande. Borde ta några timmar med en slägga...
Tack för alla svar, osäker på exakt vad som är gjort av tidigare ägare men den bör rimligtvis vara urkopplad åtminstone.
Är som sagt nybliven husägare så jag kanske har lite för högtflygande planer som man alltid har. Och ett naivt sinne med bristande kunskaper om hur det fungerar att äga hus
Är som sagt nybliven husägare så jag kanske har lite för högtflygande planer som man alltid har. Och ett naivt sinne med bristande kunskaper om hur det fungerar att äga hus
Bästa svaret
Kolla!!Gnab skrev:
En perfekt mc-parkering!
Jag tycker inte den stör nämnvärt.
Du har ju redan asfalt där. Hade det bara varit gräs o kanske grus eller gatsten hade det varit lite skillnad.
Sett till jobbet kontra hur mycket den ”stör” hade jag låtit den vara, i alla fall till en början.
Men jag förstår hur du tänker o skall inte propagera för något annat.
Bör ju inte vara några större konstigheter att ta bort den.
Ett vanligt tips till nyblivna husägare är att inte göra några stora ändringar det första året. (Om de inte är nödvändiga förstås. ) Man kanske kommer på andra, bättre lösningar när man bott in sig ett tag.
Förra ägaren tog tex bort oljetanken men jag hade gärna haft den kvar som pelletsförråd.
Förra ägaren tog tex bort oljetanken men jag hade gärna haft den kvar som pelletsförråd.